27. 10. 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Politickú reklamu, diskusie aj informačný volebný inforservis prináša pred novembrovými obecnými voľbami verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Zákon o voľbách do orgánov samosprávy obcí konkrétne hovorí o kampani kandidátov a politických subjektov k obecným voľbám ako o platenej politickej reklame. Kampaň sa podľa zákona začne 17 dní a skočí sa 48 hodín pred začiatkom volieb a bude teda od stredy 29. októbra od 7:00 do 13. novembra do 7:00. Podrobnosti o voľbách našich obecných, mestských či miestnych poslancov a budúcich starostov a primátorov ponúka už vyše týždňa RTVS, ktorý zároveň avizuje najviac predvolebných programov. Vysielanie k voľbám prinesú i súkromní vysielatelia - televízia Markíza, televízia TA3 či Rádio Expres.
"Médiá verejnej služby budú verejnosť podrobne informovať, voliči totiž 15. novembra rozhodnú o svojom najbližšom okolí, svojich zástupcoch v mestách a obciach, kde žijú. Práve preto prinesieme historicky najviac diskusií doposiaľ, viac ako 70 z troch štúdií RTVS v Košiciach, Bratislave a Banskej Bystrici. Chceme sa zamerať aj na servis pre občanov voličov," uviedol pre agentúru SITA Lukáš Diko, riaditeľ sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS. Regionálne vysielanie Slovenského rozhlasu - Rádio Regina vysiela od 19. októbra v rámci cyklickej relácie Klub komunálnej politiky naživo diskusie kandidátov na primátorov okresných miest, doplnila hovorkyňa RTVS Dominika Šulková. Vysielajú ich denne o 17:15 na vlnách Radia Regina Banská Bystrica, Bratislava a Košice. Slovenská televízia zas v relácii Správy a komentáre na Dvojke od 31. októbra odvysiela diskusie s kandidátmi na primátorov krajských miest s moderátorom Martinom Strižincom. RTVS tiež pripravuje infoservis v podobe Rád voličom. Servis pre voličov sa verejnoprávnej rádiotelevízii osvedčil aj pred tohtoročnými voľbami prezidenta a poslancov europarlamentu. "RTVS bude tak ako pri uplynulých volebných vysielaniach podrobne informovať o priebehu volieb a ich výsledkoch v rozhlase aj v televízii," uviedla Šulková. V televíznom aj rozhlasovom vysielaní RTVS je zo zákona vyhradený priestor i pre politickú reklamu. "V akom rozsahu budeme politickú reklamu vysielať, závisí od záujmu klientov," dodala pre SITA hovorkyňa RTVS.
Zákon o voľbách do orgánov samosprávy obcí definuje volebnú kampaň ako činnosť politickej strany, nezávislého kandidáta, prípadne ďalších subjektov venovanú podpore alebo na prospech kandidujúcej politickej strany či nezávislého kandidáta. Kampaň zahŕňa aj inzerciu, reklamu cez rozhlasové a televízne vysielanie alebo prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, plagátov alebo iných nosičov informácií.
RTVS, zvlášť verejnoprávna televízia a zvlášť verejnoprávny rozhlas ako aj vysielatelia s licenciou, teda súkromné televízie a rádiá, môžu vyhradiť na kampaň najviac 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta, spolu však najviac päť hodín vysielacieho času. Zodpovednosť za obsah relácií vysielaných ako kampaň majú politické strany a nezávislí kandidáti. Médiá musia zaistiť zreteľné označenie vysielania kampane a jeho oddelenie od ostatných relácií odvysielaním oznamu, že ide o platenú politickú reklamu. Náklady na kampaň platia politické strany a nezávislí kandidáti. Médiá im musia zabezpečiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času, rovnaké cenové a platobné podmienky. Kampaň sa nesmie vysielať v čase vyhradenom reklame. Za kampaň zákon nepovažuje vysielanie spravodajských a publicistických relácií bežne vysielaných aj mimo kampane. Médiá musia zabezpečiť, aby spravodajské a publicistické relácie vysielané počas kampane boli vyvážené a nestranné. Vysielanie relácií, s výnimkou spravodajských a publicistických a už spomínanej politickej reklamy, ktoré sú venované kampani a mohli by ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech alebo neprospech politickej strany či nezávislého kandidáta, je počas kampane zakázané. Kandidujúce politické strany a nezávislí kandidáti majú právo na odpoveď počas kampane. Umiestňovať plagáty a iné nosiče informácií na verejných priestranstvách sa dá počas kampane iba na miestach, ktoré vyhradia obce.
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) špeciálny monitoring vysielania pred voľbami nepripravuje. Vysielanie bude monitorovať "najmä na základe prípadných sťažností". Hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová pre SITA doplnila, že vysielatelia v súvislosti s komunálnymi voľbami nie sú povinní predkladať rade na schválenie projekty volebných štúdií. Rada k voľbám zverejnila podrobný komentár na http://www.rvr.sk/sk/spravy/?aktualitaId=2601.
Predvolebná kampaň sa začína 29. októbra o 7:00 a končí sa 13. novembra o 7:00. Vedenie kampane mimo tohto času zákon zakazuje. Pre komunálne voľby platí predvolebné informačné moratórium. Moratórium trvá aj počas samotných volieb až do zatvorenia volebných miestností, teda aj v sobotu 15. novembra do 20:00. Pre blížiace sa voľby starostov, primátorov a poslancov obecných, mestských či miestnych zastupiteľstiev platí od soboty 8. novembra od 07:00 aj moratórium na zverejňovanie výsledkov predvolebných prieskumov verejnej mienky. Výsledky volebných prieskumov sa môžu zverejňovať až po skončení hlasovania. Počas moratória je zakázané "v rozhlasovom a televíznom vysielaní, v hromadných informačných prostriedkoch, v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie a v ich bezprostrednom okolí, vysielať alebo zverejňovať informácie o politických stranách a nezávislých kandidátoch v ich prospech alebo v ich neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom", uvádza sa v zákone o voľbách do orgánov samosprávy obcí.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.