3. 3. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Kanadská spoločnosť JumpTV uzavrela dohodu so stránkou Joost, rozvíjajúcou sa internetovou platformou pre prezeranie videí. Joost minulý týždeň podpísala zmluvu s koncernom Viacom, vďaka ktorej si návštevníci môžu na internete prezerať materiál z káblových sietí MTV, Nickelodeon, Comedy Central a filmového štúdia Paramount. Zarážajúce na zmluve s JumpTV však je, že spoločnosť Jump už svoju online sieť pre vysielanie videa má. Jump zakúpilo autorské práva od televíznych spoločností v 70 krajinách a vysiela tento materiál cez internet, spoločne s reklamnými blokmi. Cieľovou skupinou divákov sú ľudia, ktorí sa odsťahovali z Ameriky a cudzinci. Riaditeľ JumpTV Isaza Tuzman povedal, že jeho spoločnosť bude naďalej poskytovať streamované video na svojej internetovej sieti, ale zároveň využije stránku Joost ako kanál pre sprístupnenie ich materiálu širšej diváckej obci. Joost je stále v beta testovacej verzii. V konečnej verzii má byť sprístupnená verejnosti v júni. Už v súčasnosti sa však stránka teší značnej mediálizácii, čiastočne vďaka faktu, že jej zakladateľmi sú programátori Janus Friis a Niklas Zennstrom, ktorých peer-to-peer program Kazaa kedysi otriasol hudobným priemyslom. Joost profituje i z dobrého načasovania. Vďaka rozvoju širokopásmového vysokorýchlostného internetu je dnes online video dostupné vskutku všade a viaceré spoločnosti pripravujú platformy, ktoré chránia autorské práva a umožňujú ich vlastníkom uploadovať svoj materiál na internet. Na rozdiel od napríklad YouTube, Joost bude ponúkať videá vysokej kvality obrazu prostredníctvom peer-to-peer distribúcie. Čím viac ľudí bude systém používať, tým efektívnejšie budú prenosy materiálu. Nutnosťou pri prezeraní videí bude inštalácia aplikácie Joost, čo by potenciálne mohlo odradiť užívateľov, navyknutých na prezeranie videoklipov priamo z internetu. "Nemyslím si, že by Joost robil čosi tak úchvatne originálneho. Užívatelia si nechcú inštalovať softvér, pokiaľ majú možnosť prezerať si ten istý materiál streamovaním z internetu," vyhlásil riaditeľ spoločnosti Maven Networks . Britská spoločnosť BBC dnes oznámila uzavretie zmluvy s majiteľom stránky YouTube, spoločnosťou Google. Na internetovej stránke, kde užívatelia zdieľajú svoje obľúbené videá, plánuje pritom sprístupniť správy a zábavné programy. BBC dúfa, že s pomocou viac ako 70-miliónovej mesačnej návštevnosti YouTube dokáže na svoje programy a internetovú stránku prilákať čo najviac ľudí. Okrem britského vysielateľa s predstaviteľmi stránky podpísali zmluvy aj americké stanice NBC, CBS a Fox.

Lepšie zvladnuté, dynamickejšie a atraktívnejšie by malo byť televízne spravodajstvo z nadchádzajúcich volieb do Európskeho parlamentu, ktoré sa uskutočnia na budúci rok. Zástupcovia jednotlivých kanálov sa preto na prenosy z volieb pripravujú už teraz a chcú, aby na rozdiel od predchádzajúcich volieb mohli diváci vo všetkých krajinách EU sledovať napínavú drámu. Účastníci konferencie Európskej vysielacej únie (EBU), ktorá sa konala v Bruseli minúlý týždeň, sa zhodli na tom, že prenos z "volebnej noci", kedy budú zverejnené výsledky hlasovania, by mal byť pre divákov čo najpríťažlivejší. Chcú sa tiež vyvarovať toho, aby spravodajstvo dopadlo rovnako neslávne ako pri minulých voľbách v roku 2004. Podľa Petera Knowlesa z britskej BBC bolo pred štyrmi rokmi pokrytie európskych volieb veľmi slabé, navyše sa voľby rozpadli skôr na sériu národných hlasovaní bez toho, aby sa zdôraznil ich "celoeurópsky duch". Problémy spôsobuje to, že sa voľby konajú v priebehu niekoľkých dní a na výsledky sa musí čakať až do chvíle, keď sa hlasy spočítajú vo všetkých členských štátoch únie. Voľby v roku 2009 prebehnú od 11. do 13. júna, televízie sa ale tentokrát viac sústredia na prípravu prenosu z "volebnej noci" z 13. na 14. júna a vďaka propagácii z nej chcú urobiť zlatý klinec televíznych programov v celej Európe. Potenciálne by totiž voľby mohli zaujímať desiatky miliónov Európanov. Podľa odhadov bude mať v roku 2009 možnosť voliť poslancov 785 členného parlamentu takmer 380 miliónov ľudí. EBU združuje viac ako päťdesiat verejnoprávnych televízií z európskeho vysielacieho priestoru, do ktorého patrí i časť severnej Afriky a Blízkeho východu.

Britská verejnoprávna televízia BBC nemôže odvysielať spravodajský šot o najnovších výsledkoch vyšetrovania kauzy "úplatky za tituly". Podľa súdneho príkazu, ktorý bol vydaný v piatok, by zverejnenie nových informácií mohlo ohroziť prebiehajúce vyšetrovanie. Informovala o tom BBC vo svojom vysielaní. Televízia vo svojom stanovisku tvrdí, že najnovšie informácie o tejto kauze sú "legitímnou záležitosťou verejného záujmu". Vysokopostavení predstavitelia vládnych labouristov, ale aj iných politických strán, sú podozriví, že nelegálne ponúkali kreslá v hornej komore parlamentu výmenou za finančnú podporu. Mali tak porušiť zákon o čestných tituloch z roku 1925, ktorý zakazuje udeľovať vyznamenania a tituly za finančné dary politickým stranám.