1. 2. 2012

Pokuty naše nekaždodenné

Pokuty naše nekaždodenné

Za vysielanie spotov propagujúcich kandidátov politickej strany 99 % - občiansky hlas uložila v stredu na mimoriadnom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Televízii Markíza pokutu 100-tisíc eur. Televízia JOJ dostala od členov rady nefinančnú pokutu v podobe upozornenia na porušenie zákona, ktoré musí televízia odvysielať. Rozhodla o tom po vypočutí všetkých zúčastnených strán. Televízie porušili zákon o vysielaní a retransmisii, konkrétne zákaz vysielať politickú reklamu. "Na Slovensku nie je zákon, ktorý by umožnil zastavenie vysielania týchto spotov," zdôraznil na dnešnej tlačovej besede riaditeľ RVR Miloš Mistrík. Licenčná rada môže podľa zákona o vysielaní a retransmisii uložiť nefinančnú sankciu - upozornenie na porušenie zákona a až po tom, ako sa použije táto sankcia, respektíve bola už niekedy v minulosti za rovnaké porušenie zákona uložená, môže licenčná rada dať sankciu finančnú v rozmedzí 3319 eur až 165 969 eur. Keďže RVR už v minulosti vysielateľovi TV Markíza oba typy sankcií uložila, dala rada Markíze za rovnaké porušenie, aké mala aj televízia JOJ, spomínanú pokutu 100-tisíc eur. Licenčná rada konala v prípade spotov propagujúcich kandidátov politickej strany 99 % - občiansky hlas tak rýchlo, ako sa len dalo. Musela však dodržať všetky procesné postupy, lehoty, zdôraznil riaditeľ RVR Miloš Mistrík. Televízie Markíza a JOJ využili všetky možné spôsoby spomalenia procesu rozhodovania rady, vyberali si s oneskorením poštu, preto neprišli na prvé rokovanie rady venované tejto téme, prišli až na dnešné mimoriadne rokovanie rady k tejto téme, dodal Mistrík. Šéf RVR predpokladá, že Markíza napadne pokutu na Najvyššom súde SR, bude sa snažiť nájsť medzeru, kde nebol dodržaný postup. Ak sa budú tieto spoty vysielať naďalej, pričom rada na ne stále dostáva podnety, môže ich rada až do začiatku volebnej kampane posudzovať a opäť televízie pokutovať. Ako dodal, na diskusiu je, či by sa v budúcnosti nemal zmeniť zákon, keďže napríklad tlač podobné obmedzenia ako elektronickí vysielatelia nemá. RVR sa začala zaoberať prvými podnetmi súvisiacimi s kampaňou k predčasným parlamentným voľbám 10. januára. Prvý podnet, ktorý rada dostala a spĺňal všetky náležitosti, bol práve v súvislosti s vysielaním sponzorských odkazov 99 % - občiansky hlas. Licenčná rada zároveň 24. januára začala správne konanie voči vysielateľovi RADIO, a.s. (programová služba FUN RADIO) vo veci možného porušenia zákona v súvislosti s odvysielaním komunikátov prezentujúcich kandidátov politickej strany 99 % - občiansky hlas, ktorý mohol naplniť definíciu politickej reklamy. Miloš Mistrík predpokladá, že ak sa k téme vyjadrí aj vysielateľ, mohla by sa uzavrieť už na budúci utorok.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.