3. 6. 2008

Z 1 NEWS

Z 1 NEWS
Najmladšou a asi aj najmodernejšou českou televíznou stanicou je stanica Z1, ktorá vysiela iba od nedele. Za ambicióznym projektom, ktorý zatiaľ stál už stovky miliónov korún, je slovenská finančná skupina J&T. Moderátorov správ v televíznom štúdiu v pražských Holešoviciach snímajú diaľkovo ovládané kamery, ale ani pokrok techniky nedokáže nahradiť človeka. Nová česká stanica má až 160 zamestnancov, z ktorých desiatky majú skúsenosti z verejnoprávnych i komerčných médií - z televízie, rádia a tlačových agentúr. Výnimkou nie je ani generálny riaditeľ televízie Z1 Martin Mrnka, ktorý v minulosti pôsobil v TV Nova. Kto je vaším cieľovým divákom, koľko divákov chcete získať a ako je televízia "naštartovaná" finančne? To znamená, koľko peňazí sa do nej vložilo a kedy by sa to malo vrátiť?
Rátame s tým, že oslovíme asi desať percent najvzdelanejších a najchytrejších Čechov a Moravanov. V rámci tejto cieľovej skupiny, týchto asi desiatich percent (populácie), by sme chceli mať v budúcnosti desať, 15, 20 percent sledovanosti. Vo vzťahu k celkovej populácii je to číslo relatívne malé - okolo jedného-dvoch percent, čo však zodpovedá sledovanosti podobných televízií v zahraničí. Pre nás je však dôležité, že v tejto cieľovej skupine budeme pomerne silní. Pokiaľ sa ma pýtate na finančný model, tak všetky spravodajské televízie na komerčnej báze fungujú rovnako. A na svete ich je niekoľko stoviek, možno tisícoviek, sú vo všetkých vyspelých krajinách. Napríklad aj v Albánsku, v Indii je takýchto televízií 60. Tieto televízie mieria na najvzdelanejšiu, najchytrejšiu, a tým aj na najbohatšiu časť populácie. Ich podiel na tom reklamnom balíku je väčší než podiel na trhu. Je tomu tak preto, lebo nie sú nositeľmi reklamy typu balená voda alebo keksíky, ale sú nositeľmi reklamy na, napríklad, drahé autá, drahé zájazdy, bankové produkty. Naše investície do tejto televízie možno rátať rádovo v stovkách miliónov korún a návratnosť tejto investície by mala byť okolo ôsmich rokov. "Bod zlomu" očakávame po piatich rokoch.
Aký bude podiel reklamy?
Sme na tom rovnako ako každá komerčná televízia. Zákon nám dovoľuje až 15 percent vysielania obsadiť reklamou a ďalších päť percent môžeme využiť na telešoping. Zo samotného modelu našej televízie, t.j. spravodajstvo plus publicistika, totiž vyplýva, že my nikdy nebudeme môcť a ani nechceme postupovať spôsobom, akým sa uberajú niektoré iné komerčné televízie v tejto krajine, ktoré svoje vysielanie prerušujú skutočne dlhočiznými reklamnými blokmi. My sa skôr sústredíme na to, aby reklama bola v kratších blokoch a doplnila nepretržitý tok nami poskytovaných informácií.
Po vleklých niekoľkoročných sporoch o nové digitálne licencie v Česku je Z1 prvou z balíka "nových" digitálnych televízií v ČR. Máte z toho radosť, že vybiehate na štart ako prví? Sú s tým spojené aj nejaké riziká?
Vždy, keď ste prví, je s tým spojená nejaká výhoda, je s tým spojené aj nejaké riziko. Výhodou určite je to, že môžeme nastaviť prostredie, ukázať, čím sme iní, čím sa od konkurencie líšime. Na druhej strane, je to prostredie rizikové. Už samotný, asi päťročný odklad oproti pôvodnému plánu znamenal celý rad rôznych rizík. Uvidíme, ako sa bude správať trh, ako sa budú vyvíjať technológie.
