• Rozsah práva na odpoveď. Nezodpovedá ani naliehavej verejnej potrebe, ani záruke slobody médií. Je nad rámec európskych odporúčaní (Rezolúcia VM RE č. 74(26) a Odporúčanie VM RE č. 2004 (16)), pretože zužuje možnosti kedy môže vydavateľ periodickej tlače odmietnuť zverejnenie odpovede. Širokospektrálnosť a nevyváženosť tohto práva a jeho vybočenie smerom k obmedzeniu slobody médií bude v Európskej únii predstavovať výnimku. Inštitút práva na odpoveď fakticky zavádza možnosť odpovedať každému akokoľvek bez toho, aby sa vydavateľ mohol brániť odpovediam, ktoré nemajú s uverejnenou informáciou žiadny súvis. Nestanovením pravidiel sa môže znefunkčniť vydávanie printových médií.
• Rozšírenie rozsahu cenzúry. Namiesto jej zrušenia vláda navrhuje jej rozšírenie o kontroverzný pojem politické zmýšľanie. Prvýkrát od roku 1989 bude slovenský právny systém považovať odlišnosť politického zmýšľania za dôvod k sankciám.
• Právo na dodatočné oznámenie nemá stanovený rozsah v akom má byť zverejnené. V praxi sa môže stať, že počet strán s kompletným znením rozsudku bude väčší ako počet novinových strán. Oproti európskym odporúčaniam obsahuje zúžený výpočet prípadov kedy môže vydavateľ dodatočné oznámenie odmietnuť. Zákon môže byť jednoduchší a jasnejší.
Z týchto dôvodov predstavuje návrh tlačového zákona výrazný zásah do slobody médií a povedie k zúženiu naplnenia záujmu verejnosti prijímať informácie z rôznych zdrojov. Toto je v priamom rozpore s požiadavkami slobodnej diskusie a hodnotami, ku ktorým nás členstvo v Európskej únii zaväzuje. Public Policy Institute preto žiada, aby bol takýto návrh tlačového zákona stiahnutý.
Martin Kamenský, Prezident PPI