Médiá môžu vysielať
predvolebné diskusie od soboty
Predvolebná kampaň vo vysielaní televízií a rádií sa
začne v sobotu 14. októbra. Vyplýva to zo zákona o volebnej kampani. Zákon
diskusné programy nedefinuje, upravuje však postup pre verejnoprávny Rozhlas a
televíziu Slovenska a pre vysielateľov s licenciou, teda pre súkromné rádiá a
televízie. Všetci diskusie k voľbám vysielať môžu, ale nemusia. „Je teda na
vysielateľovi, či diskusný program do vysielania zaradí,“ píše v Stanovisku k
voľbám do orgánov samosprávnych krajov vo vysielaní Rada pre vysielanie a
retransmisiu (RVR). Rada zároveň upozorňuje, že vysielatelia musia dodržiavať
zákon o vysielaní a retransmisii.
Podľa zákona o volebnej kampani je zakázané vysielanie
iných ako diskusných programov, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie. RVR preto
nevyžadovala od vysielateľov projekty predvolebného vysielania, tak ako to zvyčajne
robí pri iných typoch volieb. Ak by vysielateľ zaradil diskusie k voľbám do
vysielania a tým by zmenil radou schválenú skladbu vysielania, musí to však RVR
oznámiť.
Samotná kampaň sa začala dňom zverejnenia rozhodnutia o
vyhlásení volieb v Zbierke zákonov SR, čo bolo 28. júna, a skončí sa 48 hodín
pred dňom konania volieb, teda 1. novembra o polnoci. Kampaň vo vysielaní sa
môže viesť od 21. dňa pred voľbami a skončiť sa musí 48 hodín pre začiatkom
volieb. Predvolebné diskusie sa teda môžu vysielať od 14. októbra (od 00:00) do
1. novembra (do 23:59). Vysielatelia nesmú žiadneho z kandidátov znevýhodniť.
Zároveň musia zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť týchto programov a
oddeľovanie názorov a hodnotiacich komentárov od spravodajstva, vyplýva to zo stanoviska
k vysielaniu ku krajským voľbám zverejnenom na webstránke RVR
http://www.rvr.sk.
Rada upozorňuje, že zákon o volebnej kampani nehovorí o
vysielaní politickej reklamy vo vzťahu k voľbám do orgánov samosprávnych
krajov. Kedže podľa zákona o vysielaní a retransmisii „je vysielanie politickej
reklamy zakázané, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak“, je v prípade
krajských volieb vysielanie politickej reklamy zakázané.
Zákon o volebnej kampani určuje pre krajské voľby tzv.
volebné moratórium. Volebnú kampaň je vo všeobecnosti zakázané viesť 48 hodín
pred dňom konania volieb, teda od 2. novembra od 0:00. Volebnú kampaň v
rozhlasovom a televíznom vysielaní je zakázané viesť 48 hodín pred začiatkom
volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania, teda od 2. novembra
od 7:00 do 4. novembra do 22:00. Zakázané je konkrétne zverejňovať informácie o
kandidátoch v ich prospech alebo neprospech. Zákon o volebnej kampani zároveň
určuje aj podmienky pre vysielanie prieskumov. Zverejňovať výsledky volebných
prieskumov je zakázané 14 dní pred dňom volieb a v deň konania volieb až do
skončenia hlasovania, čo je od 21. októbra od 0:00 do 4. novembra do 22:00.
Posledným dňom, keď možno zverejniť výsledky volebných prieskumov, je 21.
október do polnoci.
Zákaz vysielania politickej reklamy sa nevzťahuje na
vysielanie prostredníctvom internetu a na poskytovateľa audiovizuálnej
mediálnej služby na požiadanie. Za vysielanie prostredníctvom internetu sa dá
podľa RVR považovať iba vysielanie, ktoré je výhradne na internete. Nejde teda
o on-line vysielanie programovej služby, ktorá sa v rovnakej forme vysiela aj
iným spôsobom. Pre oba typy mediálnych služieb platí volebné moratórium, ktoré
sa začína 48 hodín pred začiatkom volieb a trvá aj počas hlasovania až do jeho
skončenia.