SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Zosúladenie
príspevkov prevádzkovateľov audiovizuálnych technických zariadení do Audiovizuálneho
fondu s reálnou cenou vstupeniek na filmy je jednou zo zmien, ktorú prináša
návrh zákona o audiovízii. Nový zákon, ktorý má komplexne upraviť práva a
povinnosti osôb pôsobiacich v oblasti audiovízie či postavenia a pôsobnosti
Slovenského filmového ústavu (SFÚ), vypracovalo Ministerstvo kultúry (MK) SR a
na dnešnom rokovaní schválila vláda. MK SR tvrdí, že nový zákon pripravili na
základe požiadaviek z praxe. Ako pre agentúru SITA uviedol počas
pripomienkovania normy hovorca MK SR Jozef Bednár, nový zákon výrazne mení
postavenie a pôsobnosť SFÚ a tiež zavedie nové podmienky na odborné uchovávanie
originálnych nosičov audiovizuálnych diel a zvukovo-obrazových záznamov
tvoriacich audiovizuálne dedičstvo Slovenska.
Návrh
zákona o audiovízii je rozdelený na deväť častí. Prvá časť návrhu zákona -
všeobecné ustanovenia definuje základné pojmy. Druhá časť je o evidencii:
slovenských audiovizuálnych diel, osôb pôsobiacich v audiovízii a nezávislých
producentov. Podľa platného audiovizuálneho zákona vedie MK SR zoznamy
slovenských audiovizuálnych diel, zvukových záznamov umeleckých výkonov,
multimediálnych diel, tiež zoznam osôb pôsobiacich v audiovízii a register
nezávislých producentov. Ministerstvo navrhuje, aby audiovizuálne diela a osoby
z audiovízie evidoval Slovenský filmový ústav a nezávislých producentov
evidoval Audiovizuálny fond. Ministerstvo povedie iba zoznam záznamov
umeleckých výkonov.
Na
základe požiadaviek z praxe navrhuje MK SR v návrhu zákona o audiovízii zmeniť
definíciu nezávislého producenta. Podľa návrhu ním má byť "výrobca
audiovizuálneho diela zapísaný v zozname nezávislých producentov, ktorý nie je
vysielateľom, nie je s vysielateľom personálne ani majetkovo prepojený a
minutáž audiovizuálnych diel ním vyrobených pôvodne pre televízne vysielanie
jedného televízneho vysielateľa nepredstavuje viac ako 90% celkovej minutáže
audiovizuálnych diel vrátane ním vyrobených kinematografických diel".
Status nezávislého producenta majú získať aj tí, čo sú považovaní za
nezávislého producenta v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je
zmluvnou stranou Európskeho dohovoru o cezhraničnej televízii.
Tretia
časť návrhu zákona - "ochrana maloletých" upravuje jednotný systém
označovania, určovanie a zverejňovanie vekovej vhodnosti jednotlivých diel a
obmedzenie prístupu k tým, ktoré sú určené len dospelým. Novinkou, ktorú má
priniesť, je zrušenie povinnosti výrobcov slovenských audiovizuálnych diel,
zvukových záznamov umeleckých výkonov a multimediálnych diel určovať ich vekovú
vhodnosť. Robiť to majú distributéri. Povinnosť zverejňovať vekovú vhodnosť
zostáva zachovaná pre prevádzkovateľa audiovizuálneho technického zariadenia,
prevádzkovateľa mediatéky a pre prevádzkovateľa počítačovej herne.
Štvrtá
časť návrhu zákona obsahuje osobitné ustanovenia o jazykovej úprave
audiovizuálneho a multimediálneho diela. Piata časť upravuje podmienky
uverejňovania reklamy a umiestňovania produktov.
Šiesta
časť návrhu zákona upravuje postavenie, poslanie, činnosť, orgány a organizáciu
Slovenského filmového ústavu, nakladanie s majetkom v správe SFÚ, ktorý je
príspevkovou organizáciou štátu a vykonáva štátnu správu v oblasti ochrany
audiovizuálneho dedičstva. Návrh zákona podrobnejšie upravuje pôsobnosť a výkon
funkcie generálneho riaditeľa fondu. Taktiež mení zloženie a posilňuje
kompetencie rady, ktorá okrem iného dohliada na dodržiavanie poslania a
činností SFÚ, volí a odvoláva generálneho riaditeľa SFÚ. "S cieľom
zabezpečiť odbornosť rady ako orgánu dohľadu sa mení jej zloženie tak, aby v
nej boli zastúpení odborníci zo všetkých hlavných oblastí pôsobnosti SFÚ (za
oblasti: propagácie a prezentácie audiovízie, ochrany a obnovy a
sprístupňovania kultúrneho dedičstva, vedeckej a výskumnej činnosti). Členov
rady, rovnako ako aj členov dozornej komisie bude v zmysle návrhu zákona
menovať a odvolávať minister kultúry," uvádza ministerstvo v návrhu.
Úprava v siedmej časti návrhu zákona - "ochrana audiovizuálneho dedičstva" - vychádza predovšetkým z Európskeho dohovoru o ochrane audiovizuálneho dedičstva, ktorý SR podpísala. Návrhom vymedzuje pojem audiovizuálneho dedičstva, upravuje fond audiovizuálneho dedičstva a jeho činnosť. Ôsma časť návrhu upravuje dohľad nad dodržiavaním ustanovených povinností. Deviata časť - spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia, rieši predovšetkým vzťah platnej právnej úpravy a navrhovanej právnej úpravy a zároveň zrušuje audiovizuálny zákon.
Úprava v siedmej časti návrhu zákona - "ochrana audiovizuálneho dedičstva" - vychádza predovšetkým z Európskeho dohovoru o ochrane audiovizuálneho dedičstva, ktorý SR podpísala. Návrhom vymedzuje pojem audiovizuálneho dedičstva, upravuje fond audiovizuálneho dedičstva a jeho činnosť. Ôsma časť návrhu upravuje dohľad nad dodržiavaním ustanovených povinností. Deviata časť - spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia, rieši predovšetkým vzťah platnej právnej úpravy a navrhovanej právnej úpravy a zároveň zrušuje audiovizuálny zákon.
V
nadväznosti na navrhovaný nový zákon o audiovízii sa majú zmeniť viaceré
zákony, medzi nimi i zákon o Audiovizuálnom fonde. Zmeniť sa má základ pre
výpočet príspevku prevádzkovateľa audiovizuálneho technického zariadenia do
AV-fondu. Príspevok má byť jedno percento z každej predanej vstupenky na
predstavenie za posledný kalendárny rok. Dôvodom "je potreba priameho
naviazania výšky príspevku na reálnu cenu vstupenky, ktorá sa priebežne mení
podľa celkovej výkonnosti sektoru, ako aj skutočnosť, že od začiatku podpornej
činnosti Audiovizuálneho fondu sa postupne zvyšovala výška podpory, ktorá bola
určená prevádzkovateľom kín," píše MK SR. Ministerstvo chce, aby príspevok
do AVF platili aj poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie.
Má to byť 0,5 percenta z ich celkových príjmov za poskytovanie audiovizuálnej
mediálnej služby na požiadanie za posledný kalendárny rok. MK SR tým chce
zabezpečiť AVF stabilné finančné zdroje.