4. 7. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Nový systém globálnej distribúcie filmov vytvára spoločnosť založená dvoma Čechmi. Filmy sa podľa nich k divákovi dostanú rýchlejšie, efektívnejšie a bezpečnejšie než doteraz. Zakladatelia spoločnosti Artinii (Art in Inteligent Interaction) Vít Krajíček a Ctirad Hemelík vypracovali IT vyhľadávač, ktorý sa strojovo učí a sám analyzuje verejne dostupné internetové zdroje o filmoch. Filmy potom kategorizuje podľa ich obsahu a ponúka ich rôznym komunitám. Porovnáva ich s tým, čo dané komunity po celom svete skôr sledovali. Podľa toho potom ponúka a predáva zábery k spoločnému sledovanie kdekoľvek na svete.
Projekt prezentovali na karlovarskom festivale. "Je to Community-driven content distribution, teda komunitami riadená distribúcia obsahu," povedal ČTK Hemelík. Obsah nemusí podľa neho byť vždy film, je na skupinách ľudí s rovnakým záujmom, aby si samy povedali, čo chcú sledovať
Firma Artinii vyvíja dva základné nástroje, aplikáciu a prehrávač, ktoré ponúka koncovému užívateľovi. Tým môže byť nielen prevádzkovateľ kina, ale ktokoľvek s projektorom a plátnom. Aplikácia obsahuje databázu filmov z celého sveta a podľa kľúčových slov je ponúkne tomu správnemu používateľovi. Od jednotlivých skupín majú spätnú väzbu, porovnávajú ich preferencie, a tým možnej súvzťažnosti medzi nabudúce ponúkanými filmami. Komunita milovníkov vesmíru si stiahne film Apollo 13, na základe kľúčových slov "kozmická loď", "Mesiac" či "astronaut". Po Prehliadnutí mu potom ponúkne podobný film ako Armaggedon či Interstellar.
"Naša predstava je, že sa dohovorí 30 ľudí, že vedia o zaujímavom filme z inej časti sveta. Nestiahne si ho na úložisku, ale zaplatí poplatok za svoju projekciu a skrze našu aplikáciu sa dostanú priamo k výrobcovi, teda ku zdroju, čo dnes neexistuje , "hovorí Hemelík. "Chceme, aby divák nemusel bezútešná surfovať po nete, aby našiel film, ktorý zodpovedá jeho záujmu. Zbierame po celom svete pomocou softvéru verejne dostupné dáta o filmoch vrátane komentárov ľudí a vytvárame vlastné analýzy, matematické modely," popisuje svoju metódu.
Zároveň s tým pripravuje špeciálny prehrávač, ktorý si užívateľ stiahne a po vložení unikátneho zabezpečeného kódu film prehrá. Odpadá tak nutnosť posielať fyzické kópie filmu poštou, ako tomu bolo doteraz.
História projektu siaha do roku 2007, keď jeden zo zakladateľov usporiadal v Prahe festival filmov zameraných na osobnostný rozvoj. Po polročnom zháňaní snímok, kedy tradičný distribútori odmietali komunikovať, sa určitý počet filmov podarilo získať. "A vypredali sme kino niekoľkokrát vrátane nočných projekciou. To ukázalo, že keď máte komunitu, ktorá má spoločný záujem, naplní kino aj bez marketingu. Je plno skupín, ktoré majú záujem o spoločnú tému, ale nemusí poznať cestu k nemu," hovorí Hemelík .
Jednou z prvých komunít, s ktorou pracovali, boli skupiny krajanov po svete, ktorých je podľa Hemelík asi 1200. "Robia festivaly, držia kultúru a naším prostredníctvom si môžu objednať filmy z virtuálnej videotéky a za bežné peniaze, za ktoré by išli do kina, "uviedol. Pred tromi rokmi sa spojili s Janom Svěrákom, ktorý k 80. narodeninám svojho otca pripravoval digitálne vyčistenie Obecnej školy a chcel ju znovu uviesť do kín. Kinodistribútori sa ale tvárili odmietavo s argumentom, že film sa hrá každého pol roka v televízii a v kine by nemal divákov. "Napadlo nás ponúknuť to českým komunitám. Za osem týždňov sme dohovorili 160 platených projekcií v ČR i po svete," opisuje Hemelík cestu filmu k divákom.
Klasickej distribúcii vraj konkurovať nechcú. Naopak rozširujú distribučný priestor aj pre filmy, ktoré sa do bežnej distribúcie nedostali. "Chceme filmy ponúkať predovšetkým komunitám a s pridanou hodnotou spoločného zdieľania zážitkov," hovoria dvaja muži, ktorí svoj projekt rozbiehali za peniaze zo svojich pôvodných podnikaní. Vďaka českým investorom podľa nich budú čoskoro všetky nástroje projektu Artinii k dispozícii profesionálom i fanúšikom.

Copyright © ČTK 2019

Facebook mal výpadky, niektorým používateľom sa napríklad nenačítavajú fotografie. Služba Downdetector evididuje problémy najmä v Európe a na východnom pobreží USA. Prejavujú aj v službách Instagram a Messenger.