7. 1. 2013

Odpoveď prezidenta SR Ivana Gašparoviča Miroslavovi Kusému

Odpoveď prezidenta SR

 Ivana Gašparoviča Miroslavovi Kusému


Som smutný a znepokojený z článku bývalého kolegu, ktorý sa pasuje do pozície hovorcu občianskej verejnosti a rozhorčene vyzýva k občianskej neposlušnosti. Trochu ma to udivuje, lebo v čase, keď som mu pomáhal do kresla rektora Univerzity Komenského, som u neho žiadne rozhorčenie z môjho konania nebadal...
Pán Kusý je rozhorčený, lebo som využil svoju ústavnú právomoc a v súlade s Ústavou i mojím právnym názorom som rozhodol vo veci kandidáta na post generálneho prokurátora Jozefa Čentéša inak, ako si predstavuje on a časť politickej opozície. Pánovi Kusému, ktorý nie je právnik, ale jednofarebný politológ, pripomínam, že o nevymenovaní kandidáta Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora som rozhodol v zmysle čl. č. 102 ods. 1 písmena t), čl. 150 Ústavy SR a v súlade s rozhodnutím Ústavného súdu SR. Toto rozhodnutie som urobil 28.12.2012, teda až po tom, ako Ústavný súd SR svojim verdiktom zverejnil v novembri 2012 výklad Ústavy SR, ktorý potvrdil môj názor, že mám kompetenciu s uvedením dôvodov aj nevymenovať kandidáta zvoleného NR SR za generálneho prokurátora.
V mojom liste predsedovi parlamentu (list som doručil predsedovi NR SR 28.12.2012, nejde teda o „novoročný šplech“, ako hrubo uvádza p. Kusý) som na 9 stranách (!) uviedol dosť dôvodov, pre ktoré som Jozefa Čentéša nevymenoval za generálneho prokurátora. Ani jeden z nich nikto právne nepoprel ani nevyvrátil, pretože tieto skutky sa stali. Je preto poľutovaniahodné, že politológ a profesor Miroslav Kusý si nedal toľko námahy, aby si Ústavu SR a 9-stranové zdôvodnenie prezidenta pozorne prečítal. Keby ho čítal a vzal do úvahy všetky uvedené okolnosti, musel by prinajmenšom zapochybovať a pochopiť, že nie je dôvod vyzývať k občianskej neposlušnosti pre nevymenovanie pána Čentéša.
Pán Kusý, ale aj mnoho opozičných politikov a novinárov, mi vyčíta, že som ich „vyše jeden a pol roka vodil za nos“. Dôrazne im pripomínam, že za celé toto obdobie, keď som čakal na rozhodnutie ústavného súdu, som sa od začiatku dôsledne pridržiaval svojich názorov a nehovoril som nič iné, než napokon uvádzam v oficiálnom zdôvodnení môjho rozhodnutia. Opakujem, ako právnik i politik som si v záležitosti voľby generálneho prokurátora vytvoril právny názor, ktorý zďaleka nemusí uspokojiť všetkých, ale za ktorým si stojím. Sú za ním desiatky rozhovorov a právnych analýz i množstvo poznatkov, ktorými disponujem ako hlava štátu i ako občan Slovenskej republiky. A väčšinu z dôvodov som zverejnil v liste z 28.12.2012 do Národnej rady SR. Prečo médiá na Slovensku nezverejnia celý text môjho 9-stranového zdôvodnenia rozhodnutia vo veci kandidáta Čentéša? Obávajú sa ho? Dovolím si aj sám odpovedať. Lebo všetci slovenskí politickí predstavitelia, ktorí boli zapojení do manipulácie volieb generálneho prokurátora v NR SR, nutne potrebujú odviesť pozornosť od opätovného otvárania témy ich vlastných pochybení a porušovaní zákona! Lebo boli zlikvidované dôkazy! Vedome ich zlikvidovali. Lebo sa im nepáči, že v liste citujem ich vlastné vyhlásenia spred roka a pol, ktoré potvrdzujú manipuláciu a obchádzanie zákona. Lebo opozičné politické strany nemajú inú relevantnú tému, ktorou by zaujali občana, zápasiaceho s existenčnými starosťami dneška. Lebo väčšina médií na Slovensku nerobí spravodajstvo, ale jednofarebnú politiku, ktorá má za cieľ rozdeliť Slovensko. Asi tak, ako je politicky radikálne rozdelená spoločnosť v niektorých krajinách regiónu. Komu však vyhovuje táto destabilizácia pomerov?
