29. 12. 2019

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS


Holandský protiislamský politik Geert Wilders v nedeľu ráno oznámil, že ukončil súťaž v tvorbe karikatúr proroka Mohameda. Učinil tak len niekoľko hodín po tom, ako túto súťaž vyhlásil, informuje agentúra Reuters.
Wilders, ktorý je zároveň lídrom pravicovopopulistickej Strany za slobodu (PVV), v príspevku na Twitteri napísal, že pozornosť, akú súťaži venovali svetové médiá len počas prvých štyroch hodín od jej vyhlásenia, mu umožnila vyzdvihnúť dôležitosť slobody prejavu.
"Misia splnená. Koniec súťaže," napísal Wilders. K textu pripojil aj obrázok rozhnevaného bradatého muža s bradou, ktorý označil za víťaza súťaže.
Stvárňovanie proroka Mohameda, ktorý bol zakladateľom islamu, je pre vyznávačov tohto náboženstva neprípustné a jeho karikatúry vnímajú ako hlbokú urážku.
Wilders zrušil vlani v auguste obdobné podujatie. Vtedy pripravovaná súťaž karikatúr Mohameda - plánovaná na november - totiž v Pakistane podnietila rozsiahle demonštrácie.
Samotný Wilders následne oznámil, že ju zrušil pre priveľké riziko pomsty radikálnych moslimov na nevinných ľuďoch. Došlo k tomu zároveň po tom, ako holandská polícia zatkla mladého Pakistanca, ktorý Wildersovi v súvislosti so súťažou adresoval likvidačné vyhrážky.

Copyright © TASR 2019

Popredná svetová služba pre streamovanie hudby Spotify je ďalšie digitálna platforma, ktorá sa rozhodla skoncovať s politickou reklamou. V piatok oznámila, že tento druh inzercie vo svojich produktoch prestane prevádzkovať počas budúceho roka. Televízia CNN podotkla , že opatrenie sa dotkne iba Spojených štátov, pretože na iných trhoch Spotify politickej reklamy nešíri.
Streamovacia platforma sídliaca vo Švédsku chystanú zmenu zdôvodnila tým, že momentálne nie je schopná zodpovedne preverovať oznámenie spadajúce do danej kategórie. Za politickú reklamu pritom spoločnosť považuje materiály zadávané politickými kandidátmi, zvolenými či menovanými štátnymi činiteľmi, ďalej politickými stranami alebo skupinami označovanými skratkou PAC, ktoré v Spojených štátoch zhromažďujú peniaze na politické kampane. Okrem toho chce Spotify zablokovať obsah, ktorý zaujíma stanovisko k politickým inštitúciám alebo súdnym a legislatívnym krokom.
"Vrátime sa k tomuto rozhodnutiu v závislosti na tom, ako sa budú vyvíjať naše prostriedky," dodáva streamovacia platforma vo vyhlásení poskytnutom CNN.
Väčšina príjmov plynie Spotify od viac ako 100 miliónov platiacich užívateľov, podobný počet ľudí ale využíva bezplatnú verziu platformy, ktorá prináša tržby z inzercie. Politická reklama má zmiznúť nielen z tohto produktu, ale aj z originálnych či exkluzívnych podcastov Spotify. Web Ad Age, ktorý o veci informoval ako prvý, uviedol, že na Spotify si kupoval publikum možný prezidentský kandidát amerických demokratov Bernie Sanders, ale aj celoštátnej výbor americkej Republikánskej strany (RNC).
Definícia politickej reklamy v podaní Spotify čiastočne kopíruje prístup sociálnej siete Twitter, ktorá tento druh platených oznámení zablokovala koncom novembra. Najmä kvôli tomuto kroku a naopak liberálnemu prístupu Facebooku sa politická reklama na digitálnych platformách v posledných mesiacoch stala hojne diskutovanou témou.
Najväčšia sociálna sieť sveta zožala kritiku od niektorých odborníkov, novinárov aj politikov, pretože odmieta overovať pravdivosť oznámení zadávaných politickými kampaňami. Facebook pritom nie je u debát o demokratických procesoch úplne neutrálny, pretože sa snaží napríklad blokovať dezinformácie, ktorých cieľom je potláčať volebná účasť. Tiež pred niekoľkými dňami oznámil , že bude odstraňovať zavádzajúce príspevky týkajúce sa sčítania ľudu, ktoré USA čaká budúci rok.
Podľa CNN umožňujú okrem Facebooku politickú reklamu nakupovať aj Google a komunikačné platformy Snapchat a Reddit. Odmietajú ju naopak weby LinkedIn, Pinterest a Twitch, rovnako ako celosvetovo populárna čínska sociálna sieť TikTok.

Copyright © ČTK 2019