22. 11. 2004
AD STV vysiela 24 hodín denne
STV vysiela 24 hodín denne
Začiatkom tohto roka manažment STV nevedel presne povedať, či tento rok spustí nepretržitú programovú službu. V noci z 11. na 12. novembra prešla Dvojka STV na nepretržité – 24 hodinové vysielanie. Prvý kanál STV spustil 24 hodinové vysielanie v polovici októbra, v piatok 15. 10. či ide o pokus. To nevieme, hoci na Rade STV tá otázka zaznela, ale bez odpovede.
Možne právne aspekty:
Vedenie STV postupovalo v rozpore so schválenou TVŠ - programovým plánom a bez súhlasu Rady STV. Zásadný krok pre históriu Slovenskej televízie bol realizovaný bez akéhokoľvek informovania rady alebo verejnosti zo strany STV. O danej skutočnosti informovalo len portál www.medialne.sk.
Vo všeobecnosti si televízny vysielatelia nočnými reprízami (čo platí najmä v prípade STV a Jednotky zvlášť) pomáhajú dodržiavať tzv. európske kvóty ktoré prikazujú nadpolovičnú väčšinu odvysielaných hodín venovať európskej produkcii. V prípade STV sa tým vylepšuje bilancia podielu programov vo verejnom záujme a zvyšuje časovo limitovaný podiel vysielania reklamy.
Ekonomické aspekty:
Vysielanie oboch okruhov sa v tomto roku rozšíri z plánovaných 14 508 hodín o ďalších takmer 500 hodín. V prípade Jednotky o 2 hodiny denne a Dvojky 7 hodín denne. Zavedenie 24 hodinového vysielania na obidvoch okruhoch bude stáť platiteľov koncesionárskych poplatkov iba do konca roka 2004 cca 12 mil. Sk za šírenie signálu a ďalšie milióny korún budú predstavovať náklady za energiu, mzdy a iné prevádzkové náklady.
V nočnom vysielaní sa objavujú zatiaľ zacyklené reprízy starších vydaní magazínov ktoré STV v minulosti, alebo v súčasnosti vysielala. STV tak vyplní väčšie programové okná ktoré by musela inak často nákladne zapĺňať inými programami, napríklad inými titulmi vlastnej tvorby či akvizičnými titulmi, a to z hľadiska programového rozpočtu za pomerne nízke náklady.
Skutočnú efektívnosť a hospodárnosť 24-hodinového vysielania na obidvoch kruhoch bude možné posúdiť až v závislosti na porovnaní týmto spôsobom zvýšeného podielu na trhu, príjmov z reklamy so zvýšenými nákladmi na vysielanie. Zvýšiť podiel sledovanosti a tým aj podiel na reklame je možné aj iným, ďaleko efektívnejším a kultúrnejším spôsobom.
Objem vysielania (I.-III. Q 2004) v hod. 11 129
Náklady na šírenie signálu (I.-III. Q 2004) tis. Sk 265 315
Priemer na 1 hod. tis. Sk 24
Nárast vysielania v hod. 497
Finančný dopad nárastu vysielania tis. Sk 11 849
STV možno neprekročí ročný plán nákladov na šírenie programovej služby, avšak automaticky to neznamená, že dodrží zákonom stanovenú maximálnu hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných prostriedkov, ako jej to ukladá zákon o Slovenskej televízii.
Celamko ďakuje Veci verejnej za podklady