SLOVAK MEDIA NEWS
Dve regionálne televízie robia krátko pred parlamentnými voľbami skrytú reklamu lídrom hnutia Sme rodina. Na svojom profile na sociálne sieti o tom informuje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS), ktorá v tejto súvislosti podala podnet na Východoslovenskú a Stredoslovenskú televíziu volebnej komisii a Rade pre retransmisiu. Tie strážia nestraníckosť a poctivé označovanie reklamy v televíziách a rádiách.
Posledné dva týždne vysielala Východoslovenská televízia v relácii Osobnosti tri rozhovory s kandidátmi strany Sme rodina - jednotkou Borisom Kollárom, osmičkou Jozefom Lukáčom a pätnástkou Igorom Kašperom. „Ide všetko o voľné dialógy, kde sa rieši ich detstvo, životný štýl, práca či plány do budúcnosti," priblížilo TIS. Rozhovory nie sú podľa mimovládky označené ako politická reklama a sú vysielané dvakrát denne.
Televízia rozhovor s Kollárom podporila aj na svojom Facebooku inzerciou za viac ako sto eur a statusy s videami televízie potom zdieľali Lukáč a okresné pobočky hnutia. Ako ďalej informuje TIS, reláciu s Kašperom a Kollárom zverejnila aj sesterská Stredoslovenská televízia. Obe televízie vlastní senecký podnikateľ Rastislav Valenčík. Dokopy majú podľa ich vlastných tvrdení sledovanosť 900-tisíc divákov týždenne.
Faktúry za tieto rozhovory sa neobjavili na volebnom účte Sme rodina. „Nie je to prvýkrát, čo kandidáti Sme rodiny využívajú skrytú reklamu v médiách. Pred mesiacom sme upozornili na podobnú (hnutím platenú) manipuláciu ľudí na webe Hlavný Denník," uzavrelo TIS.
Tlačovo-digitálna rada Slovenskej republiky (TR SR) vyzýva médiá, aby počas predvolebného obdobia dodržiavali princípy novinárskej etiky. V tlačovej správe, ktorú agentúre SITA zaslala tajomníčka rady Eva Pauliaková, to uviedla TR SR. Podľa rady došlo k porušeniu etického kódexu novinára a k neštandardnému prístupu viacerých médií, ktoré sú v rozpore s mravnými a hodnotovými štandardmi novinárskej práce. Ktoré konkrétne médiá tým myslí, neuviedla.
TR SR upriamuje pozornosť na etický kódex novinára, najmä v častiach na články 9 a 16. Podľa článku 9 musia byť inzercia a platené oznamy jasne označené. V prípade, že ide o komerčný text, článok nemôže vyvolávať dojem, že ide o nezávislé autorské dielo novinára. Novinár a médium majú právo aj povinnosť odmietnuť uverejniť skrytú reklamu.
Článok 16 uvádza, že novinár sa politicky neangažuje, ak by jeho politická činnosť mohla viesť ku konfliktu záujmov a spochybniť jeho nestrannosť alebo objektivitu. „Zaznamenali sme viacero porušení novinárske etiky zo strany viacerých médií, v ktorých došlo k propagovaniu alebo, naopak, k dehonestovaniu konkrétnych politických strán. Považujeme to za porušenie novinárskej etiky aj objektivity,“ povedala pre agentúru SITA Pauliaková.
TR SR je výkonným orgánom Asociácie na ochranu novinárskej etiky v oblasti etickej samoregulácie novinárov. TR SR rieši podnety upozorňujúce na porušovanie novinárskej etiky, ale aj podnety týkajúce sa bránenia novinárom v prístupe k informáciám.
©2020, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.