28. 7. 2008
„Made in Europe“
Z nových údajov vyplýva: takmer dve tretiny programov zaradených do vysielacieho času v EÚ sú „Made in Europe“ .
Televízne spoločnosti v EÚ vyhradili vyše 63 % vysielacieho času európskym dielam a vyše 36 % dielam nezávislých európskych producentov. Zdrojom týchto nových údajov je ôsma správa Európskej komisie o účinnosti pravidiel EÚ o propagácii európskych diel, ktorá sa vzťahuje na obdobie 2005 - 2006. Takáto správa sa zverejňuje každé dva roky, pričom sa vychádza z informácií od členských štátov a sleduje propagácia európskych diel na televíznych obrazovkách v EÚ podľa smernice o „televízii bez hraníc“. V aktuálnej správe sa po prvý raz analyzovala v úplnej miere situácia v členských štátoch EÚ-10 a dospelo sa k výsledku, že sa v nich vysiela rovnaký podiel európskeho obsahu ako v EÚ-15.
„Aktuálne údaje dokazujú životaschopnosť audiovizuálneho odvetvia EÚ a rovnaké odhodlanie všetkých členských štátov EÚ (starých aj nových) podporovať kultúrnu rozmanitosť. EÚ a členské štáty tým, že uplatňujú smernicu o „televízii bez hraníc“, potvrdzujú svoj záväzok podporovať kultúrnu rozmanitosť, ktorej silné zastúpenie európskych programov v televízii v EÚ prospieva,“ vyhlásila Komisárka pre informačnú spoločnosť a médiá Viviane Redingová. Samozrejme, naše audiovizuálne odvetvie musí pokračovať vo svojom úsilí v rámci novej smernice o audiovizuálnych mediálnych službách z roku 2007 a ponúkať bohatý a inovatívny európsky obsah pri zavádzaní nových mediálnych služieb, ako je mobilná televízia a video na požiadanie, ktoré zas môžu posilniť európsky obsah a kultúru vo všeobecnosti.“
Z aktuálnych údajov vidieť vplyv uplatňovania článkov 4 a 5 smernice o „televízii bez hraníc“, ktorých cieľom je podporovať vysielanie európskych diel vrátane diel, ktoré vytvorili producenti nezávislí od televíznych spoločností. Tieto opatrenia navrhla Európska komisia v roku 1989, aby sa výhody jednotného trhu poskytli aj televíznym divákom (v podobe väčšieho výberu) a televíznym spoločnostiam a producentom (väčšie publikum pre európske programy).
Z novej správy o uskutočňovaní týchto ustanovení v 25 členských štátoch EÚ, ktorú Komisia dnes prijala, vyplýva, že vysielací čas vyhradený európskym dielam v EÚ priemerne narástol z 63,52 % v roku 2005 na 65,05 % v roku 2006. Takisto z nej vyplýva, že zo strednodobého hľadiska (2003 - 2006) sa podiel európskych diel vo vysielacom čase ustálil na viac ako 63 %. Priemerný podiel vysielacích časov sa v roku 2005 pohyboval od 47,31% v Slovinsku po 81,14% v Dánsku a v roku 2005 od 45,44 % vo Švédsku po 81,07 % v Poľsku. Tieto podiely sú na porovnateľnej úrovni s podielmi zaznamenanými za predchádzajúce obdobie 2003 - 2004 (IP/06/1115).
Priemerný podiel vysielaných diel nezávislých producentov za všetky európske televízne kanály vo všetkých členských štátoch narástol z 36,44 % v roku 2005 na 37,59 % v roku 2006. To je oveľa viac ako 10 % stanovených v smernici o „televízii bez hraníc“. Rovnako to znamená, že zo strednodobého hľadiska (obdobie 2003 -2006) stúpol podiel diel nezávislých producentov vo vysielaní o 6,2 percentuálneho bodu.
V prípade novších európskych diel nezávislých producentov, teda diel odvysielaných do piatich rokov od ich výroby, sa podiel vysielacieho času udržiaval konštantne na vyše 25 %. Táto skutočnosť potvrdzuje pozitívny trend pri zaraďovaní novších diel do vysielania, keďže ich podiel sa zvýšil o 2,59 percentuálneho bodu v období 2003 – 2006.
Súvislosti:
V článku 4 smernice o „televízii bez hraníc“ sa vyžaduje, aby členské štáty, „ak je to vhodné a vhodnými prostriedkami“, zabezpečili, aby televízne spoločnosti v rámci svojej právomoci vyhradili väčšinu svojho vysielacieho času európskym dielam.
V článku 5 sa vyžaduje, aby členské štáty, ak je to vhodné a pomocou vhodných prostriedkov, zabezpečili, aby televízne spoločnosti vyhradili minimálne 10 % svojho vysielacieho času alebo programového rozpočtu európskym dielam producentov, ktorí sú nezávislí od televíznych spoločností, predovšetkým novším dielam.
Tieto ustanovenia sa nevzťahujú na vysielací čas vyhradený spravodajstvu, prenosu športových podujatí, hier, reklame, teletextovým a teleshopingovým službám.
Nová smernica o audiovizuálnych mediálnych službách (SAMS) nadobudla účinnosť 19. decembra 2007 (IP/07/1809), ale nezaviedli sa v nej žiadne zmeny článku 4 a 5, ktoré sa v prípade vysielacích služieb naďalej uplatňujú. Okrem toho sa v článku 3i novej smernice požaduje, aby členské štáty zabezpečili, aby poskytovatelia audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie, ak to je vhodné a vhodnými prostriedkami, podporovali výrobu európskych diel a prístup k nim. Zahrnutie tejto požiadavky znamená, že sa uznala dôležitosť podpory európskych diel a kultúrnej rozmanitosti prostredníctvom nových mediálnych služieb, ako napr. videa na požiadanie, pričom sa táto podpora môže ponúknuť rozličnými spôsobmi vrátane investícií do produkcií a získaním práv na európske diela alebo prostredníctvom zabezpečenia primeraného podielu alebo zdôraznením významu takýchto diel v katalógoch videí na požiadanie.
Členské štáty EÚ musia včleniť nové ustanovenia SAMS do svojich vnútroštátnych právnych predpisov do 19. decembra 2009.
Európska komisia dôsledne monitoruje implementáciu novej smernice vo všetkých členských štátoch a zabezpečí, aby sa všetky pravidlá správne uplatňovali v praxi v náležitom čase.
Tohtoročná správa a viac informácií sú dostupné TU .