RTVS NEWS
Zmyslom
podpory z Audiovizuálneho fondu nie je iba film vyrobiť, ale ho aj verejne
uviesť. Pre agentúru SITA to uviedol riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin
Šmatlák v reakcii na výhrady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) k filmom V
tieni kráľa Svätopluka a Zasľúbená zem, na ktoré upozornil denník SME. Film
nielen vyrobiť, ale aj verejne uviesť by "malo byť aj cieľom každého
seriózneho producenta, ktorým spoločnosť atelier.doc (produkuje oba filmy,
pozn. redakcie) nepochybne je. Preto verím, že aj obidva tieto filmy sa napokon
dostanú k divákom", konštatoval Šmatlák.
Na film
režiséra Jakuba Julényho V tieni kráľa Svätopluka a film Miroslava Jeloka
Zasľúbená zem, prosím, vystupovať poskytol Audiovizuálny fond (AVF) v roku 2012
spolu 19 800 eur. Filmy boli súčasťou projektu dokumentárneho televízneho cyklu
pod názvom Film a spoločnosť. "Poskytnutie dotácie na tento projekt
odporučila odborná komisia fondu v zložení Ivo Brachtl, Ingrid Mayerová, Marián
Petro, Mária Ridzoňová a Yvonne Vavrová. Členovia komisie vyzdvihli najmä
spoločenskú závažnosť cyklu a tematickú zaujímavosť oboch predložených
častí," konštatoval Šmatlák. Komisia AVF posúdila projekt na základe
žiadosti vrátane príloh dokladujúcich obsahové zameranie aj producentské
zabezpečenie projektu (rozpočet, plán finančného zabezpečenia, realizačný plán,
producentská explikácia a ďalšie). Projekt komisia odporučila podporiť aj na
základe osobnej prezentácie projektu a diskusie so žiadateľom.
Pri podpore
televíznych projektov je podľa šéfa AVF pre fond dôležité, aby o každý z týchto
projektov prejavil záujem niektorý televízny vysielateľ, pretože len tak
vznikne reálny predpoklad, že podporené filmy budú aj verejne uvedené.
"Audiovizuálny fond vo vzťahu k podporeným žiadateľom však ďalej už
nevystupuje ako 'dramaturgická' inštitúcia a po uzavretí zmluvy na konkrétny
projekt nezasahuje do jeho tvorby a výroby, pretože takýto prístup je právom
koproducenta, ktorým fond nie je," zdôraznil Šmatlák. V prípade filmov V
tieni kráľa Svätopluka a Zasľúbená zem, prosím, vystupovať má žiadateľ podľa
zmluvy odovzdať fondu do 31. januára spolu s vyúčtovaním poskytnutej dotácie aj
oba projekty v hotovej verzii. "Ďalšie obsahové zhodnotenie projektov je
však už najmä vecou odbornej reflexie, ktorá u nás stále citeľne chýba, a tiež
aj právom koproducenta či vysielateľa, ktorý obsahovo aj právne zodpovedá za
verejné uvedenie diel," upozornil v reakcii pre SITA Martin Šmatlák. Ako
dodal, "podpora z AVF nie je zmluvou priamo viazaná na odvysielanie diel,
ale na ich dokončenie. Zmluvu totiž s fondom uzatvára producent, nie televízny
vysielateľ. Producent preto nemôže vo vzťahu k fondu prevziať na seba zmluvný
záväzok odvysielať podporený film".
Denník SME
prvý januárový víkend informoval, že verejnoprávna RTVS je ochotná filmy
zaradiť do programu až po „odstránení obsahových a koncepčných nedostatkov.“
Spor je podľa denníka aj o peniaze. Zo schválených 27-tisíc eur zatiaľ tvorcovia
dostali 19-tisíc. Zvyšok chce RTVS doplatiť po úprave filmov. Ak sa na zmenách
nedohodne, plánuje štátne peniaze vymáhať späť. Prípad môže skončiť na súde.
Celkové náklady boli vyše 58-tisíc eur, informoval denník.
"Filmy
nateraz neboli plánované do vysielania," povedal pre agentúru SITA hovorca
RTVS Richard Šümeghy. Verejnoprávna televízia ich podľa neho odvysiela po
odstránení obsahových a koncepčných nedostatkov. Za nedostatky označila interná
dramaturgia povrchné, neprofesionálne a neobjektívne spracovanie vybraných tém.
"V žiadnom prípade nejde o cenzúru, ale o obsahové a koncepčné výhrady.
Výhrady k obsahu filmov v žiadnom prípade nesúvisia s vykreslením akýchkoľvek
politických predstaviteľov. Naším cieľom je, aby verejnoprávna RTVS bola nezávislým
a zároveň otvoreným priestorom na prezentovanie širokého spektra názorov. To
však neznamená, že RTVS odvysiela dielo, o ktorom je presvedčená, že nespĺňa
kritériá objektívnosti a profesionality pri spracovaní vybraných tém,"
zdôraznil Šümeghy.
Producent
oboch filmov Robert Kirchhoff pre SITA zdôraznil, že na všetky výhrady RTVS od
začiatku reagovali promptne a pokúšali sa hľadať riešenie. "Časť
pripomienok sme akceptovali a v procese výroby ich zapracovali v primeranej
miere. Aj napriek tomu, že mnohé z nich sme dostali až po zostrihu. Odovzdané
scenáre dramaturgia nekomentovala vôbec." Výhrady k témam, forme
dokumentov Kirchhoff nechápe. "RTVS sa rozhodla vstúpiť do tohto projektu
vo februári 2012. Spomedzi niekoľkých ponúknutých tém si vybrala práve filmy o
extrémizme a migrantkách. Od začiatku sme celý projekt prezentovali ako projekt
autorských - nie publicistických dokumentárnych filmov, kde sme ku každej téme
konzultovanej v spolupráci s Inštitútom pre verejné otázky starostlivo vyberali
režisérov," povedal s tým, že nepripúšťa argument, že tieto filmy sú
manipulatívne alebo neobjektívne. Tvorcovia oboch filmov sa k nim podľa
Kirchhoffa plne hlásia a sú presvedčení, že kvalitatívne zapadajú do rámca
úrovne verejnoprávnej televízie. "Od začiatku sa spoločne s autormi
domnievame, že dramaturgia RTVS nesleduje v tomto prípade kvalitu diela, ale
ide jej výlučne o účelové a vykonštruované tvrdenia, ako sa týchto filmov
zbaviť," dodal pre SITA Robert Kirchhoff.
©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.