Rozumiem, že p. Kusý nie je právnik. Ale aj politológ musí mať aspoň minimálne právne vedomie a vedomie zodpovednosti za to čo koná. Lebo sa pridal k tým, ktorí nepriamo vyzývajú k zvrátenému nerešpektovaniu rozhodnutia Ústavného súdu, ktorý potvrdil moje oprávnenie vo veci rozhodnúť. A ja som rozhodol podľa najlepšieho vedomia a so zohľadnením všetkých, podotýkam všetkých, okolností.
Občan vie pochopiť, že ak celý priebeh voľby generálneho prokurátora bol spochybňovaný samotnými jej aktérmi aj z kruhov terajšej opozície a politologickej obce, ak sám kandidát Čentéš mal o nej pochybnosti a v priebehu voľby sa dopustil závažného pochybenia „nevedomou“ skartáciou i „nevedomým“ vymazaním údajov z počítača (lebo neskartoval akýkoľvek spis, ale výpoveď politika, ktorá v pôvodnom znení mohla poškodiť predstaviteľov terajšej opozície), ak sa pridal na stranu tých, ktorí urýchlili hlasovanie, aby sa vyhli rešpektovaniu rozhodnutia Ústavného súdu, ako som potom mohol nepochybovať o manipulácii voľby i o neplnení predpokladov kandidáta Čentéša pre post generálneho prokurátora? A ak mám dodnes tieto pochybnosti, lebo ich nikto nevyvrátil, ako som mohol rozhodnúť v prospech pána Čentéša?
Priznávam, už roky mi nie je ľahostajné zlomyseľné znevažovanie mojej osoby ako človeka i politika. Nie som bez chýb. Nikdy som nepopieral, že som spravil vo svojom živote chyby, ale hoď prvý kameňom, kto ich v živote nespravil a nerobí! Miroslav Kusý o veľkých chybách svojho života musí vedieť veľmi dobre! Možno i preto volí červenú farbu stužky...To však neznamená, že by mu tieto chyby mali novinári denno-denne vyčítať, ako to robí on a jemu podobní demokraticky zvolenému prezidentovi Slovenskej republiky v médiách.
Ja som sa počas mojej doterajšej politickej kariéry nikdy nevyhýbal politickým súbojom. Prečo sa so mnou títo „politickí rytieri bez bázne a hany“ nepustili do čestného súboja o voličov? Prečo míňajú toľko energie na „papierovú mediálnu vojnu“? Ja som dvakrát s odvahou zabojoval o hlasy voličov, chodil som po tých uliciach za voličmi, o ktorých píše pán Kusý, a nestrieľal som na neho otrávené šípy spoza bariéry slobody demokratickej tlače... A 1,2 milióna voličov ma vypočulo. Nepočuje ich však pán Kusý a jemu podobní. Alebo nimi opovrhuje, lebo ich nepresvedčil? Má azda teraz prezident vyzvať tých občanov, ktorí podporujú jeho rozhodnutie o nevymenovaní generálneho prokurátora a burcovať ich, aby nosili slovenské trikolóry na podporu prezidenta?
Má azda prezident prispieť ešte viac k terajšiemu rozdeleniu spoločnosti? Má ešte viac vyhrocovať aj tak vyhrotené vzťahy? Nie, neurobím to, lebo, na rozdiel od nezodpovedných krikľúňov si plne uvedomujem zodpovednosť mojej pozície i dôsledky mojich rozhodnutí. Uvedomuje si však pán Kusý, k čomu občanov vyzýva a aké posolstvo vysiela do zahraničia? Kde je jeho diel zodpovednosti za pokoj, stabilitu a prosperitu v tejto krajine?
Takže prosím občanov SR, než si pripnú červenú stužku, nech si dobre prečítajú 9 strán môjho rozhodnutia, nech sa zamyslia nad každým dôvodom. Potom nech sa rozhodujú sami, bez nezodpovedného navádzania zo strany tých, ktorým sa asi nepozdáva, že tento štát si počína dobre a spoločnosť sa snaží v zlých časoch fungovať zomknuto, solidárne v dialógu, bez nenávisti a zlomyseľnosti. Lebo toto je teraz pre krajinu najdôležitejšie. Začal ďalší zlomový rok pre Slovensko. Kto nechce pomôcť v tomto úsilí a vyvoláva zlých duchov stálej nenávistnej konfrontácie, nemá dobré úmysly. Konštatujem to s poľutovaním, vážený pán Kusý.

Ivan Gašparovič
prezident Slovenskej republiky