29. 7. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
V pondelok ráno spustili bývalí kľúčoví zamestnanci spoločnosti Google nový vyhľadávač s adresou cuil.com. Vyhľadávač Cuil (v preklade znalosť, vedomosť) by mal byť priamym konkurentom Google napriek tomu, že v súčasnosti neindexuje ani zďaleka toľko stránok ako Google. Kým Cuil dokáže vyhľadať približne 121 miliárd stránok, Google ich má v databáze niekoľko desiatok miliárd, aj keď oficiálne čísla nie sú verejnosti známe. Výhodou nového vyhľadávača by mal byť fakt, že Cuil sa nebude sústrediť na popularitu stránok, ale skôr na ich obsah a kvalitu.
Hollywoodska herecká asociácia Screen Actors Guild (SAG), ktorá zastupuje 120-tisíc členov, trvá na tom, aby nová kolektívna zmluva zahŕňala aj programy vytvorené a šírené prostredníctvom nových typov médií, vrátane internetu. Uznesenie schválili na víkendovej národnej schôdzi vedúcich členov, kde v jej prospech hlasovalo 68 ľudí a proti nebol ani jeden. "Základným princípom" rezolúcie je, "že za každý projekt realizovaný na základe kontraktu SAG, bez ohľadu na výšku rozpočtu, musia po opätovnom použití primerane zaplatiť," povedal národný riaditeľ SAG a hlavný vyjednávač Doug Allen. "Som veľmi rád, že naša Národná rada dnes jednohlasne potvrdila tieto nevyhnutné princípy," vyhlásil Allen pre agentúru Reuters. Predstavitelia Aliancie filmových a televíznych producentov (AMPTP) od svojej pôvodnej verzie novej dohody neodstúpili. V nedeľu 27. júla AMPTP na svojej oficiálnej stránke zverejnila straty na mzdách členov hereckej asociácie SAG. Podľa štúdií vznikli pre neprijatie "poslednej ponuky" z 30. júna, ktorá hercom zaručovala isté zvýšenie platov. V sobotu 26. júla štúdiá vydali vyhlásenie, že odmietnutie ich "poslednej ponuky" znamená, že "herci budú neurčitú dobu pracovať na základe už neplatnej zmluvy".Predstavitelia SAG a Aliancie filmových a televíznych producentov sa nevedia dohodnúť na znení novej kolektívnej zmluvy pre hercov. Jedným z najvážnejších konfliktov je požiadavka hereckej asociácie na príjmy z vysielania vo všetkých druhoch nových médií. Nie všetci členovia SAG však s postojom svojich lídrov súhlasia. Minulý týždeň vznikla v rámci hereckej asociácie frakcia Spoločnosť silných (Unite of Strenght), ktorá z patovej situácie viní vedúce osobnosti SAG. Skupina chce prevziať nad jednaniami kontrolu a navrhla kandidátov, ktorí sa pokúsia vo voľbách do Národnej riadiacej rady získať väčšinu. Pozorovatelia tvrdia, že výzva ešte viac predĺži rokovania, ktoré trvajú už približne štyri týždne.
Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) vyzval zimbabwianske úrady, aby prešetrili príčinu smrti fotografa Richarda Millsa zo Severného Írska. Podľa informácií IPI zomrel Mills za dosiaľ nevyjasnených okolností 14. júla v Zimbabwe. 41-ročný fotograf bol v nepokojnej krajine na utajenej pracovnej misii, ktorá zahŕňala aj získavanie rozhovorov. V deň jeho smrti sa stal obeťou útoku aj biely farmár, ktorý sa vyjadril proti režimu prezidenta Roberta Mugabeho. Mills plánoval Zimbabwe opustiť 15 júla, namiesto toho však rodinu úrady informovali o jeho smrti, ktorej príčinou malo byť zadusenie po obesení. IPI o tejto príčine pochybuje a žiada jej prešetrenie. IPI je najstaršia svetová organizácia združujúca predstaviteľov médií zo 128 krajín. Založená bola v roku 1950 a sídli vo Viedni. Jej cieľom je ochrana práv novinárov a slobody tlače na celom svete. Zimbabwe pritom patrí ku krajinám, kde sú tieto práva a slobody značne potláčané, čo sa ešte väčšmi vystupňovalo po májových kontroverzných prezidentských voľbách.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá na vlastní na Slovensku televíziu Markíza, prevzala dve televízne stanice v Bulharsku. Uviedla to dnes agentúra Reuters. CME za obe stanice zaplatila približne 172 miliónov dolárov (asi 3,3 mld. korún) a bude v nich spravovať asi 80-percentný podiel.CME získala televíznu stanicu TV2 a športový káblový kanál Ring TV, a to od spoločnosti Top Tone Media Holdings. Ta má zároveň opciu na predaj ďalších 20 percent akcií a podľa CME ich môže uplatniť v nasledujúcich piatich rokoch.CME je americký podnik registrovaný na Bermudách. Jeho akcie sa obchodujú na trhu Nasdaq ve Spojených štátoch a taktiež na pražskej burze. CME v České republike vlastní poprie Novy taktiež športový kanál Galaxie Sport a filmový kanál Nova Cinema.Celkovo vlastní CME televízne stanice v šiestych krajinách strednej a východnej Európy, kde ich môže sledovať viac ako 90 miliónov ľudí. Najviac tržieb však skupina generuje v Českej republike.Reklamný trh v Bulharsku mal vlani podľa CME obrat približne 168 miliónov dolárov. Do budúcna však spoločnosť počíta s ďalším rastom, ktorý by sa až do roku 2012 mal pohybovať okolo 20 percent ročne.
Copyright © ČTK 2008
Spoločnosť Discovery Networks Central Europe, divízia Discovery Communications, poprednej svetovej spoločnosti v oblasti náučno-populárnych médií, ktorá dosahuje vyše 1,5 miliardy kumulatívnych predplatiteľov vo viac ako 170 krajinách, dnes oznámila prechod českého a slovenského trhu zo zodpovednosti Discovery Networks EMEA Emerging Markets pod Discovery Networks Central Europe. Stane sa tak k 1. augustu 2008. Dva nové trhy budú spolu s existujúcimi trhmi v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku riadené z regionálnej centrály vo Varšave. Discovery Networks Central Europe v poslednom roku zvýšila distribúciu o 25%* a momentálne dosahuje 40 miliónov kumulatívnych predplatiteľov v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku. Discovery má 2 milióny predplatiteľov v Českej republike a na Slovensku, čo celkové číslo za región zvyšuje na 44 miliónov predplatiteľov pri rozšírení o dva nové trhy. Všetky aktivity súvisiace s týmito novými trhmi budú začlenené do existujúcich aktivít v regióne a riadené existujúcim regionálnym tímom Discovery Networks Central Europe. Momentálne sa nerozmýšľa o zvyšovaní počtu zamestnancov. „Rozšírenie o český a slovenský trh je významným míľnikom, ktorým Discovery napĺňa záväzok neustále rozširovať svoje aktivity v celom regióne strednej Európy. Oceňuje rastúci význam a ďalší potenciál pre rast týchto dvoch trhov, konsoliduje našu existujúcu prítomnosť v strednej Európe a umožňuje nám stavať na našom vedúcom postavení na trhu,“ povedala Katarzyna Kieli, generálna riaditeľka, Discovery Networks Central Europe. Discovery Networks Central Europe prevádzkuje v regióne 5 televíznych staníc: Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Travel & Living, Discovery World a Discovery Science. V Poľsku sú k dispozícii ešte aj Discovery Historia a Discovery HD.