VOĽBY NAŠE PREMILENÉ
Zatiaľ šesť podnetov eviduje v súvislosti s marcovou voľbou prezidenta Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Tradične pred voľbami robí rada monitoring vysielania počas kampane, ktorá sa v prípade blížiacej sa voľby prezidenta oficiálne podľa zákona začne 28. februára. Priebežne rieši aj podnety na porušenie zákonných pravidiel vo vysielaní rádií a televízií. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, doteraz dostali tri podnety v súvislosti s voľbou prezidenta na vysielanie Rozhlasu a televízie Slovenska, a to jeho televízne aj rozhlasové spravodajské a publicistické relácie. Konkrétne jeden podnet je na Sobotné dialógy (11. januára), na reláciu Z prvej ruky (13. februára) a jeden na Správy RTVS (23. februára). Tri podnety prišli licenčnej rade na reláciu Téma dňa vysielanú 25. februára na TA3.
RVR bude v špeciálnom volebnom monitoringu sledovať štyri relácie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) - Slovenskej televízie (Správy RTVS, Správy a komentáre, Správy - Hírek a O 5 minút 12). Z vysielania súkromnej TV Markíza sa RVR sústredí na Teleráno, Prvé Televízne noviny a Televízne noviny. Sledovať bude i spravodajské programy Noviny o 17. a Veľké Noviny televízie Joj a tri relácie televízie TA3 (Hlavné správy, Téma dňa a V politike). Z rozhlasových relácií bude rada monitorovať šesť relácií RTVS - Slovenského rozhlasu, konkrétne na Rádiu Slovensko Rádiožurnál, Sobotné dialógy a Z prvej ruky a na Rádiu Patria Kronika 1, Kronika 2 a Na záver dňa. Zo súkromných rádií RVR preverí dodržiavanie zákona v relácii Braňo Závodský naživo vysielanej v Rádiu Expres.
Okrem plánovaného volebného monitoringu bude licenčná rada vysielanie monitorovať aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. "Sťažnosti sa budú prešetrovať v štandardných zákonných lehotách, monitoring bude vyhodnotený po skončení volieb. V mimoriadnych prípadoch, ak by vysielanie, pri ktorom existuje podozrenie na porušenie zákona, mohlo priamo ovplyvniť výsledky volieb, má rada prostriedky na operatívne konanie," dodala pre SITA hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Za kampaň sa podľa RVR "považuje klasická politická reklama ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme diskusie".
Kampaň pred voľbou prezidenta, ktorej prvé kolo bude 15. marca a prípadné druhé kolo 29. marca, oficiálne štartuje v piatok ráno. Podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta sa kampaň začína 15 dní (28. februára) pred voľbou a končí sa 48 hodín (13. marca o 7:00) pred začiatkom voľby. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Napriek tomu sa kandidáti prezentujú ešte pred oficiálnym začiatkom kampane. Za bilbordy či stretnutia s občanmi však sankcie zo zákona nie sú. Nespokojní kandidáti, ktorí si myslia, že takáto kampaň mala vplyv na výsledky volieb, sa môžu obrátiť na Ústavný súd SR. Pravidlá kampane platné pre televízie a rádiá sa netýkajú tiež vysielania na internete a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. Zákon označuje za kampaň "činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií". Informovať o voľbe prezidenta môžu médiá aj skôr ako 28. februára, vždy však musia zabezpečiť vyváženosť a objektívnosť. Vysielanie počas kampane musí zaistiť, aby mali kandidáti rovnaký priestor, nikto nebol znevýhodnený. Kandidát má počas kampane právo na odpoveď, ak boli o ňom počas kampane odvysielané nepravdivé alebo pravdu skresľujúce informácie.
© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.