Štátny rozpočet a jeho haluze
Príloha č. 1 -Rozpočtovanie príjmov a výdavkov
ostatných subjektov verejnej správy v metodike ESA 95
Slovenská televízia
Príjmová časť rozpočtu je tvorená daňovými príjmami, a to úhradami za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou (ďalej len „STV“) podľa zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorých výška tvorí 70,9 % z celkových príjmov v roku 2009. Ďalej sú to nedaňové príjmy, najmä príjmy z reklamy, ktoré tvoria 27,9 % z celkových príjmov. Medziročný nárast príjmov v roku 2009 je o 6,5 %, spôsobený najmä rastom v časti daňové príjmy (nárast 17,9 %), čo je dané predpokladaným zlepšením výberu úhrad za služby verejnosti (bývalé koncesionárske poplatky) a následne zvýšením príjmov STV.
Výdavková časť rozpočtu na rok 2009 rastie oproti roku 2008 o 7,6 %, čo je dôsledkom najmä zvýšených investícií (nárast o 52 %), ktoré súvisia s potrebou prechodu analógového vysielania na digitálne. STV ukladá zákon ukončiť digitalizáciu do konca roka 2012, pričom finančné prostriedky na digitalizáciu sú v návrhoch rozpočtu na minimálnej úrovni. Podľa informácií STV v roku 2009 sa očakáva vyšší nárast výdavkov v dôsledku zavedenia eura.
V návrhoch rozpočtov na roky 2009 až 2011 STV predpokladá kompenzovať stratu z hospodárenia v roku 2009 prostredníctvom predpokladanej Zmluvy so štátom, ktorá by mala vstúpiť do platnosti v roku 2009. Prostriedky plynúce z tejto zmluvy budú účelovo použité na vysielanie programov vo verejnom záujme.
Vývoj príjmov z reklamy na roky 2009 až 2011 je nasledovný: (v tis. eur)
2008 - 22 904
2009 - 26 470
2010 - 28 982
2011 - 31 823
Z dôvodu rozhodnutia Eurostatu, ktorý posúdil koncesionárske poplatky ako dane, dochádza od 1. 1. 2009 k úprave ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie verejnej správy. Koncesionárske poplatky sa tak stali daňovými príjmami verejnej správy a Slovenská televízia a Slovenský rozhlas súčasťou sektora verejnej správy.
Účelom tejto dane je finančné zabezpečenie služieb verejnosti v oblasti televízneho vysielania poskytovaných Slovenskou televíziou a v oblasti rozhlasového vysielania poskytovaných Slovenským rozhlasom. Výber dane upravuje zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Dovetok - Reklama bude v STV postupne utlmovaná. V budúcom roku má reklama tvoriť najviac 2,5 % vysielacieho času, v roku 2010 najviac 1,5 %. V roku 2011 nemá presiahnuť jedno percento.
V roku 2009 ráta MF SR s príjmom z úhrad za služby verejnosti 67.227.000.- EUR pričom STV ráta s 58 554 073,- EUR.
V roku 2009 ráta MF SR s príjmom z reklamy vo výške 26 .470.000,-. EUR pričom STV ráta s celkovými Tržbami za vlastné výkony 16 177 056.
Napriek tomu rozpočet MF SR počíta v roku 2011 s príjmom z reklamy vo výške 986.996.980 Sk, čo je absolútne nereálne.
Istým príjmom navyše môže byť DPH, ktorá bola na úhrady uplatňovaná, nie som si istý, či je v rozpočte zohľadnená.