23. 9. 2022

Ceny Hudobného fondu

Ceny Hudobného fondu 
 Hudobný fond | Facebook

Hudobný fond oceňoval 20. septembra na slávnostnom stretnutí sedem osobností slovenskej hudobnej scény. Ceny Hudobného fondu 2022 získali Lukáš Borzík, Martin Krajčo, Lýdia Urbančíková, Dávid Hodek, Milan Rendoš, Peter Feder a Gabriel Dušík.
Lýdia Urbančíková dostala cenu Jozefa Kresánka za celoživotnú muzikologickú, redaktorskú, publikačnú a dramaturgickú činnosť s prihliadnutím na vytváranie hudobno-dokumentačnej databázy Košíc a východoslovenského regiónu.
"Veľmi sa teším, že sme boli ocenení traja rozhlasáci, pretože doteraz som väčšinou mala taký pocit, že tí, ktorí robia v rozhlase, na nich sa trocha zabúdalo. Ale tým, že som robila aj muzikologickú prácu a vydala som aj publikáciu o osobnostiach, takže sa mi podarilo prebiť medzi tú garnitúru vedcov," uviedla pre TASR Urbančíková.
Skladateľ a hudobník Gabriel Dušík získal cenu Gejzu Dusíka za hudbu k pôvodnému slovenskému muzikálu Jánošík, ktorý uvádza Divadlo Nová scéna, s prihliadnutím na dlhoročnú autorskú činnosť pri tvorbe úspešných muzikálov a piesní v populárnej hudbe.
"Najprv som bol rockový hudobník, potom som bol producentom platní, potom prišiel muzikál. To je asi ten normálny vývoj, ktorý prichádza vekom. Je pravda, že v roku 2007 som zakotvil v muzikáloch, robím aj popmusic, ale iba vtedy, keď mám čas. Práve v uvedenom čase ma piesňová tvorba trocha omrzela a muzikál bol niečím celkom novým v mojom živote. Práve ten posledný muzikál Jánošík je pre mňa najdôležitejší," povedal pre TASR Dušík.
Podľa jeho slov je však otázne, ako pri tejto energetickej kríze a cenách energie budú divadlá a kultúrne domy fungovať.
Ceny Hudobného fondu za významné výkony a dlhoročný prínos v oblasti vážnej hudby, folklóru, džezu, dychovej hudby a populárnej hudby udeľuje Rada Hudobného fondu na základe návrhov profesijných združení a odborných komisií.
Tradícia založená v roku 1963 sa pôvodne týkala iba cien za hudobné dielo a koncertné umenie. Neskôr pribudli aj ceny v ďalších žánroch, od roku 1991 to bolo ročne šesť cien, od roku 2018 pribudla k oceneniam aj oblasť populárnej hudby.

Zdroj: TASR