SLOVAK MEDIA NEWS
Mediálna gramotnosť je na Slovensku na neuspokojivej úrovni. Nepredstavuje len schopnosti ľudí používať nové technológie. Zvládať mobil, počítač či internet nestačí. Médiám je potrebné rozumieť. Podľa Nataše Slávikovej, generálnej riaditeľky sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry SR je v tomto smere veľmi dôležitá mediálna výchova. Mala by naučiť ľudí zodpovedne a kreatívne využívať médiá a neopomenúť pri tom morálny kontext.
"V súčasnosti tým, že vláda schválila Koncepciu mediálnej výchovy v koncepte celoživotného vzdelávania, ktorú spracovalo ministerstvo kultúry v spolupráci s 30 odborníkmi, sa na Slovensku situácia ohľadom mediálnej výchovy zlepšila," skonštatovala Sláviková a dodala, že dokument odštartoval ďalšie iniciatívy.
Na školách je v súčasnosti mediálna výchova zaradená do vyučovania ako voliteľný predmet. "Učitelia ju môžu využívať aj ako prierezovú tému a určite najlepšie je, keď mediálna výchova je integrálnou súčasťou vyučovania celej školy," uviedla Sláviková. Podľa jej slov sú problémom učebné osnovy, ktoré by mali byť prispôsobované aktuálnym obsahom v médiách. "To znamená, že nemôže učiteľ hovoriť o veciach, ktoré boli napríklad pred 20 rokmi. Mal používať vo vyučovacom procese aktuálne mediálne obsahy a to je veľmi náročné," skonštatovala.
Pedagógovia môžu podľa jej slov využívať aj neinštitucionalizované formy mediálnej výchovy. "Internetová stránka www.zodpovedne.sk je jeden príklad, ktorý môžu učitelia využívať pri vyučovaní mediálnej výchovy. Sú tam obsahy, nástrahy, riziká, ale aj videofilmy či odkazy na ďalšie webové stránky vzťahujúce sa k mediálnej výchove," vysvetlila Sláviková.
Za ďalší pozitívny príklad učebnej pomôcky považuje DVD o bezpečnom využívaní internetu pre deti, projekt animovaného seriálu ovce.sk. "V tomto seriáli sa okrem iného poukazuje na to, že už aj ovečky uvažujú o mediálnych obsahoch. V jednej časti dá napríklad ovečka na internet fotografiu, na ktorej je odhalená a ostatní sa jej vysmievajú. Chcela by to z toho internetu stiahnuť späť, ale čo sa už raz dá na internet, to sa nedá vziať späť. A aj na to je potrebné deti a rodičov upozorniť," vysvetlila Sláviková. Mediálna výchova preto musí byť podľa nej zameraná tak na deti, ako aj na rodičov, starých rodičov i pedagógov.
"Teda pre všetkých, ktorí nejakým spôsobom vplývajú na výchovu detí. Ak by sme chceli stručne zadefinovať mediálnu výchovu, tak najvýstižnejšia sa mi javí definícia, že je to interdisciplinárny, celoživotný, systematický proces získavania mediálnych schopností a zručností, ktorých cieľom je zodpovedné, tvorivé a kritické využívanie médií s dôrazom na morálne kontexty, humanizmus a vekovú vhodnosť," uzavrela Sláviková.
Copyright © TASR 2010