VOĽBY NAŠE PREMILENÉ
Diskusie, ale aj platenú politickú reklamu poskytne pred marcovou voľbou prezidenta väčšina najsledovanejších televízií. Diskusie a v prípade záujmu aj politickú reklamu avizuje aj dlhodobo najpočúvanejšie Rádio Expres. Vyplýva to z informácií, ktoré agentúre SITA poskytli zástupcovia verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), súkromných televízií Markíza a TA3 a tiež Rádia Expres. SITA oslovila aj televíziu Joj, ktorá sa poďakovala za priestor, s tým, že sa nevyjadrí. RTVS musí kandidátom na prezidenta dať vo svojom vysielaní priestor zo zákona, súkromné televízie a rádiá tak urobiť môžu aj nemusia. Kampaň sa podľa zákona oficiálne začne v piatok 28. februára. Informovať o voľbe prezidenta však môžu médiá aj skôr, vždy však musia zabezpečiť vyváženosť a objektívnosť.
Počas kampane je podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov obmedzený. Spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený. Vysielateľ pritom nenesie zodpovednosť za spôsob využitia vysielacieho času, ktorý si kandidát zvolil. Na dodržiavanie pravidiel volebného vysielania dohliadne Rada pre vysielanie a retransmisiu. Licenčná rada bude počas kampane tradične monitorovať vybrané relácie elektronických médií.
RTVS informuje o voľbách prezidenta cez obe organizačné zložky RTVS - v Slovenskom rozhlase (SRo) a v Slovenskej televízii (STV) vo forme diskusií, rozhovorov a posolstiev kandidátov. Vysielanie sa delí na časť pred začiatkom kampane a časť počas kampane. Pred kampaňou, do 28. februára, RTVS informuje o voľbách a o kandidátoch, každému z nich poskytne priestor na rozhovor v rozhlase a v televízii. Počas kampane je vysielanie určené zákonom. SRo a STV dajú kandidátom podľa zákona najviac desať hodín na SRo a desať hodín vo vysielaní STV. Tento čas vyhradí RTVS už spomínaným štruktúrovaným rozhovorom, v ktorých kandidátom položia niekoľko odborných otázok. Ďalej kandidáti dostanú priestor na formulovanie svojich posolstiev voličom, ktoré sa odvysielajú v posledný deň kampane. Posledné dni kampane 10., 11. a 12. marca sú vyhradené živým diskusiám viacerých kandidátov o 20:10 na Jednotke a na Rádiu Slovensko. Spoločné, televízne i rozhlasové, bude aj povolebné štúdio. RTVS si dala urobiť vlastné dva prieskumy preferencií kandidátov. Urobili ich rôznou metodikou agentúry Focus a Median. Prieskumy boli jedným z ukazovateľov pri rozdelení všetkých 15 kandidátov na tri skupiny po päť, aby sa v diskusiách porovnávali programy porovnateľných kandidátov. Ostatné programy podľa zákona nasadí RTVS na základe žrebovania. Platenú reklamu RTVS vysielať nebude. Problém by mohol byť s cenníkom alebo s možnosťami kandidátov pripraviť kvalitatívne podobné spoty.
Vysielanie platenej reklamy potvrdila agentúre SITA televízia Markíza. Zároveň pred prvým kolom prezidentských volieb pripravuje tri diskusné relácie, v ktorých ponúkne priestor všetkým 14-tim kandidátom a hneď po uzavretí volebných miestností prinesie výsledky z prvého kola. "Je pravdepodobné, že sa uskutoční aj druhé kolo a vtedy máme pre divákov pripravený atraktívny duel dvoch postupujúcich," informoval agentúru SITA Lukáš Kočišek, PR manažér spoločnosti Markíza - Slovakia.
Politickú reklamu by mala počas prezidentskej kampane vysielať i spravodajská televízia TA3. "Všetkým registrovaným prezidentským kandidátom sme zaslali ponuku vysielania spotov v ich predvolebnej kampani, rešpektujúc zákonnú povinnosť poskytnúť každému z nich rovnaké podmienky prístupu k vysielaciemu času. O našu ponuku prejavili záujem viacerí," uviedol pre SITA za TA3 Juraj Danielis zo spoločnosti PR Clinic. TA3 sa marcovým voľbám prezidenta venuje už v týchto dňoch a chce priniesť kompletný informačný servis od prieskumov verejnej mienky až po profily jednotlivých kandidátov a analýzy. Posledná nedeľa pred voľbami 9. marca bude patriť relácii V politike so všetkými kandidátmi, vysielať sa bude z historickej budovy SNR. Vo volebný deň, 15. marca nebude chýbať volebné štúdio. V prípade druhého kola volieb bude TA3 vo vysielaní pokračovať.
Platenú politickú reklamu je v prípade záujmu pripravené vysielať i Rádio Expres. Od začiatku marca prináša diskusie s prezidentskými kandidátmi. "Počas volebnej noci z 15. na 16. marca vysielame niekoľkohodinové špeciálne volebné štúdio, ktoré bude prinášať priebežné neoficiálne výsledky volieb a rozhovory s kandidátmi," avizoval pre SITA programový riaditeľ Rádia Expres Ivan Antala. Rádio ponúkne i špeciálne volebné štúdio a vo vysielaní k voľbe prezidenta bude pokračovať aj pred prípadným druhým kolom prezidentských volieb.
© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.