SLOVAK MEDIA NEWS
Mediálna výchova sa po školskej obsahovej reforme v roku 2008-2009 stala ako prierezová téma povinnou súčasťou obsahu vzdelávania v základných a stredných školách na Slovensku. V akom rozsahu a v akých predmetoch sa do výučby začlení, je na jednotlivých školách. Podľa Norberta Vrabca, vedúceho Katedry mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda (UCM) v Trnave, mnohé zo škôl k tomu stále pristupujú iba formálne.
Za hlavnú príčinu považuje nedostatok pedagógov, ktorí by sa problematike mediálnej výchovy dokázali na primeranej odbornej úrovni venovať. "Je to prirodzené, pretože, na rozdiel od iných vyučovacích predmetov, sa na žiadnej vysokej škole pedagogického zamerania zatiaľ nedá získať kvalifikácia na vyučovanie tohto predmetu," uviedol pre TASR Vrabec. Jedinou výnimkou je podľa neho len fakulta, kde pôsobí. Za ideálny stav považuje ten, ak by na každej základnej a strednej škole mali k dispozícií aspoň jedného učiteľa spôsobilého vyučovať mediálnu výchovu. Ako jedno z riešení navrhuje vytvorenie siete lektorov mediálnej výchovy, ktorí by ju vyučovali súčasne na viacerých školách. "Okrem toho by mohli v tejto oblasti poskytovať poradenstvo ostatným pedagógom, pomáhali by pri vydávaní školského časopisu alebo pripravovali kvalitné didaktické materiály a pomôcky," spresnil Vrabec, podľa ktorého je na vytvorenie takejto lektorsko-poradenskej siete potrebné úsilie viacerých zainteresovaných strán.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR pokladá mediálnu výchovu v slovenských školách vo vzdelávacom procese za dostatočne zastúpenú. Zároveň dôveruje učiteľom v tom, že dokážu v tomto smere poskytnúť žiakom najaktuálnejšie informácie. "Ak z potrieb praxe v oblasti vyučovania tohto predmetu vyplynú ďalšie požiadavky, budeme sa nimi zaoberať," povedala pre TASR hovorkyňa MŠVVŠ SR Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Mediálnu výchovu považuje už za nutnú súčasť vzdelávania. Odvodňuje to tým, že masmédiá sa čoraz viac stávajú silným socializačným i edukačným prostriedkom. Ako však dodal Vrabec, o problematiku médií by sa mali zaujímať všetky vekové kategórie.
Mediálnu výchovu je možné realizovať na školách ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu a vhodných učebných predmetov, ako samostatný učebný predmet v rámci voliteľných hodín alebo formou projektov a kurzov. Hlavným cieľom má byť pomoc žiakom lepšie sa zorientovať vo svete médií a naučiť ich kriticky a selektívne k nim pristupovať. Výskumy začlenenia mediálnej výchovy na slovenských základných a stredných školách realizovalo v posledných dvoch rokoch IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré je súčasťou Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.
Copyright © TASR 2014