SLOVAK MEDIA NEWS
Reklamný trh narástol v roku 2015 o takmer jednu pätinu (18,3 %). Celkové výdavky v offline médiách presiahli sumu 1,27 miliardy eur. Ukázal to monitoring reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre, bonusy a agentúrne provízie.
Tempo rastu reklamného trhu bolo vlani najrýchlejšie od roku 2008, informovala vedúca monitoringu Jana Tibenská. Najväčším akcelerátorom medziročného vývoja boli pritom televízie, ktoré zaznamenali až štvrtinový (24,9 %) nárast výdavkov na reklamu. Tento segment má pritom až trojštvrtinový podiel (73,4 %) na mediamixe tradičných médií.
Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiách (16,7%). Stagnovali výdavky do printu (-0,3 %) a outdorovej reklamy (-0,8 %). Medziročný prepad o šesť percent zaznamenala reklama v kinách.
Nárast reklamného trhu sprevádzal i objem využitého reklamného priestoru v jednotlivých médiách. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času takmer o pätinu (19 %), v rádiách dokonca až o tretinu (32 %). Televízie tak odvysielali v roku 2015 celkovo 7255 hodín reklamy, rádiá 1797 hodín. V printoch počet inzertných strán poklesol o tri percentá na celkových 47.148.
Aj vlani boli najväčším zadávateľom reklamy banky (nárast 9 %), k ich prvenstvu prispeli najvýraznejšou mierou Prima banka, ČSOB a Tatra banka. Najväčší nárast výdavkov do reklamy, až 41 percent, zaznamenala TNS Slovakia v kategórii Obchod a služby. Zaslúžil sa o to najmä obchodný reťazec Kaufland. Dvojciferný nárast reklamných investícií zaznamenali i kategórie Telekomunikačné služby (14 %), Lieky (26%) a Autá (14%).
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom, druhým najväčším zadávateľom Orange. Mobilní operátori sú pritom na prvých dvoch priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Lidl sa vlani posunul na pozíciu tretieho najväčšieho zadávateľa reklamy a vytlačil z tohto miesta mobilného operátora O2.
Desiatka najväčších zadávateľov pritom investovala do reklamy už pätinu z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2015, čo predstavuje medziročný nárast 12 percent. Deväť z desiatich zadávateľov sa pritom umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Nováčikom v TOP 10 je obchodný reťazec Kaufland, ktorý medziročne zvýšil svoje reklamné výdavky 30-násobne. Vypadla Poštová banka, ktorá sa prepadla na 21. miesto.
Copyright © TASR 2016