V niečom vaša televízia prvá nebude: v Česku už tri roky existuje ČT24, ešte dlhšie pôsobí na Slovensku TA3. Vo vašej televízii sa pozíciách moderátorov aj redaktorov objaví aj viacero tvárí, ktoré českí diváci už poznajú z iných televíznych staníc. Nemôže sa vám stať, že to bude prehliadka pritiahnutých hviezd?
Najlepšou odpoveďou je: pozrite sa na nás a uvidíte ten rozdiel. Ten rozdiel bude skutočne veľmi viditeľný. A ak hovoríme o ČT24, tak táto stanica má celkom iné poslanie než máme my. ČT24 je verejnoprávnou televíziou, zmyslom ktorej je uspokojovať verejný záujem. Robia to profesionálne, v tom im držíme palce. Náš cieľ je niekde celkom inde. My sme komerčný súkromný subjekt, ktorých chce zaujať divákov. V tom je zásadný rozdiel. Pokiaľ ide o TA3, je to skutočne akýsi predobraz našej televízie. Pre české podmienky sme sa však museli ďalej vyvinúť. Sme trocha rozvetvenejší, máme väčší podiel publicistiky, väčší podiel dokumentov, než má TA3, ale budeme s ňou veľmi úzko spolupracovať - a to aj keď sa tam zmenil majiteľ. Sme pripravení a dohodnutí, že budeme spolu veľmi intenzívne spolupracovať. Pokiaľ sa ma pýtate na nejakú "recykláciu", tak my sme využili najlepších novinárov v krajine na to, aby sme vybudovali niečo nové. Nemyslím si, že by náš investor bol ochotný vynaložiť stovky miliónov korún na to, aby sme vytvorili nejaký odpad.
Televízia Z1 má aj zahraničnú redakciu. Ako bude vyzerať vaše informovanie o dianí v zahraničí? Budete mať svojich vlastných zahraničných spravodajcov? Aj na Slovensku? Alebo budete preberať informácie z TA3 a TV JOJ?
Budeme ako každá iná televízia pomerne veľa informovať o dianí v zahraničí, prioritne prostredníctvom agentúr, ako to robia všetky televízne stanice. Máme svojho vlastného spravodajcu v USA a Bruseli, plus máme na celej zemeguli sieť spolupracovníkov a aj spriatelené televízie, ktoré sú na rovnakej báze ako my. Tieto televízie sú aj na Slovensku. Budeme pomerne dosť využívať servis TA3 a tiež televízie JOJ. To znamená, že nebudeme vytvárať samostatný post nášho spravodajcu na Slovensku. Platí to aj naopak: televízia TA3, a časom asi aj TV JOJ, asi budú využívať naše spravodajstvo na obohatenie svojho vlastného programu.
Koľko zamestnancov máte dnes? Koľko by ste ich chceli mať povedzme o tri mesiace? A kedy budete vysielať celých 24 hodín?
Dnes máme asi 160 zamestnancov, čo je viac-menej cieľový stav. Omnoho viac sa už asi rozširovať nebudeme. Pokiaľ ide o 24-hodinové vysielanie, vysielame tak od začiatku. Iba prvých asi 14 dní budeme v noci, od pol jednej do siedmej ráno, vysielať reklamný blok, pretože ešte dolaďujeme techniku. V budúcnosti - rovnako ako všetky iné televízie - budeme vysielať v noci reprízy. To celkom plnohodnotné vysielanie, s čerstvými správami vždy o celej a o pol, pobeží od siedmej ráno do polnoci každý deň.
Ako to bude s príjmom vášho signálu? Budete mať väčšinu divákov v kanceláriách, kde si vašu televíziu pustia na internete alebo cez multiplex?
To nikto nevie. Nemôžeme predpovedať, ako sa bude vyvíjať technológia, ale použijeme všetky digitálne cesty, aby sme sa k divákovi dostali: či je to už digitálny pozemný príjem prostredníctvom set-top-boxov, nech je to satelit, na ktorom sme už teraz na pozícii 23,5 na Astre - čo je dostupné aj na Slovensku, nech už je to IPTV, nech už je to internet alebo kábel.
Copyright © TASR 2008