ART FILM FEST NEWS
Snímka Junction 48 rozpráva príbeh odohrávajúci sa v izraelskom meste Lod, kde žijú vedľa seba Arabi a Židia a zameriava sa na hip-hopera Kareema, ktorý po smrti otca objaví vášeň pre hudbu. Počas jedného koncertu jeho priateľku napadne rasistický židovský rapper a Kareem sa svoj talent rozhodne použiť na boj proti utlačovateľskej izraelskej komunite. “Je to veľmi silný film, veľmi silný príbeh, ktorý zanechá dobrý dojem. Hlavný predstaviteľ má obrovskú charizmu, ktorá niesla celý film. Robí to veľmi prirodzene a spôsobom, ktorý je zábavný, aj napriek vážnej téme. V tejto dobe, keď sa stýkame s pretlakom zlých správ a zdá sa, že je všade priveľa nenávisti, je tento film úžasný v tom, že prináša nádej. Je to nádej, ktorá nie je falošná, ale ktorá bola ťažko nadobudnutá a naozaj pravdivá. Tento film odovzdáva pravdivý odkaz, že láska je všetko,” povedal o víťaznej snímke predseda poroty Steven Gaydos.
Film zároveň vyniesol Modrého anjela za najlepší mužský herecký výkon predstaviteľovi hlavnej úlohy Tamerovi Nafarovi. Rovnakú cenu v ženskej kategórii porota udelila Michaline Olszańskej, ktorá sa predstavila v súťažných snímkach Ja, Olga Hepnarová (2016) a Vábenie sirén (2015). Modrého anjela za najlepšiu réžiu si odniesol Emir Bajgazin za film Ranený anjel (2016). Okrem toho porota udelila aj špeciálne ocenenie, ktoré získala španielsko-marocko-francúzsko-katarská snímka Mimózy (2016).
V Medzinárodnej súťaži krátkych filmov zvíťazil nemecký film Symbolické hrozby (2015) v réžii Mischu Leinkaufa, Lutza Henkeho a Matthiasa Wermkeho. Porota, ktorú tvorili režisér Simon Ellis, filmová kritička a novinárka Carmen Gray a filmový teoretik Pavel Horáček, mu cenu udelila za čerstvý poetický a politický rázny prístup k fan footage dokumentárnemu filmu, pričom sníma je vážny, náročný a predsa hravý film. Okrem toho porota udelila aj dve špeciálne ocenenia. Ich laureátmi sa stali snímky Amerika (2015) a Ostreľovačské hniezdo 0068 (2015). Divácku cenu televízie JOJ si odniesol francúzsko-belgický film Saint Amour (2016).
Počas záverečného ceremoniálu Art Film Festu udelili aj ocenenie Zlatá kamera, ktoré putovalo do rúk britského režiséra Alana Parkera. Filmár, ktorý priniesol na plátna snímky ako Bugsy Malone (1976), Polnočný expres (1978), Pink Floyd: The Wall (1982), Angel Heart (1987), Horiace Mississippi (1988), Evita (1996), Angelin popol (1999) alebo Život Davida Galea (2003), sa stal hviezdou večera, keď mu publikum venovalo niekoľkominútový potlesk postojačky.
Udelenie ceny sprevádzalo niekoľko prekvapení. Generálny riaditeľ AFF Rudolf Biermann prečítal list od britského scenáristu Leeho Halla. “Alan je jeden z mojich osobných hrdinov, no dá sa povedať, že on je hrdina pre celé generácie britských filmárov. On sám priviedol britský film späť k životu. Vo svetovej kinematografii asi neexistuje nikto, kto by spravil toľko úžasných hudobných filmov. Alan má oko umelca, myseľ spisovateľa a dušu človeka. Je to tiež mimoriadne zásadový a skromný muž, ktorý miluje život. Pre mnohých z nás je inšpiráciou a aj preto si toto ocenenie zaslúži,” napísal autor scenára snímky Billy Elliot (2000).
Následne ceremoniál oživilo vystúpenie mládežníckeho speváckeho zboru, ktorý predviedol známu skladbu Another Brick In The Wall z Parkerovho filmu The Wall. Po vystúpení nasledoval búrlivý potlesk, ktorým publikum privítalo 72-ročného filmára na pódiu. Režisér neskrýval dojatie a prvé sekundy nedokázal nájsť slová. “Je skvelé dostať cenu za film, ale je úžasné dostať cenu za 14 filmov,” poďakoval sa režisér, ktorý zároveň ocenil, že na aktuálnom ročníku Art Film Festu si ocenenie odniesol spolu so Stephenom Daldrym, ktorý je rovnako ako on Brit. “Keď som sem vo štvrtok prišiel, prišiel som ako zanietený Európan. V piatok som sa zobudil a dozvedel sa, že moja krajina urobila strašné rozhodnutie opustiť Európsku úniu. Je preto o to dôležitejšie a vzácnejšie, že na Slovensku ste sa rozhodli oceniť dvoch britských režisérov,” povedal Parker, ktorému ocenenie odovzdal český herec Karel Roden.
V závere ceremoniálu sa publiku prihovoril aj umelecký riaditeľ AFF Peter Nágel. “Rozhodnutie, ktoré sme urobili v minulom roku, je definitívne spečatené. Art Film Fest má skvelú budúcnosť v Košiciach,” uviedol. “Sir Alan, keby to v tej Británii dopadlo naozaj zle, vitajte na Slovensku,” povedal Rudolf Biermann. “Napriek odchodu z Únie, anglické filmy ostávajú v našich srdciach,” ubezpečil Parkera prezident Art Film Festu Milan Lasica, ktorý sa tiež poďakoval návštevníkom festivalu a pozval ich na ďalší ročník podujatia. Sobotný večer v košickej Kunsthalle pokračoval projekciou Parkerovho trileru Angel Heart (1987).
©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.