Sundance Film Festival
Hlavné trofeje 28. ročníka festivalu nezávislého filmu Sundance získali v noci nadnes v Park City v americkom štáte Utah hraný film Beasts of the Southern Wild, celovečerný debut talentovaného režiséra Benha Zeitlina, a dokumentárna snímka The House I Live Inn, ktorú nakrútil Eugene Jarecki, ocenený rovnakou trofejou už pred siedmimi rokmi za film Why We Fight.
Prvý z amerických snímok ocenených hlavými trofejami je surreálnym príbehom osemročného dievčatka, ktoré s otcom vyrastá v skromných pomeroch v delte Mississippi. V druhom sa tvorcovia zamerali na problematiku boja proti konzumácii drog v Spojených štátoch.
Ceny divákov patria v kategórii hraného filmu dráme Bena Lewina The Surrogate o 38-ročnom ochrnutom mužovi a v dokumentárnej kategórii snímke The Invisible War o prejavoch násilia v armáde z dielne Kirbyho Dicka. Prvý z týchto filmov, v ktorom hlavné postavy stvárnili John Hawkes a Helen Hunt, získal aj špeciálnu cenu poroty za obsadenie.
Známi sú i laureáti osobitých cien poroty World Cinema Award.
Hlavné trofeje tu získali čilský hraný film o živote speváčky Violety Parra s anglickým distribučným názvom Violeta Went to Heaven a dokument izraelského filmára Ra'anana Alexandrowicza The Law in These Parts o izraelskom zákonodarstve na palestínskych územiach obsadených Izraelom.
Ceny divákov v tejto sekcii patria dráme Valley of the Saints, celovečernému debutu režiséra Musu Syeeda, nakrúcanému v Kašmíre. Tento film získal aj Cenu Alfreda P. Sloana.
Cenu divákov za dokument v tejto sekcii udelili snímke Searching for Sugar Man, ktorej tvorcovia si odniesli i osobitnú cenu poroty. Druhým laureátom Ceny Alfreda P. Sloana sa stal film Robot and Frank v hlavnej úlohe s Frankom Langellom, ktorý uviedli na festivale v premiére.
V národnej sekcii ocenili za najlepšiu réžiu drámy Avu DuVernay za snímku Middle of Nowhere, Lauren Greenfield za najlepšiu réžiu dokumentu (The Queen of Versailles) a za najlepší scenár drámy Dereka Connolyho (Safety Not Guaranted).
Ocenenie za najlepší strih dokumentu získal Enat Sidi (Detropia) a za najlepšiu kameru Jeff Orlowski (Chasing Ice).
Osobitné ceny poroty získali Andrea Sperling a Jonathan Schwartz za produkciu drám (Smashed a Nobody Walks), ako aj tvorcovia dokumentov Love Free or Die, respektíve Ai Weiwei: Never Sorry.
V medzinárodnej sekcii patria rovnaké ocenenia dánskemu režisérovi Madsovi Matthiesenovi (Teddy Bear), izraelsko-palestínskej dvojici dokumentaristov Guy Davidi-Emad Burnat (5 Broken Cameras) a kolektívu scenáristov čilskej snímky Young & Wild.
Ocenenia za strih si odniesli Lisanne Pajot a James Swirsky za Indie Game: The Movie, a za kameru ocenili Davida Raedekera za My Brother the Devil, ako aj Larsa Skreeho za dokument Putin's Kiss.
Osobitnú cenu poroty udelili snímke Can.
Spomedzi krátkych filmov získala cenu divákov snímka The Debutant Hunters.
Festival Sundance vznikol v roku 1981 z iniciatívy Roberta Redforda ako prehliadka filmov, ktoré si nemohli inde nájsť priestor na uvedenie.
Toto medzičasom hypermódne podujatie ponúka celý rad snímok, ktoré vznikli mimo Hollywoodu. Viaceré boli a môžu byť aj v budúcnosti úspešné nielen v kinách, ale i pri odovzdávaní prestížnych Oscarov.
V apríli tohto roku sa Londýn stane dejiskom prvého ročníka hudobného festivalu Sundance, ktorého dramaturgia ráta s projekciou vybraných snímok z rovnomennej filmovej prehliadky v americkom štáte Utah.
Copyright © TASR 2011