SLOVAK MEDIA NEWS
Oficiálne
výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1,039
mld. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence
spoločnosti TNS Slovakia. Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov
investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad zaznamenala kinoreklama.
Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách.
Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli.
Najväčší,
68,3-percentný podiel na reklamnom trhu mala tradične televízna reklama, ktorá
zaznamenala medziročný rast o 12,2 % na takmer 710 mil. eur. Výrazný rast
vykázala aj reklama v novinách, keď medziročne vzrástla o 9,6 % na takmer 83,5
mil. eur. Nepatrný pokles nastal v časopisoch, keď sa výdavky do reklamy
znížili o 0,9 % na 91,7 mil. eur. Celkovo tak printy vzrástli o 3,8 % a z trhu
reklamy si odkrojili 16,9 %.
Menej
sa darilo aj rádiám, keď výdavky na reklamu v tomto médiu klesli o 4,4 % na
takmer 77,6 mil. eur. Rozhlasové stanice majú 7,5-percentný podiel na trhu.
Outdoorová reklama dosahuje podiel 7 %, keď sa výdavky na túto formu znížili o
3,2 % na 72,6 mil. eur. Drastický pokles výdavkov o 19,2 % znamenali pre
kinoreklamu podiel 0,3 % z trhu, keď dosiahli vyše 3,4 mil. eur.
Objem
reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil, jeho vývoj v jednotlivých médiách
bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol 9,6 %, ale nárast
počtu predaných inzertných strán len 4,2 %. Naopak, časopisy napriek nepatrnému
nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do
reklamy. Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok
predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. Televízie odvysielali o 16 %
reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale pomalšie.
Najviac
peňazí do reklamy investovali banky, a to takmer 111 mil. eur, čo znamená
medziročný nárast o 24 %. Nasledovali telekomunikační operátori s objemom
reklamy takmer 100,3 mil. eur a medziročným nárastom o 18 %. Najväčší rast
zaznamenali lieky, keď zadávatelia zvýšili objem peňazí o 31 %. Reklamy na
lieky tak boli v cene prevyšujúcej 79 mil. eur. Na štvrtej priečke sa
nachádzajú autá s vyše 78 mil. eur, avšak s medziročným poklesom o 5 %. Päťku
najväčších zadávateľov uzatvára odvetvie obchodu a maloobchodu, keď pri
15-percentnom raste dosiahli takmer 62 mil. eur.
Top
10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu
reklamných výdavkov, pričom poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo.
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom s takmer 52 mil. eur a
22-percentným nárastom. Nasledovali Orange s takmer 42 mil. eur (nárast o 10 %)
a Henkel s vyše 26 mil. eur a nárastom o 29 %. Na ďalších miestach sú
Telefónica (21,7 mil. eur) a Unilever (20,6 mil. eur).
Poradie
značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú
mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota
reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 % celkových výdavkov do reklamy v
roku 2013.
Monitoring
Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje
bartre, zľavy a bonusy. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych
televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových
titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej
úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, dvoch kino
spoločností a jedného mediálneho zastupiteľstva.
©2013, Autorské
práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie
alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu
SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.