17. 3. 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Licenčná rada priebežne vyhodnocuje monitoring vysielania počas kampane k prvému kolu voľby prezidenta SR. Zároveň ďalej sleduje vysielanie rádií a televízií pred 2. kolom voľby hlavy štátu. Ako ďalej pre agentúru SITA povedala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová, zatiaľ nie je známe, kedy sa rada bude zaoberať výsledkami monitoringu. Po tom, ako v nedeľu 16. marca vyhlásila Ústredná volebná komisia oficiálne výsledky sobotňajšieho 1. kola voľby prezidenta SR, sa začala kampaň k 2. kolu voľby, ktoré bude 29. marca.
Voľba prezidenta a kampaň s ňou spojená sú témami 21 podaní, ktoré zatiaľ prišli Rade pre vysielanie a retransmisiu. Ako pre SITA povedala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, k 20 podaniam spred začiatku 1. kola voľby pribudlo v deň hlasovania, v sobotu 15. marca jedno podanie. Pritom 15 z 21 podaní sa vzťahuje na obsah programu. RVR ich zaevidovala ako sťažnosti a prešetruje ich. Ide o sťažnosti na päť programov: Sobotné dialógy vysielané 11. januára v RTVS na prvom okruhu Slovenského rozhlasu - Rádio Slovensko, na reláciu Z prvej ruky z 13. februára odvysielanej Rádiom Slovensko, Správy RTVS z 23. februára vysielané na Jednotke RTVS, Tému dňa odvysielanú TA3 25. februára a Televízne noviny televízie Markíza z 3. marca. Posledný, 15. podnet na program, ktorý prišiel RVR 15. marca, sa týka vysielania televízie Markíza z toho istého dňa. "Zvyšných šesť doručených podaní bolo buď všeobecného charakteru, nemali náležitosti sťažnosti, prípadne namietali skutočnosti, ktoré nie sú v kompetenciách RVR, preto neboli evidované ako sťažnosť. V tomto zmysle ani neboli prešetrované a boli vybavené iným spôsobom," informovala Lucia Jelčová.
RVR tradične pred voľbami robí monitoring vysielania počas kampane, ktorá v prípade sobotňajšieho 1. kola voľby prezidenta trvala od 28. februára do 13. marca. Pred 2. kolom voľby sa kampaň začala hneď po vyhlásení výsledkov hlasovania v 1. kole a trvá do štvrtka 27. marca do 7:00. Licenčná rada svoj monitoring predĺžila aj na 2. kolo. Sleduje v ňom štyri relácie RTVS - Slovenskej televízie (Správy RTVS, Správy a komentáre, Správy - Hírek a O 5 minút 12). Z vysielania súkromnej TV Markíza sa sústreďuje na Teleráno, Prvé Televízne noviny a Televízne noviny. Monitoruje i spravodajské programy Noviny o 17:00 a Veľké Noviny televízie Joj a tri relácie televízie TA3 (Hlavné správy, Téma dňa a V politike). Z rozhlasových relácií monitoruje rada šesť relácií RTVS - Slovenského rozhlasu, konkrétne na Rádiu Slovensko Rádiožurnál, Sobotné dialógy a Z prvej ruky a na Rádiu Patria Kronika 1, Kronika 2 a Na záver dňa. Zo súkromných rádií RVR preveruje počas kampane dodržiavanie zákona v relácii Rádia Expres Braňo Závodský naživo. Monitoring vyhodnotí po voľbách.
Okrem plánovaného volebného monitoringu licenčná rada vysielanie monitoruje aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. "Sťažnosti sa budú prešetrovať v štandardných zákonných lehotách, monitoring bude vyhodnotený po skončení volieb. V mimoriadnych prípadoch, ak by vysielanie, pri ktorom existuje podozrenie na porušenie zákona, mohlo priamo ovplyvniť výsledky volieb, má rada prostriedky na operatívne konanie," uviedla pred začiatkom kampane pre SITA hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Za kampaň sa podľa RVR považuje "klasická politická reklama ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme
V druhom kole prezidentských volieb sa 29. marca stretne víťaz 1. kola Robert Fico, ktorého volilo v sobotu 15. marca 28 percent voličov, a Andrej Kiska, ktorý dostal 24 percent hlasov.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.