6. 3. 2008

Píšu vám, já píšu psaníjá píšu vám teď ze svých dlaní

Píšu vám, já píšu psaní
já píšu vám teď ze svých dlaní
Vážený pán šéfredaktor denníka SME, pán Kostolný, v úvode môjho listu, ktorý je reakciou na dnešný článok uverejnený v denníku SME pod názvom "Smer robí reklamu firme", by som Vám len chcela zdvorilo pripomenúť, že strana SMER – sociálna demokracia a ja osobne sa v maximálnej možnej miere snažíme vychádzať predstaviteľom médií v ústrety a poskytovať reakcie a odpovede na rôzne otázky a témy, ktoré médiá zaujímajú. V tomto duchu sme postupovali aj v prípade otázok Vášho redaktora Jána Krempaského, ktorý strane SMER – sociálna demokracia prostredníctvom mňa adresoval v utorok niekoľko otázok týkajúcich sa informácií Vášho denníka o údajnom odporúčaní jednej firmy, ktoré malo odznieť na víkendovom stretnutí vedenia strany SMER – sociálna demokracia so starostami a primátormi Prešovského kraja zvolenými za stranu SMER – sociálna demokracia. Vášmu redaktorovi som mailom odoslala vyčerpávajúcu odpoveď na jeho otázky v dobrej viere, že ak nás ako dotknutú stranu požiadal o reakciu, čo je aj jeho povinnosťou vzhľadom na existujúce pravidlá etiky žurnalistiky, ktoré si určite všetci novinári ctia, tak nám aspoň časť našej reakcie a odpovede aj uverejní. No, bohužiaľ, sa tak nestalo. Z mojej písomnej reakcie vo Vašom článku neodznela ani jedna jediná veta, či už slovo. Takýto postup Vášho redaktora sa naozaj, a to by ste mali uznať aj Vy sám, prieči akýmkoľvek pravidlám etiky žurnalistiky. Požiadať niekoho o odpoveď znamená podľa môjho názoru aj uverejniť, ak nie celú, tak aspoň časť reakcie. Viete, v prípade takéhoto postupu z Vašej strany je naozaj na mieste otázka, či má vôbec pre stranu SMER – sociálna demokracia význam reagovať a odpovedať na Vaše otázky, keď z našich odpovedí aj tak, a to v rozpore s princípmi novinárskej etiky, nič neuverejníte. Takéto konanie v nás potom evokuje dojem, že žiadosťou o reakciu sa len snažíte vyvolať zdanie profesionality: požiadate nás síce o reakciu, ale nič z nej napokon neuverejníte. Vyzerá to teda tak, ako keby ste článok mali už vopred napísaný a to bez ohľadu na naše stanovisko. Na záver môjho listu Vám prikladám aj moju písomnú odpoveď Vášmu redaktorovi na jeho otázky, aby ste si mohli porovnať a zvážiť, či strana SMER – sociálna demokracia dostala adekvátny, ak vôbec nejaký priestor na reakciu v článku, ktorý sa celý týkal strany SMER – sociálna demokracia. Tu je spomínaná odpoveď Vášmu redaktorovi: "Prideľovanie prostriedkov z fondov EÚ je pod riadnou dvojnásobnou kontrolou, pretože aj samotná EÚ má záujem, aby prostriedky boli použité čo najefektívnejšie a najtransparentnejšie. SMER – SD sa nehanbí, práve naopak, považuje za užitočné a potrebné poskytovať starostom a primátorom aj po straníckej linke základné informácie o využívaní eurofondov. Ak na tento účel SMER-SD odporúča starostom a primátorom využiť služby kvalifikovaných agentúr, len tým znižuje riziko podávania nekvalifikovaných projektov. Agentúra uvádzaná denníkom SME nie je straníckou agentúrou strany SMER-SD a nemá žiadne personálne, finančné a ani právne prepojenie na politickú stranu SMER-SD. Nevieme teda, aký problém má denník SME. Navyše menovaná agentúra je v Českej republike známa poskytovaním kvalitných a korektných služieb, niet preto dôvodu, prečo by nemala pôsobiť aj na Slovensku. Radi by sme privítali vysvetlenie denníka SME, v čom vidí klientelizmus v postupe strany SMER-SD. Keby denník SME bol dôslednejší pri získavaní informácií z neverejného rokovania strany SMER-SD s primátormi a starostami zvolenými za túto stranu, zistil by, že boli odporúčané aj iné agentúry pôsobiace na Slovensku." Rovnako ma dosť nemilo prekvapilo skresľujúce tvrdenie Vášho redaktora, že som vraj "najskôr poprela, že by sa na straníckom stretnutí o Star EU hovorilo". Keď som hovorila telefonicky s Vaším redaktorom, oznámila som mu, že ja nemám informáciu o tom, že by sa o tejto firme na stretnutí hovorilo a to preto, že som nebola prítomná na celom stretnutí. Toto moje tvrdenie si môžete ľahko overiť. Rovnako som mu korektne oznámila, že jeho informáciu preverím a na jeho otázky dostane odpoveď mailom. Čo sa aj stalo.

S pozdravom, Katarína Kližanová Rýsová , Hovorkyňa strany SMER – sociálna demokracia