6. 4. 2016

SFÚ NEWS

SFÚ NEWS



Verejný odpočet činnosti za rok 2015 dnes v Bratislave prezentoval Slovenský filmový ústav (SFÚ). Jeho generálny riaditeľ Peter Dubecký pripomenul, že v roku 2015 vstúpil do platnosti nový zákon č. 40/2015 o audiovízii, na základe ktorého vznikli pre ústav povinnosti, ktoré v minulosti nevykonával. Bola menovaná nová rada SFÚ s mandátom na štyri roky. Jej predsedom sa stal Ondrej Šulaj, podpredsedníčkou Helena Würflová, ďalšími tromi členmi sa stali Marta Franklová a zástupcovia profesijných združení Peter Michalovič a Martin Šulík. Minister kultúry SR tiež menoval novú Komisiu pre audiovizuálne dedičstvo, ktorej predsedom je Martin Šmatlák, členmi Peter Csordás, Jana Kákošová, Marian Urban a riaditeľ Národného filmového archívu.
Za prioritný projekt SFÚ roku 2015 Dubecký označil národný projekt Digitálna audiovízia, ktorý skončil 30. novembra 2015 a od 1. decembra je v režime udržateľnosti do roku 2020. "Všetky zmluvné záväzky, ktoré SFÚ mal, aj jeho partner RTVS, boli naplnené," konštatoval s tým, že SFÚ vďaka projektu zdigitalizoval 1001 kultúrnych objektov, 600 z nich tvoria spravodajské filmy, 198 animované, 158 dokumentárne a 45 hrané filmy. "Sme veľmi radi, že sme si vybudovali digitalizačné pracovisko, ktoré má už svoje renomé nielen v archívoch FIAFu, ale aj v rámci komerčnej sféry. K 80. výročiu scenáristu a režiséra Zdeňka Svěráka sa teraz digitalizovala Obecná škola, práve zvuk bol digitalizovaný v priestoroch nášho digitalizačného pracoviska," poznamenal šéf SFÚ k jeho novovybudovanému pracovisku, ktorého kredibilita je veľmi vysoká: "Bude to veľmi prínosné pracovisko nielen pre archívne zbierky SFÚ, ale aj pre činnosti súvisiace s postprodukciou novovznikajúcich audiovizuálnych diel."
Medzi dôležité projekty SFÚ v roku 2015 patril audiovizuálny informačný systém SK CINEMA, ktorý ústav realizuje od roku 2002. Databáza ponúka spravodajské materiály, prepisy šotov, obrazové i textové informácie a poznatky. "Má viac priaznivcov ako odporcov, aj keď možno nie každý je spokojný so spôsobom, ako sa vyhľadávajú potrebné dáta, ale kto má trpezlivosť, si tam všetky veci nájde," poznamenal k informačnému systému, ktorý poskytuje takmer pol milióna záznamov. V roku 2015 počet záznamov vzrástol o 71.511, dôvodom nárastu je aj 31.472 nových záznamov v projekte Digitálna audiovízia. "Za rok 2015 sa v ňom uskutočnilo viac ako 100.000 vyhľadávaní," doplnil k SK CINEMA.
V projekte Systematická obnova audiovizuálneho dedičstva SR a jeho sprístupňovanie, ktorý sa začal v roku 2006, bolo obnovených viac ako 330.000 metrov filmového materiálu. "Vláda tento projekt schválila, v tejto chvíli je projektovaný do roku 2020," uviedol Dubecký ku kľúčovému projektu pre záchranu, obnovu a sprístupňovanie slovenského audiovizuálneho dedičstva. "Teší nás, že sa znova podarilo v medzinárodnom tendri vysúťažiť dodávateľa tejto služby, ktorým sú certifikované filmové laboratóriá v Zlíne."
Dlhodobým projektom SFÚ je aj Prezentácia slovenskej kinematografie a audiovízie v zahraničí, v rámci ktorého sa vlani opäť predstavila slovenská filmová tvorba v Berlíne, Cannes a Karlových Varoch. "S našimi slovenskými filmami sme sa zúčastnili na 128 zahraničných podujatiach v 37 krajinách sveta," zdôraznil Dubecký s tým, že veľká prezentácia slovenskej kinematografie bola tiež na festivale v Austrálii či Írsku. Najviac uvádzaným filmom bol Koza (2015) Ivana Ostrochovského, celovečerný hraný debut známeho dokumentaristu.
Významnou sa pre SFÚ stala aj historicky najvyššia návštevnosť v Kine Lumiére, ktorého projekcie navštívilo viac ako 80.000 divákov. "Kino stále prechádza procesmi obnovy a rekonštrukcie, práce budú pokračovať aj v letných mesiacoch. Dúfam, že na jeseň sa tu stretneme a Kino Lumiére bude dôstojný stánok pre audiovizuálnych tvorcov a návštevníkov slovenských a európskych filmov," zdôraznil Dubecký a pripomenul tiež edukatívne aktivity kina, ktoré prevádzkuje SFÚ.
Z jeho edičných aktivít pripomenul knihu Eduarda Grečnera Film ako voľný verš či publikácie, pri ktorých SFÚ participoval - jazykovo-kritické reflexie Pavla Branka Úskalia a slasti jazyka či Dejiny slovenskej televízie Ivana Stadtruckera. V zahraničí sa SFÚ podarilo vydať dva slovenské filmy - Drak sa vracia (1967) a Obrazy starého sveta (1972) v londýnskom vydavateľstve Second Run. "Rovnako sme urobili reedíciu titulov, ktoré dlhodobo na trhu absentovali." Dubecký tiež upozornil na prípravu desaťdielnej blu-ray kolekcie na podporu predsedníctva SR v Rade Európskej únie v roku 2016. Kolekciu, ktorá vyjde koncom mája v šiestich jazykových mutáciách, budú tvoriť filmy ako Všetko čo mám rád (1992) Martina Šulíka, Papierové hlavy (1995) Dušana Hanáka, Sila ľudskosti - Nicolas Winton (2002) Mateja Mináča, Slepé lásky (2008) Juraja Lehotského a Pokoj v duši (2009) Vlada Balka doplnené o snímky "zlatej klasiky" z archívnych fondov SFÚ.
Najsledovanejším filmom v televíziách bola Perinbaba Juraja Jakubiska a Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák). "Sú to stálice a pridal sa k nim tretí titul Posledná bosorka z roku 1957 Vladimíra Bahnu, čo mňa veľmi potešilo, lebo tieto staršie žánrové filmy na televíznu obrazovku patria a vidieť, že diváci o ne majú záujem," zhodnotil generálny riaditeľ SFÚ, ktorý minulý rok opäť hospodáril so ziskom. "Situácia nebola veľmi ľahká, hospodárilo sa naozaj zložito, ale vďaka uplatňovaniu programu hospodárnosti a zvýšením vlastných výnosov sme zaznamenali zisk vo výške 8995,59 eura," uzavrel Dubecký.

Copyright © TASR 2016