Mediálna výchova
Naučiť všetky vekové skupiny zodpovednému prístupu k médiám, ich obsahu a využívaniu ale aj chrániť maloletých pred nezákonnými a nevhodnými obsahmi sú hlavné cielekoncepcie mediálnej výchovy. Koncepciu mediálnej výchovy ako celoživotného vzdelávania pripravilo Ministerstvo kultúry SR. Podľa Európskej charty mediálnej gramotnosti by mal byť mediálne gramotný človek schopný efektívne používať mediálne technológie na prístup, vyhľadávanie, zhromažďovanie a zdieľanie mediálnych obsahov s cieľom uspokojiť individuálne a skupinové potreby a záujmy. Okrem iného by mal rozumieť tomu, ako a prečo sú mediálne obsahy vytvárané, mal by ich vedieť kriticky vnímať a analyzovať. Mediálna výchova má zabezpečiť lepšiu orientáciu v mediálnom svete.
Slovensko, na rozdiel od krajín západnej Európy, nemá tradíciu mediálnej výchovy, konštatuje sa v materiáli. Zabezpečiť by ju celoživotne malo Centrum mediálnej výchovy, ktoré má pracovať od 1. januára 2011. Centrum zriadi ministerstvo kultúry ako samostatnú inštitúciu alebo ako súčasť inej inštitúcie rezortu, pravdepodobne Národného osvetového centra. Ročne by jeho prevádzka mala rezort kultúry stáť 331 940 eur.
V súvislosti s koncepciou Štátny pedagogický ústav v rokoch 2005 až 2007 experimentálne overil mediálnu výchovu ako nepovinný a voliteľný predmet v 5. až 9. ročníku základných škôl a v 1. až 4. ročníku osemročných gymnázií. Išlo o prvý výskumný projekt tohto druhu na Slovensku, v ktorom učitelia vybraných škôl vyučovali podľa experimentálnych učebných osnov, textov a metodických materiálov. Zúčastnilo sa ho 288 žiakov. Výsledky z experimentu ukázali, že mediálna výchova má svoje opodstatnenie. Ako ďalej vyplýva z koncepcie, žiaci dokázali lepšie interpretovať filmy, chápali prečo nie sú násilné filmy vhodné, dokázali kriticky zhodnotiť zábavné relácie a rozoznať hodnoty komunikované v hudobných videoklipoch. U žiakov sa zlepšila napríklad ich schopnosť rozlišovať medzi spravodajským a publicistickým spracovaním témy v tlači. Naučili sa odhaliť manipulatívne prvky v časopisoch pre mladých, ktoré vnucujú určitý životný štýl a uvedomili si, že sú vnímaní aj ako možní zákazníci. Na základe výsledkov experimentálneho overovania Štátny pedagogický ústav navrhol zaradiť mediálnu výchovu do zoznamu nepovinných a voliteľných predmetov pre 5. až 9. ročník základných škôl a pre 1. až 4. ročník osemročných gymnázií od školského roku 2008/ 2009.
Od roku 2008 sa tiež začali vzdelávať prví učitelia mediálnej výchovy. Prví budúci učitelia mediálnej výchovy pre základné školy a osemročné gymnáziá by mali skončiť svoje štúdium o februári 2010. Pripraviť by sa tiež mali učebnice, pomôcky pre učiteľov a žiakov. Materiály pre mediálnu výchovu by mali byť dostupné aj na internete či na CD nosičoch.
Súčasťou mediálnej výchovy sú aj viaceré tzv. neinštitucionalizované projekty. Príkladom je zodpovedne.sk. Projekt, ktorý robí občianske združenie eSlovensko spolu s Ministerstvom vnútra SR, Slovenským výborom pre Unicef a s podporou Európskej komisie v rámci programu Bezpečnejší internet plus, ktorý sa aktuálne realizuje vo všetkých 27 krajinách Európskej únie. Hlavným cieľom projektu je zvyšovať povedomie o zodpovednom používaní internetu a mobilných telefónov, vzbudiť u rodičov záujem o to, čo robia ich deti na internete doma, v škole alebo u kamaráta. Upozorňuje na napríklad na hrozbu pedofílie, pornografie, závislostí ale aj na internetové podvody.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.