23. 5. 2009

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Strana zelených protestuje proti spôsobu, akým rieši Slovenská televízia (STV) predvolebnú kampaň politických strán uchádzajúcich sa o miesta v Európskom parlamente (EP). "Podľa nášho názoru je postup STV v rozpore so zákonom o voľbách do EP," skonštatoval na dnešnej tlačovej besede Strany zelených kandidát na post europoslanca Eduard Chmelár. Ten sa domnieva, že verejno-právna televízia si v porovnaní so Slovenským rozhlasom neplní svoje funkcie, lebo do vysielania nezaraďuje žiadne diskusie s kandidátmi, ale len platené šoty. Tie občanom - voličom podľa neho "nič nepovedia a takto sa môže propagovať aj jogurt." Chmelár poukazuje na to, že STV vysiela príspevky o činnosti parlamentných strán, ich konferenciách a volebných programoch a ignoruje pritom mimoparlamentné strany. Porušuje tak rovnú súťaž v rámci volieb do EP. "V tomto smere a v tomto čase parlamentné strany nemôžu mať prednosť pred ostatnými politickými subjektmi," skonštatoval Chmelár. Zo 17 politických subjektov, ktoré sa 6. júna budú uchádzať o hlasy voličov pre svojich kandidátov na europoslancov, je totiž v parlamente len šesť. Vysielanie predvolebných šotov, ktoré ponúkla STV, je podľa predsedu Strany zelených Petra Pilinského pridrahé. "Cena za jeden 30-sekundový šot bola 50-tisíc korún. V posledný deň, kedy je možné vysielať v médiách politickú kampaň, bola 100-percentná prirážka, takže až 100-tisíc korún," informoval Pilinský o podmienkach politickej reklamy za úhradu. STV svoj vysielací čas určený pre politické šoty nevypredala. "Teraz sa tam vysielajú dokumentárne filmy. Nás jedine teší, že sú to filmy s environmentálnou tematikou," zhodnotil predseda strany. Princíp, s akým prišla STV, je podľa Chmelára postavený na hlavu. "Ak komerčné, regionálne rádiá vysielajú fundované diskusie s kandidátmi, a ak verejnoprávna televízia uprednostní platenú reklamu, ktorá voličom naozaj nič nehovorí a ani ich nezaujíma, tak niečo tu nefunguje," zhodnotil Chmelár. Zástupcovia mimoparlamentných strán vo štvrtok vyhlásili, že ich strany sú diskriminované STV pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa vo štvrtok 21. mája dohodli, že vyšlú do STV trojčlennú komisiu, ktorá má s generálnym riaditeľom televízie Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili. Slovenská televízia sa dnes rozhodla operatívne zaradiť do vysielania tri okrúhle stoly v dňoch 1. až 3. júna. Urobí tak, "nad rámec toho, čo jej vyplýva zo zákona o voľbách do Európskeho parlamentu..., aby ponúkla a umožnila všetkým 17 kandidujúcim politickým subjektom prezentovať ich programy a zámery, s ktorými idú do eurovolieb". Uvádza sa to v stanovisku STV ku kritike mimoparlamentných strán, ktoré agentúre SITA poskytla vedúca útvaru komunikácie STV Martina Brychtová. Slovenská televízia (STV) sa rozhodla operatívne zaradiť do vysielania tri okrúhle stoly v dňoch 1. až 3. júna. Urobí tak, "nad rámec toho, čo jej vyplýva zo zákona o voľbách do Európskeho parlamentu..., aby ponúkla a umožnila všetkým 17 kandidujúcim politickým subjektom prezentovať ich programy a zámery, s ktorými idú do eurovolieb". Uvádza sa to v stanovisku STV ku kritike mimoparlamentných strán, ktoré agentúre SITA poskytla vedúca útvaru komunikácie STV Martina Brychtová. Zástupcovia mimoparlamentných strán vo štvrtok vyhlásili, že ich strany sú diskriminované STV pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa vo štvrtok 21. mája dohodli, že vyšlú do STV trojčlennú komisiu, ktorá má s generálnym riaditeľom televízie Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili. Zo 17 politických subjektov, ktoré sa 6. júna budú uchádzať o hlasy voličov pre svojich kandidátov na europoslancov, je totiž v parlamente len šesť. Ako sa ďalej píše v dnešnej reakcii verejnoprávnej televízie, "STV venuje systematickú a zvýšenú pozornosť voľbám do EP prakticky hneď od skončenia prezidentských volieb, a to pokrývaním témy vo svojich spravodajských a publicistických reláciách". Informuje v nich o zložení a činnosti europarlamentu s cieľom motivovať voličov, aby prišli k volebným urnám. "Od 6. apríla do 21. mája odvysielala STV okrem politickej reklamy takmer 50 príspevkov, vrátane diskusných relácií, ktoré sa dotýkali volieb do EP". Podľa zákona o voľbách do EP verejnoprávne STV a SRo a súkromné televízie a rádiá môžu vyhradiť na politickú reklamu k voľbám do EP maximálne päť hodín vysielania, jeden subjekt môže dostať spolu najviac 30 minút. Platia si ju politické subjekty samy a médiá ju musia jasne odčleniť od ostatného vysielania oznamom, že ide o platenú politickú reklamu. Pre všetky politické subjekty musia zaistiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a zároveň zabezpečiť, aby ich spravodajské a publicistické relácie boli vyvážené a nestranné. Za porušenie pravidiel môžu od Rady pre vysielanie a retransmisiu dostať sankcie. O povinnosti vysielať diskusie k voľbám teda zákon nehovorí.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.