27. 4. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Stredoeurópska mediálna skupina Central European Media Enterprises Ltd. (CME) za prvý štvrťrok vykázala stratu v objeme 11,1 mil. USD. Strata spoločnosti na akciu za prvé tri mesiace tohto roka bola v sume 9 centov. Čisté tržby mediálnej skupiny za január až marec však medziročne posilnili o 5 percent a dosiahli 135 mil. USD.
Spoločnosť CME zároveň v stredu informovala, že jej prevádzkový zisk oproti prvému kvartálu vlaňajška stúpol o 58 percent na sumu 12,3 mil. USD. Prevádzkový zisk firmy pred odpismi (OIBDA) v prvom kvartáli tohto roka medziročne vzrástol o 29 percent na 22,1 mil. USD.
Central European Media Enterprises prevádzkuje televízne stanice v šiestich krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r. o. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r. o. ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.

Turecko odmietlo predĺžiť akreditáciu tamojšiemu spravodajcovi nemeckého spravodajského týždenníka Stern Raphaelovi Geigerovi. Informovalo o tom periodikum.
Podľa  informácií rovnakého zdroja turecká vláda obviňuje Geigera, ktorý medzičasom informuje z gréckeho hlavného mesta Atény, z ohovárania prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana.
Samotný žurnalista pre tlačovú agentúru DPA na margo údajného prehrešku povedal, že bol touto informáciou prekvapený a osobne nevie, čím by sa bol mal dopustiť ohovárania tureckého prezidenta.
Turecké vládne miesta zatiaľ k tejto veci neposkytli žiadne stanovisko.
V Geigerovom spravodajskom portfóliu je popri Turecku ešte Grécko a Blízky východ. Novinár sa v uplynulom mesiaci presunul z Istanbulu do Atén, toto presťahovanie bolo však naplánované ešte pred rozhodnutím o nepredĺžení akreditácie v Turecku, odkiaľ spravodajca informoval od začiatku roka 2015.
Spolupracovník nemeckého periodika pripomenul, že príslušný tlačový úrad jeho žiadosť o predĺženie akreditácie z decembra 2016 oficiálne nikdy nezamietol. Dozvedel sa však, že akreditáciu na ďalšie obdobie už nedostane.


©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Z funkcie šéfredaktora maďarskej tlačovej agentúry MTI včera po vzájomnej dohode so zamestnávateľom odchádza Tamás Toót-Holló. Oznámil to Fond na podporu poskytovateľov mediálnych služieb a správy majetku (MTVA) zastrešujúci činnosť verejnoprávnych médií, podľa ktorého dôvodom tohto kroku je na základe riaditeľského rozhodnutia racionalizácia personálnych nákladov.
Agentúra post šéfredaktora v budúcnosti neobsadí, za spravodajstvo agentúry bude zodpovedať priamo generálny riaditeľ MTI István Galambos, uviedlo internetové vydanie denníka Magyar Nemzet.
Toót-Holló potvrdil správu o odchode, bližšie sa však k okolnostiam odmietol vyjadriť a neuviedol zatiaľ ani to, kde bude vo svojej kariére pokračovať.
Podľa spravodajského servera 24.hu 1. mája zanikne v rámci MTI centrum spravodajstva.
Odchádzajúci šéfredaktor MTI bol predtým šéfredaktorom týždenníka Heti Válasz a v roku 2013 sa uchádzal o post generálneho riaditeľa MTI. Vtedy však kuratórium nadácie verejnoprávnych médií (Közszolgálati Közalapítvány) jednohlasne zvolilo na tento post Ferenca L. Gazsóa.

Európske krajiny čelia od roku 2014 masívnemu náporu ruskej informačnej vojny. Jej cieľom je podkopať dôveru spoločnosti v politické elity, európske inštitúcie, demokratické usporiadanie spoločnosti a z dlhodobého hľadiska zánik Európskej únie a NATO. Moderná informačná éra, globalizácia a možnosti internetu poskytli ruskej informačnej vojne nový význam a schopnosti. Odznelo to na dnešnom brífingu na tému "Ako odpovedať na ruskú propagandu: Praha-Kyjev-Tallinn-Tbilisi", ktorý organizovali Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku (SSPI) a Centrum pre európske a severoatlantické vzťahy (CENAA).
Riaditeľ CENAA Tomáš Čižik, ako jeden zo spoluautorov, pri tejto príležitosti prezentoval knihu Informačná vojna – nová bezpečnostná výzva pre Európu.
"Pozorujeme jasný posun od klasickej vojenskej konfrontácie k novému spôsobu konfrontácie, zacielenej na naše mysle," tvrdí Čižik. Podľa jeho slov bude náročné tento boj vyhrať, keďže Rusko nerozlišuje medzi mierovým obdobím a vojnovým stavom, zatiaľ čo západné krajiny tento prístup stále celkom nepochopili.
Ako Čižik ďalej uviedol, Rusko prispôsobuje tzv. informačnú vojnu jednotlivým regiónom a krajinám. „Ruské dezinformačné akcie sú 'šité na mieru' špecifickým krajinám a spoločnostiam,“ povedal riaditeľ CENAA. V tejto súvislosti prezentoval príklady odlišných prístupov Ruska ku škandinávskym krajinám, Pobaltiu, Ukrajine, Gruzínsku a k strednej Európe.
V nej sa podľa Čižika Rusko snaží šíriť propagandu a dezinformácie hlavne prostredníctvom alternatívnych médií, rôznych internetových portálov a stanice Russia Today. Dominujú v nich témy odporu proti EÚ, NATO či snahy o prekrúcanie histórie. Čižik si myslí, že Rusko podporuje aj niektoré extrémistické strany a hnutia, pôsobiace v krajinách strednej Európy.
Monika Masariková zo SSPI v tejto súvislosti na brífingu informovala o aktivitách inštitútu. Patrí k nim webstránka Antipropaganda.sk, zameraná na odhaľovanie mýtov o zahraničnej a bezpečnostnej politike, či organizovanie diskusií s mladými ľuďmi, najmä stredoškolákmi, na témy slovenského členstva v medzinárodných štruktúrach či riziká nárastu extrémizmu na Slovensku.

Twitter po dlhej pomalej expanzii v prvých troch mesiacoch tohto roka opäť získal výrazne viac užívateľov. Ich počet vzrástol najprudšie za viac ako jeden rok.
Priemerný počet aktívnych mesačných užívateľov Twitteru v 1. kvartáli medziročne stúpol o 6 % na 328 miliónov. Tržby však klesli o 7,8 % na 548,3 milióna USD (503,44 milióna eur). Hlavným dôvodom bolo zníženie príjmov z reklamy o 11 % na 474 miliónov USD.
Prevádzkovateľ mikroblogovacej sociálnej siete síce zostal v 1. štvrťroku 2017 v červených číslach. Čistá strata však za tri mesiace od januára do konca marca medziročne klesla približne o štvrtinu na 61,6 milióna USD alebo 9 centov na akciu zo 79,7 milióna USD alebo 12 centov na akciu v rovnakom období vlani. Akcia Twitteru v predburzovom obchodovaní krátkodobo vyskočila o 8 %, keďže výsledky prekonali očakávania analytikov.

Copyright TASR ©2017