SLOVAK MEDIA NEWS
Vlastnú internetovú televíziu zriadila radnica v Liptovskom Hrádku na internetovom portáli mesta, ktorého tvorba stála 800 €. Pre agentúru SITA to potvrdil prednosta mestského úradu a zároveň administrátor Ján Kazár. „Televízny štáb tvoria štyria ľudia. Zo začiatku počítame s tvorbou dvoch príspevkov do týždňa z kultúrnych, spoločenských či športových podujatí. Neskôr aj viac, ale to záleží hlavne od diania v našom meste. Budeme rokovať aj so starostami obcí horného Liptova o možnosti filmovania a propagácie diania v ich obci,“ uviedol Kazár.
V súčasnej hospodárskej kríze ide podľa neho o najlacnejšie, najmodernejšie a najefektívnejšie riešenie na zlepšenie informovanosti obyvateľov. „Týmto spôsobom chceme aktuálne dianie sprostredkovať aj Hrádočanom, ktorí nežijú v rodnom meste. V budúcnosti chceme zdokonaľovať internetový portál TV.lhsity.sk a dopĺňať štáb televízie personálne, technicky aj finančne,“ poznamenal.
Každý príspevok má svoje vlastné počítadlo návštevnosti a diskusné fórum. „Najviac nás zaujímajú názory našich obyvateľov, respektíve divákov televízie. Preto sme zriadili sekciu námety na videoreportáže, ktorú môžu využiť práve na tieto účely,“ uzavrel Kazár.
Mediálny trh by sa tento rok mohol prepadnúť o 20 percent, možno aj o viac. Dôvodom je stagnácia vo výdavkoch na reklamu v médiách, vyvolaná najmä krízou. V druhom polroku 2009 sa predpokladá ešte výraznejší pokles ako v prvej polovici roka. Napríklad v televíziách neklesá výraznejšie počet reklamných spotov, no znižuje sa ich cena. Vyplýva to z analýzy reklamného a mediálneho trhu 2008 - 2009 spoločnosti TNS SK a mesačníka Stratégie. Tento rok sa však po výraznom raste výdavkov na reklamu z posledných rokov stagnácia predpokladala aj bez krízy. Aj po odznení hospodárskej krízy sa reklamný trh pravdepodobne nevráti na úroveň rokov 2007 a 2008. Na dnešnej tlačovej besede k pravidelnej analýze reklamného a mediálneho trhu na Slovensku o tom informoval šéfredaktor mesačníku Stratégie Martin Mazag.
Menej peňazí v médiách z reklamy, ktorá je s výnimkou verejnoprávnych médií ich hlavným zdrojom príjmu, sa prejaví možno aj znížením počtu médií. V kritickej situácii je najmä tlač, konkrétne denníky a týždenníky. Vyplýva to z údajov uplynulého roka, kedy v porovnaní s rokom 2007 celkové reálne výdavky na reklamu v médiách stúpli o 11,2 % a výdavky na podlinkové aktivity, ako výdavky na public relations, direct marketing a ďalšie, narástli o viac ako 16 %. Spolu tak reklamný trh na Slovensku vlani narástol o 12,5 % a podľa kvalifikovaných odhadov boli reálne výdavky na reklamu takmer 361,681 mil. € (10,896 mld. Sk). Pri celkovom raste slovenského reklamného trhu o 12,5 % mali vydavatelia tlače vlani rast 3 až 7 %. Je to najmenej v porovnaní so všetkými ostatnými typmi médií - televíziami, rádiami, vonkajšími formami reklamy (tzv. out of home), s internetom a kinoreklamou. Denníky dosiahli rast približne 6 % a najmenej, cca o necelé 2 %, rástli týždenníky, čo Mazag označil ako stagnáciu. Podľa monitoringu TNS sa vlani najviac darilo mesačníkom, ktoré rástli o vyše 9 %. Poradie najúspešnejších vydavateľov sa nezmenilo: Ringier, Petit Press, Spoločnosť 7 Plus, Perex a Trend Holding.
