MEDIA NEWS
Americký herec Tom Cruise vrátil svoje tri Zlaté glóbusy na protest proti tomu, že v štruktúrach Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov (HFPA), ktorá tieto filmové ocenenia každoročne udeľuje, nie je dostatočné zastúpenie etnických menšín.
Informovala o tom v utorok stanica BBC.
Jeho krok prichádza po tom, ako k tejto kritike pristúpilo viacero ďalších celebrít a organizácií. Americká televízna sieť NBC, ktorá slávnostné odovzdávanie Zlatých glóbusov vysielala od roku 1996, vyhlásila, že na budúci rok tak z rovnakého dôvodu nespraví. Stanica chce podľa vlastného vyjadrenia vidieť "zmysluplnú reformu" zo strany HFPA.
Na podujatiach, ktoré sú spojené s HFPA, odmietajú spolupracovať aj spoločnosti WarnerMedia, Netflix a Amazon Studios.
HFPA, ktorej členovia hlasujú o víťazoch Zlatých glóbusov, už niekoľko mesiacov čelí kritike prameniacej z článku uverejneného vo februári v denníku Los Angeles Times. V ňom sa píše, že asociácia už 20 rokov nemá vo svojich radoch žiadneho člena čiernej pleti.
HFPA medzitým zverejnila harmonogram reforiem a uviedla, že plánuje uskutočniť "transformačné zmeny čo najrýchlejšie a čo najrozumnejšie", pričom priznala, že "systémovú reformu mala zrealizovať už dávno".
Tieto plány počítajú s rozšírením členskej základne HFPA s dôrazom na prijatie členov tmavej pleti a najatie si poradcov pre etnickú a rasovú rôznorodosť. HFPA sľúbila, že počet jej členov sa v nasledujúcich 18 mesiacoch zvýši o 50 percent.
Asociácia tiež naznačila, že zverejnením zoznamu členov a prijatím novinárov, ktorí pôsobia po celých Spojených štátoch a nie iba v Kalifornii, chce zmierniť svoju "tajuplnosť", ako aj prísne podmienky prijímania.
HFPA tvorí približne 90 medzinárodných novinárov združených v Los Angeles. Zlaté glóbusy sú po Oscaroch druhou najprestížnejšou filmovou hollywoodskou cenou.
Cruise získal Zlatý glóbus za stvárnenie úloh vo filmoch Narodený 4. júla (1989), Jerry Maguire (1996) a Magnólia (1999).
HFPA v apríli vylúčila svojho bývalého predsedu Philipa Berka pre rasistický e-mail o hnutí Black Lives Matter (BLM), ktorý zdieľal. Berk bol členom Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov 44 rokov a predsedal jej osem rokov.
Americká televízna moderátorka Ellen DeGeneresová sa rozhodla ukončiť svoju úspešnú zábavnú reláciu The Ellen DeGeneres Show, ktorá je na obrazovkách od septembra 2003. Posledný diel tohto denného programu je naplánovaný na jar budúceho roka.
"Ak ste kreatívny človek, musíte mať stále pred sebou nové výzvy. Hoci je táto šou skvelá a zábavná, pre mňa už jednoducho nepredstavuje výzvu," uviedla v stredu DeGeneresová pre časopis The Hollywood Reporter. Zdôraznila pritom, že avizovaný krok je výlučne jej vlastnou voľbou.
The Ellen DeGeneres Show je zmesou zábavy, rozhovorov a príbehov o ľudských záujmoch. V Spojených štátoch ide o stabilný televízny program, a to napriek tomu, že jeho sledovanosť v uplynulých rokoch poklesla.
"Chcela som skončiť už po 16. sezóne, napokon sme sa dohodli na ďalších troch, pričom som vedela, že to budú moje posledné," vyhlásila 63-ročná DeGeneresová. Momentálne sa vysiela 18. sezóna; finálna 19. sezóna sa začne v septembri a skončí sa na jar 2022.
