Vyjadrenie Útvaru hodnoty za peniaze k článku denníka Pravda s názvom
„Nechceme si zvykať na hrubé nepresnosti a zavádzanie v médiách, ktoré sú ešte stále považované za mienkotvorné. Pravda obviňuje Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR z manipulácie údajov a nafúknutia úspor pri výstavbe prešovského obchvatu a vyzýva nás priznať si vinu. Pravdou ale je, že ÚHP sa nemá k čomu priznať – nič sme ani nezatajili, ani nezmanipulovali. Naopak, vždy sme pracovali s najspoľahlivejšími dostupnými číslami. Naše predbežné stanovisko sme po zverejnení nových dát aktualizovali. To však Pravda nespomína.
Analýza, ktorú MF SR poskytlo prezidentovi Kiskovi vo februári 2017 vychádzala z dát vtedy poslednej dostupnej štúdie realizovateľnosti NDS z marca 2015. Iné dáta k dispozícii neboli. Až následne začala NDS pracovať na aktualizácii prešovského dopravného modelu, ktorý aj vďaka iniciatíve ÚHP dosiahol oproti svojmu predchodcovi výrazný kvalitatívny posun. Nový dopravný model si ÚHP s NDS odsúhlasili až vlani v lete. Ak Pravda tvrdí, že údaje z nového modelu mohli byť zohľadnené vo februári 2017, buď dokáže cestovať v čase alebo dostala výsledky z NDS o mesiace skôr ako iné inštitúcie.
Pôvodné stanovisko MF SR zaslané prezidentovi odporúčalo posúdiť (nie stavať) obchvat Prešova v polprofile, pričom zdôrazňovalo, že prebieha aktualizácia dát. Na základe aktualizácie modelu, ÚHP v decembrovom stanovisku konštatuje, že plán NDS postaviť juhozápadný obchvat D1 a prvú etapu severného obchvatu R4 v plnom profile a druhú etapu v polovičnom profile je ekonomicky návratný. Obviňovať MF SR z pochybných analýz a nezohľadňovania faktov je tak prinajmenšom nepoctivé.
Keby v Pravde čítali s porozumením tak vedia, že ani blog Štefana Kišša nesľubuje úsporu 450 miliónov eur, ale okolo 320 miliónov eur. V ideálnom svete, o ktorom blog hovorí, by sa totiž zvážila južná aj východná alternatíva v polovičnom profile s potenciálom úspor 450 miliónov eur spolu s ďalšími riešeniami vo vnútri mesta za asi 130 miliónov eur. Ideálny svet však nebol uskutočniteľný, východné trasovanie diaľnice nebolo dostatočne rozpracované a ÚHP ho nikdy nepresadzovalo. Na druhej strane, bez odľahčenia dopravy vo vnútri mesta, s ktorou počítalo ideálne riešenie, nie je dôvod sa čudovať, že intenzita dopravy na D1 a R4 bude stúpať. Vodiči totiž nemajú inú možnosť, jazdiť môžu len po tých cestách, ktoré sú a nie po tých, ktoré mohli, respektíve mali byť.
Šetrenie je však aktuálne aj pri realizovanom projekte. Vďaka odporúčaniam ÚHP sa môže na obchvate R4 ušetriť pätina z plánovaného rozpočtu, teda 112 miliónov eur, predovšetkým na jednotkových cenách. Potenciál ďalšej úspory odhaduje decembrové stanovisko na 35 miliónov eur.
Tlačový odbor
Ministerstvo financií SR