Najväčší podiel na reklame mali v roku 2008 tradične televízie (43,1%) a trh televízií medziročne narástol o 11,4 %. Najúspešnejšou televíziou na Slovensku bola vlani Markíza s medziročným rastom príjmov o vyše 7 %. O pár percent posilnila i pozíciu jasného lídra, so 60-percentným podielom v televíznom segmente. Dvojka na trhu - TV JOJ úspešne investovala do viacerých vlastných seriálov, ktoré prilákali divákov, a s nimi aj zadávateľov reklamy. Joj okrem toho založila internetovú TV huste.sk a ako prvá sprevádzkovala ďalší špecializovaný kanál JOJ Plus. Rok 2008 bol pre JOJ prelomovým aj v tom, že jej sledovanosť prekonala Jednotku STV a ďalej kontinuálne rastie, uvádza sa v tlačovej správe k analýze. Celkovo TV JOJ posilnila svoj podiel na trhu televízií na 27 %. Odborníci odhadujú, že pre STV s dlhodobo klesajúcou sledovanosťou, vnútornými problémami, bude tento rok kritický.
Rádiom s najväčším trhovým podielom príjmov z reklamy ostáva Rádio Expres s vyše 40 %. Za ním sú: Fun rádio (20 %) a Rádio Jemné Melódie (11 %). Trh rádií medziročne narástol o 10,8 %, čo bol oveľa lepší výsledok než v roku 2007 (+8,6%). Rádiá mali vlani z reklamného koláča podiel 6,4 %. Podľa odborníkov majú rádiá šancu na úspech aj počas krízy, čo sa ako trend ukazuje aj v zahraničí. Nie všetky však majú rovnaké šance. "Otázne napríklad je, či pre Rádio Expres existuje priestor pre ďalší rast, alebo akým smerom sa bude vyvíjať Rádio Okey," konštatuje sa v správe k analýze reklamného a mediálneho trhu v rokoch 2008 -
Vonkajšie formy reklamy (tzv. Out of home, outdoor) zaznamenali minulý rok v porovnaní s rokom 2007 rast 21,5 %, s podielom na celkovej reklame 12,3 %. V tejto oblasti sa rozvíjajú nosiče, napríklad digitálne. Lídrom v tejto oblasti ostáva spoločnosť akzent média s viac ako 30-percentným podielom na trhu.
Rast aj počas krízy má zaznamenať reklama na internete. Internetová reklama sa rozvíja, netvoria ju už len bannery a z okraja záujmu zadávateľov sa dostáva medzi akceptované typy reklamy. Prístup k internetu má 53,7 % Slovákov a postupne sa toto číslo zvyšuje. Rok 2008 charakterizoval v oblasti internetu na Slovensku rozvoj komunitných portálov a sociálnych sietí, napríklad Facebook začal u nás masívne naberať užívateľov. Lídrom trhu zostal Azet, kontentovým lídrom Sme.sk a za inovátora roka 2008 označujú autori analýzy JOJ.sk. Podľa údajov o reálnych výdavkoch na reklamu na internete, ktoré Stratégie preberajú z Asociácie Internetových médií, mal trh internetovej reklamy v roku 2008 hodnotu 24,6 mil. € (741,9 mil. Sk). Ide o vyše 50%-ný nárast oproti roku 2007, keď internetová reklama mala hodnotu 16,3 mil. € (491 mil. Sk). Najviac využívanými sú bannerová reklama (57,5 %), riadková inzercia (19,3 %) a katalógová inzercia (16,3 %). Internetová reklama medziročne narástla o 32,5 % a z celkových výdavkoch na reklamu tvorila 6,8 %.
Vlani rástla aj kinoreklama, najmä v prospech multiplexov. Najväčší nárast zaznamenal Cinemax ,a to aj dobudovaním siete na 9 multikín v krajských a okresných mestách. Preinvestované peňažné prostriedky do kinoreklamy spoločnosti Continental média narástli až o 266 %, čo spôsobilo sčasti dobudovanie siete, spoločnosti Palace Média narástli o 50 %. Tento rok by mali investície do reklamy v kinách rásť o 30 až 50 %. Podľa autorov analýzy medziročne kinoreklama posilnila o 19,2 %.
Stratégie ako jediné na Slovensku analyzujú vývoj reklamného trhu už od roku 1996. Analýzu zostavujú kombináciou údajov najmä z monitoringu reklamy v médiách od TNS SK, údajov o čistých tržbách médií, z mediálnych agentúr a po konzultáciách odborníkov.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.