Jubilejný, v poradí už 3000. diel tohto programu bol odvysielaný v apríli. Tolkšou získala niekoľko desiatok cien Daytime Emmy Awards a viacero ocenení People's Choice Awards. Tolkšou, nazývaná skrátene i ako Ellen, patrí na internetovej platforme YouTube medzi 50 najviac odoberaných platených kanálov.
Copyright © TASR 2021
Organizátori Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch potvrdili, že plánujú usporiadať jeho 55. ročník v augustovom termíne. Pre posunutie o sedem týždňov proti tradičnému termínu sa rozhodli v marci kvôli pretrvávajúcej pandémii covidu-19. Umelecký riaditeľ festivalu Karel Och na tlačovej konferencii povedal, že hlavný súťažný program a nesúťažné premiéry vrátane otváracieho filmu festivalu usporiadatelia oznámi 29. júna. Festival by mal začať 20. augusta a trvať do 28. augusta. Och uviedol, že dramaturgia festivalu práve vyberá snímky pre tento ročník a zahrnula do výberu aj filmy zo začiatku minulého roka, pretože sa do značnej miery k divákom dostali len obmedzene alebo vôbec. Hajtman Karlovarského kraja Petr Kulhánek uviedol, že festival, ak sa uskutoční v rovnakom rozsahu, ako je zvykom, získa aj rovnakú podporu od kraja, teda osem miliónov korún. "Predpokladám, že mesto poskytne ten istý podiel," uviedol. Primátorka Karlových Varov Andrea Pfeffer Ferklová v marci uviedla, že tento rok bude podpora od mesta polovičná proti minulým rokom, len štvormiliónový. Spôsobila to podľa nej opatrenie kvôli koronavírusu a prepadu v rozpočte. Podporu festivalu vyjadril aj minister kultúry Lubomír Zaorálek (ČSSD), podľa ktorého je značka karlovarského festivalu pre českú kultúru vo svete rovnakým symbolom ako trebárs Česká filharmónia alebo Pražská jar. Podľa balíčkov rozvolňovaniu v kultúre, ktoré ministerstvo kultúry predstavilo v pondelok, by sa od 1. augusta v prípade priaznivého epidemického vývoja mohli konať vonkajšie akcie až pre 7000 ľudí a podujatí organizovaných vo vnútri by sa mohlo zúčastniť až 3000 ľudí. Každý účastník ale musí byť buď po očkovaní, mať negatívny test, alebo musí mať najviac 90 dní od prekonanej chorobe covid-19. Odborníci zvažujú, že táto doba by sa do budúcna mohla predĺžiť. Festival predtým hospodáril s ročným rozpočtom asi 130 miliónov korún. Pri poslednom riadnom ročníku v roku 2019 štátnou dotáciou 30 miliónov z verejných zdrojov dostal ešte po ôsmich miliónoch od kraja a mesta. Festival v apríli oznámil vstup strategického investora. "Vďaka vstupu investora skupiny Rockaway Capital sa nám otvárajú možnosti, ako festival ďalej rozvíjať. Jednou z aktivít je postupné budovanie platformy KVIFF.TV a celoročne prenášať vďaka tejto platforme artové programy. Ďalej je v pláne do budúcnosti výrazne rozšíriť platformu KVIFF Distribution," povedal prezident festivalu Jiří Bartoška. Ambíciou platformy KVIFF.TV je behom niekoľkých rokov vybudovať priestor pre laické publikum aj filmové profesionálov, ktorý ponúkne všestranné informácie a orientáciu v oblasti filmovej tvorby. Prvou takouto aktivitou bude 16.ročník Pragueshorts Film Festivalu, ktorý je naplánovaný na 2. až 27. júna. Sesterská akcia karlovarského festivalu sa tento rok uskutoční čiastočne naživo a čiastočne on-line a predstaví to najzaujímavejšie z najnovšej svetovej produkcie krátkometrážne tvorby. Organizátori festivalu tiež chcú využiť potenciál akcie obľúbené nielen medzi filmovými fanúšikmi tak, aby nezostalo len pri desaťdňové akcie, ale sprievodný kultúrny program by sa mohol konať počas celého roka. Naznačili, že sa rysuje potreba spolupráce s Českou filharmóniou.
