MARKÍZA News
Hospodárska kríza tvrdo zasahuje aj príjmy najväčšej slovenskej súkromnej televízie Markíza. Podľa údajov zverejnených spoločnosťou Central European Media Enterprises Ltd. (CME) totiž čisté výnosy jej dcérskej spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r.o., ktorá je prevádzkovateľom Televízie Markíza, v druhom kvartáli medziročne klesli o 23,9 % na 28,229 mil. USD. Za prvý polrok tak spoločnosť na Slovensku vygenerovala čisté príjmy 48,8 mil. USD, čo znamená medziročný prepad o 22,9 %. Ešte výraznejšie sa úpadok reklamného trhu podpísal na ziskoch spoločnosti. Markíza totiž v druhom štvrťroku vykázala medziročný pokles zisku pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA) až o 59,5 % na 5,655 mil. USD, čo za celý prvý polrok znamenalo podobný prepad o 59,4 % na 9,383 mil. USD.
Napriek týmto nelichotivým číslam však výsledky slovenského podnikania CME v kontexte celej skupiny vychádzajú ešte relatívne pozitívne. Celá mediálna skupina CME, ktorá okrem Slovenska prevádzkuje televízie aj v ďalších šiestich krajinách stredo a východeurópskeho regiónu, totiž v druhom kvartály vykázala prepad výnosov o 38,9 % na 186,185 mil. USD. Za celý polrok tak pokles dosiahol 38 % na úroveň 327,406 mil. USD. EBITDA celej skupiny sa v sledovanom štvrťroku prepadla o 75,3 % na 29,665 mil. USD a za celý prvý polrok o 75,7 % na 45,131 mil. USD. "Reklamné trhy sa resetovali zhruba na úroveň roku 2007. Bol to bolestivý proces pre nás aj našich akcionárov," konštatoval na margo dosiahnutých výsledkov prezident a generálny riaditeľ CME Adrian Sarbu. Zároveň však podotkol, že aj v týchto ťažkých časoch sa preukázala sila značiek a podnikania skupiny, keď sa podarilo zvýšiť sledovanosť a trhové podiely vo všetkých kľúčových televíziách. "Teraz sa tešíme na oživenie trhu," dodal Sarbu.
Celkové výsledky skupiny negatívne ovplyvnil predovšetkým prepad na ukrajinskom trhu, kde príjmy spoločnosti v druhom kvartály klesli až o 89,6 % na niečo vyše 3 mil. USD a strata sa prehĺbila z vlaňajších 2,4 mil. USD až na vyše 16 mil. USD. Významný výpadok príjmov však vykázala CME napríklad aj na svojom najväčšom trhu v Českej republike, a to o 36,4 % na 71,551 mil. USD. Za celý prvý polrok tak výnosy CME v Českej republike medziročne klesli o 35,6 % na 127,678 mil. USD, zisk EBITDA za druhý štvrťrok sa prepadol o 45,9 % na 38,541 mil. USD a za prvý polrok o 44,9 % na 63,434 mil. USD.
CME prevádzkuje televízne stanice v siedmich krajinách strednej a východnej Európy s celkovým dosahom zhruba 97 mil. divákov. Spoločnosť prevádzkuje v Chorvátsku Nova TV, v ČR TV Nova, Nova Cinema a Nova Sport, v Rumunsku PRO TV, Acasa, PRO Cinema, Sport.ro, MTV Romania a PRO TV International. Na Slovensku prevádzkuje televízne vysielanie TV Markíza a Nova Sport, v Slovinsku POP TV a Kanal A a na Ukrajine je to Studio 1+1, Studio 1+1 International, Kino. V Bulharsku prevádzkuje spoločnosť PRO.BG a RING.BG. Akcie spoločnosti CME sú obchodované na burze v New Yorku (NASDAQ) a na pražskej Burze cenných papierov pod burzovým symbolom CETV. Novým vlastníkom zhruba 31-percentného podielu v spoločnosti Central European Media Enterprises Ltd. sa stala americká mediálna skupina Timer Warner Inc.
Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r.o. Podľa zverejnených informácií CME, celková kúpna cena podielu bola 1,9 mld. Sk. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r.o., ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.