2. 2. 2010

PRIESKUM UPC

PRIESKUM UPC
Výsledky paneurópskeho prieskumu spoločnosti UPC o televíznom správaní divákov.

Slovenských divákov už unavuje téma finančná kríza v televíznom vysielaní. Až 50 percent ľudí táto téma priam „otravuje“ a takmer polovica populácie sa dokonca domnieva, že televízie s finančnou krízou preháňajú, alebo že záujem televízií krízu ešte zhoršuje. Viac ako 40 percent ľudí zároveň pripúšťa, že kvôli kríze chodí menej do barov, reštaurácií či do kina. Namiesto toho, viac času trávia s rodinou a kamarátmi, či surfovaním po internete. Toto sú niektoré z hlavných zistení tradičného, už 6. ročníka paneurópskeho prieskumu spoločnosti UPC, ktorý sa uskutočnil v 10 európskych krajinách vrátane Slovenska, kde spoločnosť poskytuje televízne, internetové a telefónne služby. Tohtoročný prieskum sa zameral na vplyv finančnej krízy na sledovanie televízie a na zmeny v každodennom správaní Európanov. „Otrávení“ z krízy“ Vo väčšine krajín, v ktorých sa prieskum konal, sa oslovení vyjadrili, že sú už unavení z toho, že sú neustále vystavovaní informáciám o finančnej kríze. Na Slovensku, v Českej republike, Írsku, Belgicku, Holandsku či Poľsku, viac ako polovica populácie má tému finančná kríza „až po krk.“ Vo väčšine ostatných krajín si 40 a viac percent respondentov myslí, že televízie s krízou preháňajú. Televízne správanie v časoch krízy Väčšina ľudí, podľa výsledkov prieskumu, napriek kríze nezmenila príliš svoje televízne správanie. Kvôli kríze napríklad nesledujú viac športu, televíznych seriálov či relácií o cestovaní a záľubách. Len 26 percentám oslovených prekážajú programy, kde sa medializujú prípady ľudí, ktorí kvôli kríze prišli o prácu alebo o bývanie. Relácie ukazujúce osudy ľudí, ktorí sa pre krízu dostali na dno, viac ako dvojtretinovej väčšine nijako neprekážajú. Takmer 22 percent respondentov však uviedlo, že pri zmienke o finančnej kríze okamžite radšej prepínajú na iný program. Zmeny v trávení voľného času Finančná kríza ovplyvňuje aj spôsob trávenia voľného času nielen Slovákov, ale aj občanov ostatných európskych krajín. Podľa výsledkov prieskumu, v dôsledku krízy menej navštevujeme bary, reštaurácie či kino. Zhruba štvrtina Slovákov, ale aj Poliakov, Maďarov či Rumunov, zredukovala dokonca svoje športové aktivity, čítanie novín, sledovanie filmov prostredníctvom DVD či hranie počítačových hier. Čo sa však týka tohtoročnej dovolenky, takmer polovica oslovených uviedla, že kríza na ich dovolenku nemá vplyv. Krízu ako dôvod, pre ktorý bude tohto roku menej dovolenkovať, označilo len 30 percent respondentov. Najčastejšie zdroje informácií o finančnej kríze Najviac využívaním zdrojom informácií o finančnej kríze je pre občanov Slovenska televízia – na prvom mieste ju uviedlo až 45 percent respondentov. Druhým najčastejšie používaným zdrojom je internet, ktorý preferuje až 39 percent populácie. Noviny na informovanie o kríze využíva len 9 percent a rádiá dokonca iba 5 percent oslovených. V Českej republike ako hlavný zdroj informácií až 61 percent populácie používa internet, televíziu na druhom mieste využíva len 26 percent respondentov prieskumu. O prieskume Už 6. ročník Paneurópskeho TV prieskumu UPC sa uskutočnil v období október až december 2009 na vzorke 11,000 respondentov v 10 krajinách: Holandsko, Belgicko, Írsko, Rakúsko, Švajčiarsko, Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Rumunsko a Slovensko. Na Slovensku sa prieskum uskutočnil na vzorke 906 respondentov. Prieskum bol uskutočnený v spolupráci so spoločnosťou Research International, vedúcou medzinárodnou prieskumnou agentúrou.

Zdroj : UPC