19. 3. 2007

Rada pre reklamu

Rada pre reklamu
Etiku slovenskej reklamy opäť posudzovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu . Arbitrážna komisia RPR posúdila na treťom tohtoročnom zasadnutí 19 sťažností na reklamu. Podľa jej rozhodnutia v 11 prípadoch neboli porušené Etické zásady reklamnej praxe platné na Slovensku. Pravidlá porušilo osem reklám.

Pravidlá etického kódexu reklamy porušila inzercia v periodickej tlači - služba Orange Internet expres od zadávateľa Orange Slovensko, a.s. Inzercia bezdôvodne spochybňuje tvrdenia a výsledky meraní, ktoré spoločnosť T – Mobile Slovensko, a.s. zadala tretej osobe a ktorými dokladovala rýchlosť poskytovanej internetovej služby. Podľa AK RPR je "v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a mohla byť spôsobilá privodiť ujmu danému súťažiteľovi." Arbitrážna komisia tiež uznala za opodstatnenú sťažnosť na nečitateľnosť podmienok služby pre spotrebiteľa v televíznom klamnom spote O2 od Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. Konštatovala, že zadáveľ musí forme poznámky - veľkosti a dĺžke jej uvedenia na obrazovke venovať väčšiu pozornosť. Zavádzať spotrebiteľa môže podľa rozhodnutia AK RPR reklama od Orange Slovensko, a.s. na telefonovanie na účastnícke čísla v rámci vlastnej siete každý deň od 8. do 18. hodiny bezplatne, uverejnená na www.orange.sk. Sťažnosť na reklamu dostala od osoby, ktorá tvrdila, že táto služba sa dá využiť len za mesačný poplatok 499 korún bez DPH. "Termín ´bezplatne´ je jednoznačne termín, ktorý sa nespája s akoukoľvek formou úhrady a preto je táto reklama spôsobilá zavádzať spotrebiteľa," uvádza sa v rozhodnutí AK. Etické pravidlá reklamy podľa AK RPR porušili aj niektoré reklamy na iné typy služieb. Na žiadosť fyzickej osoby posudzovala AK billboardovú reklamu na Primeros – extra lubrikovaný od zadávateľa Vulkan Intim Brands,a.s. Podľa nej reklama využíva metaforické vyjadrenie, ktoré nie je slušné a zodpovedné voči spotrebiteľovi a preto je v rozpore s etickým kódexom reklamy. V rozpore s pravidlami etiky reklamy je aj inzercia v týždenníku Spravodaj od zadávateľa Beata Hudzovičová – Nitrianska realitná kancelária, v ktorom sa tvrdí, že kancelária je výhradným zástupcom firiem priemyselného parku v Nitre. To podľa AK RPR nezodpovedá pravde a príjemcu reklamného posolstva môže uviesť do omylu. "Reklama nevenuje dostatočnú pozornosť informáciám pre spotrebiteľa, je v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a klamlivými tvrdeniami môže získavať prospech vlastnému podniku na úkor iného" - to AK RPR konštatovala o inzeráte Prvá cesta novým autom? od zadávateľa AAA Auto, a.s. Inzerát podľa arbitrážnej komisie využíva neprimeranú hyperbolizáciu, používa konkrétnu značku auta, pričom jednoznačné tvrdenie o 25% znížení ceny auta ihneď po jeho kúpe je neprimerané. Pravidlá reklamnej etiky porušuje aj reklamný spot Poštovej Banky, a.s. - Keď dávajú, berte! Podľa AK reklama využíva takmer identické prvky, symboliku a štýl reklamnej kampane Telefónica O2. Tým môže vyvolať u spotrebiteľa zámenu a zmätenie. Podľa AK RPR tiež môže prísť k "parazitovaniu na výsledkoch cudzích nápadov." Komisia mala tiež výhrady k prezentovaniu podmienok SMS súťaže spoločnosti T – Mobile o automobil BMW 1. "Reklama nevenovala dostatočnú pozornosť komunikácii pravidiel súťaže, ktoré v tomto prípade neboli ľahko prístupné a zrozumiteľné pre bežného spotrebiteľa a mohli spotrebiteľa uviesť do omylu", uvádza sa v tlačovej správe z rozhodnutí AK RPR.