1. 7. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS



Preberanie obsahu na internete získalo na Slovensku jasné etické pravidlá. Vyplývajú z kódexu preberania obsahu na internete, k dodržiavaniu ktorého sa začiatkom apríla tohto roka zaviazali všetci členovia združenia Interactive Advertising Bureau (IAB) Slovakia. Kódex dnes po trojmesačnom prechodnom období vstupuje do reálneho života. "Cieľom kódexu je štandardizovať slovenský internetový trh v oblasti preberania a označovania cudzieho obsahu," agentúru SITA o tom informovala projektová manažérka IAB Slovakia Denisa Bartová. Pretože kódex je zložitý právny dokument, Etická komisia IAB Slovakia z neho vytvorila zjednodušený extrakt šiestich základných princípov preberania obsahu na internete. Kódex, ktorého finálne znenie schválilo Valné zhromaždenie IAB Slovakia 15. júna, musia dodržiavať všetci členovia IAB Slovakia, všetky médiá merané vo výskume AIMmonitor a signatári, ktorí sa k nemu dobrovoľne prihlásia.
Medzi šesť základných princípov preberania obsahu na internete patrí ako prvé pravidlo, že každý obsah (text, obrázok, video) uverejnený na internete má svojho vlastníka alebo správcu autorských práv. Kódex ďalej pripomína, že bez súhlasu držiteľa práv možno odkazovať na cudzí obsah bez použitia podstatných znakov diela napríklad odkazom s využitím titulku článku. Použitie väčšej časti diela si už vyžaduje súhlas držiteľa práv. V tejto súvislosti medzi iným zdôrazňuje, že používanie cudzieho obsahu v rámci krátkej citácie pri recenzovaní diela alebo pri informovaní o aktuálnych spravodajských udalostiach musí byť v súlade s Autorským zákonom. IAB Slovakia zároveň upozorňuje na dlhodobý problém preberania obsahu z verejne dostupných sociálnych médií a v tejto súvislosti medzi základné etické zásady preberania obsahu na internete zaradilo aj tzv. embedovanie (zdieľanie obsahu pomocou tzv. embed kódu). “Vkladať videá, mapy a ďalší obsah do vlastného obsahu tzv. embedovaním, keď sa prevzatý obsah zobrazuje pomocou kódu poskytovaného na tento účel pôvodcom obsahu, je možné aj bez súhlasu držiteľa práv. V každom prípade je nutné dodržiavať obchodné podmienky poskytovateľa kódu,“ píše o problematike v druhom zo šiestich základných princípov preberania obsahu na internete. Tretí princíp vyplývajúci z kódexu preberania obsahu na internete sa týka uvádzania zdroja. "S výnimkou odkazovania bez použitia podstatných znakov diela musím v každom prípade prevzatia cudzieho obsahu uviesť zdroj." Zároveň však "uvedenie zdroja nezbavuje povinnosti zabezpečiť, aby prevzatím obsahu neboli porušené práva jeho pôvodcu," píše sa v tlačovej správe IAB Slovakia. Štvrtý princíp etického kódexu preberania obsahu z internetu hovorí o citovaní a medzi iným uvádza, že "pri citovaní alebo inom preberaní cudzieho obsahu a uvádzaní zdroja uprednostním pôvodný zdroj pred stránkami, ktoré už obsah od niekoho prevzali". Piate pravidlo upozorňuje na to, že "zaplatením prístupu k obsahu na spoplatnenom serveri mi nevzniká právo na ďalšie zverejňovanie takto získaného obsahu". Výnimkou sú prípady dohody na ďalšom šírení kúpeného obsahu, napríklad zaplatením prístupu do fotobanky. "Za obsah vytvorený používateľmi, napríklad v diskusných fórach alebo blogoch, je zodpovedný aj prevádzkovateľ média," znie úvod šiesteho základného princípu preberania obsahu na internete.
Členov Interactive Advertising Bureau (IAB) Slovakia viedli k vzniku Kódexu preberania obsahu na internete praktiky niektorých médií s nedovoleným kopírovaním a publikovaním autorsky nevysporiadaného obsahu. "Publikovanie a často aj komerčné využívanie autorsky nevysporiadaných textov, fotografií a videí poškodzuje nielen záujmy ich autorov. Presmerovanie časti finančných tokov do neeticky podnikajúcich médií spôsobuje, že poctivým subjektom ostáva menej zdrojov na výrobu kvalitného pôvodného obsahu. A to je v konečnom dôsledku proti záujmom čitateľa či diváka," píše sa v dnes zverejnenej tlačovej správe IAB Slovakia. Členovia IAB Slovakia začali na kódexe pracovať ešte vlani. Dohľad nad dodržiavaním kódexu je v kompetencii Etickej komisie IAB Slovakia, ktorej predsedom je Jaroslav Matyáš zo spoločnosti Trend Holding. Podľa neho sa už v prechodnom období platnosti Kódexu zlepšili vzťahy medzi kľúčovými médiami. Padajú posledné zábrany priznávať zdroj z konkurenčného portálu a odkazovať naň. "Naším cieľom nie je sankcionovať nevýznamné porušenia, ale pomôcť identifikovať médiá, ktoré majú na neetickom preberaní obsahu postavenú zásadnú časť svojho podnikania," cituje tlačová správa Matyáša. Kódex je verejný dokument a IAB Slovakia uvíta iniciatívu každého subjektu, ktorý sa ním bude dobrovoľne riadiť.
Na dodržiavanie kódexu dohliada Komisia pre dohľad nad dodržiavaním kódexu, ktorú zriadilo IAB. Etická komisia má v prvom rade tvoriť štandardy etického správania vo forme pravidiel a vykonávať dohľad nad ich dodržiavaním. "V praxi to znamená, že jednotlivé kódexom zaviazané subjekty by si mali nastaviť vzťahy a riešiť vzájomné spory v oblasti preberania a označovania obsahu s odvolaním sa na vytvorené pravidlá a následne, v prípade nejasností, sa obrátiť na etickú komisiu. V kompetencii komisie je posudzovať súlad obsahu médií s pravidlami kódexu, vydávať odporúčania, vysvetlenia a stanoviská zaviazaným subjektom, vykonávať kontroly, a predkladať návrhy správnej rade, ktorá ich následne predkladá na schválenie valnému zhromaždeniu IAB Slovakia," dodáva sa v tlačovej správe.
IAB Slovakia (predtým Asociácia internetových médií) vznikla v máji 2005 ako združenie subjektov pôsobiacich na slovenskom internetovom trhu, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti má IAB Slovakia 37 členov. Viac o jej poslaní a práci možno nájsť na jej webstránke http://www.iabslovakia.sk.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.