Najvyšší súd Českej republiky vyhovel dedičom výtvarníka Káji Saudka v spore s aukčnou sieňou, ktorá formou katalógu publikovala Saudkov komiks Muriel a anjeli. Saudkovci žiadajú zničenie zvyšku nákladu a milión korún ako náhradu za bezdôvodné obohatenie. Kauza sa vracia na Vrchný súd v Olomouci. Rozhodnutie NS je dostupné na úradnej tabuli. Justicia sa v inom spore zaoberala vlastníctvom komiksu. Podľa právoplatného rozsudku nepatrí zberateľovi Tomášovi Šmidkemu, ktorý sa ho v roku 2014 pokúsil predať v aukcii, ale práve Saudkovým. Publikovaný verdikt s hlavnou vetvou sporu súvisí, týka sa však čisto toho, či aukčná sieň 1. Art Consulting nezasiahla do Saudkových autorských práv, keď pred plánovanou dražbou publikovala katalóg s reprodukciami komiksu. Náklad predstavoval 1000 kusov, cena 300 korún. Polícia v roku 2014 zabavila 533 kusov, ktoré sa nestačili predať. Teraz je katalóg žiadaným zberateľským artiklom, na internete sa predáva aj za desaťnásobok pôvodnej ceny. Krajský súd v Brne žalobe vyhovel, nešlo vraj o klasický katalóg, ale v podstate o knižné vydanie komiksu. "Samostatná obchodovateľnosť katalógu svedčí o tom, že mohol byť vydaný nad rámec nevyhnutného rozsahu propagácie výstavy a aukcie," rozhodol krajský súd. Jeho verdikt ale zmenil vrchný súd, podľa ktorého išlo po formálnej stránke o aukčný katalóg s reprodukciami draženého diela. Podľa NS vrchný súd chyboval, keď sa nezaoberal tým, či bol Šmídek vlastníkom originálu a mohol ho predať a vystaviť. Absencia práva k takzvanému hlavnému použitie diela totiž vylučuje existenciu propagačné licencie. "Odvolací súd tiež dostatočne neposúdil rozsah použitia komiksu nevyhnutný pre propagáciu výstavy a predaja jeho originálu," rozhodol NS. Komiks Muriel a anjeli mal vyjsť na konci 60. rokov, ale kvôli nástupu normalizácie sa k ľuďom vtedy nedostal. Osud originálu bol desiatky rokov neznámy, komiks vyšiel až v roku 1991 po náleze štočkov. Z dokazovania v hlavnej vetve spore vyplynulo, že originál držal Jiří Helmich, ktorý kedysi pracoval v tlačiarni. Jeho príbuzní na súde povedali, že komiks od Saudka dostal ako záruku za požičanie peňazí. Saudkovi priatelia ale uviedli, že kresliar považoval originál za ukradnutý a popieral, že by dielo niekomu dal. Po Helmichovej smrti príbuzní predali komiks v roku 2013 Galérii Moderna, od ktorej potom dielo kúpil Šmídek. Komiks chcel vydražiť s vyvolávacou cenou 5,9 milióna. Pred začatím Předaukční výstavy v roku 2014 ale dielo zabavila polícia na podnet Saudkovej rodiny. Justicia potom rozhodla, že posledným právoplatným vlastníkom komiksu bol Saudek, dielo tak patrí dedičom. Teraz sa ešte čaká na rozhodnutie NS o Šmídkovho dovolania.
Copyright © ČTK 2021