MEDIA NEWS
Čoraz viac veľkých inzerentov zastavuje reklamu na sociálnej sieti X. Dôvodom sú fašistické a antisemitské príspevky. Okrem toho šéf siete Elon Musk podporil antisemitskú konšpiračnú teóriu, za čo ho kritizoval aj Biely dom. Podľa expertov môžu Muskove vyjadrenia poškodiť aj jeho ďalšie firmy, ako je napríklad Tesla. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
V piatok (17. 11.) podľa mediálnych správ prestali na X inzerovať napríklad spoločnosti Apple, Disney, Paramount, Comcast a Warner Group. Aj filmové štúdio Lionsgate potvrdilo, že pozastavilo reklamy na tejto platforme.
Už predtým zastavil na X reklamu počítačový gigant IBM, ktorý podľa amerického denníka New York Times chcel na platforme v tomto štvrťroku minúť 1 milión USD (919,8 milióna eur). IBM svoje rozhodnutie zdôvodnil tým, že reklamy spoločnosti sa na X objavovali pri nacistických a antisemitských príspevkoch.
Organizácia Media Matters for America ukázala, že reklamy spoločností IBM, Apple či softvérovej skupiny Oracle sa na X objavili aj v spoločnosti príspevkov s pozitívnymi vyjadreniami o Adolfovi Hitlerovi a ideológii národných socialistov.
V piatok oznámila aj Európska komisia (EK), že na X sa zatiaľ nebudú umiestňovať reklamy. Zdôvodnila to alarmujúcim nárastom dezinformácií a nenávistných prejavov.
Podobné problémy s inzerentmi mali v minulosti aj iné online služby, napríklad videoplatforma YouTube spoločnosti Google. Tá vtedy sprísnila dohľad nad obsahom, aby získala späť reklamných zákazníkov.
Odkedy Musk pred rokom kúpil Twitter, ktorého názov zmenil na X, mnohé firmy obmedzili výdavky na platforme pre obavy zo šírenia dezinformácií a nenávistných prejavov. Podľa Muskových vyjadrení príjmy platformy z reklamy klesli približne na polovicu.
V piatok odsúdil Muska za "odpornú propagáciu" antisemitizmu a nenávisti verejne aj Biely dom. Reagoval na Muskov príspevok, v ktorom podporil konšpiračnú teóriu.
Kontroverzný miliardár tento týždeň v reakcii na antisemitský príspevok na svojej sociálnej sieti napísal: "Povedali ste skutočnú pravdu." Pôvodný príspevok falošne tvrdil, že členovia židovskej komunity podnecujú nenávisť voči belochom.
Musk neskôr dodal, že mal na mysli "niektoré skupiny" ako napríklad židovskú organizáciu Liga proti hanobeniu (Anti-Defamation League, ADL), ktorá šíri "de facto protibelošský rasizmus a protiázijský rasizmus". V ďalších vyhláseniach Musk zopakoval, že podľa neho existuje problém s rasizmom voči bielym ľuďom.
Šéf ADL Jonathan Greenblatt na X o Muskových komentároch napísal, že je "nesporne nebezpečné", keď niekto využíva svoj vplyv na potvrdzovanie a šírenie antisemitských teórií. Organizácia American Jewish Committee tiež upozornila, že príspevok, ktorý Musk podporil, obsahuje prvky konšpiračnej teórie, ktorá zohrala úlohu pri útoku na synagógu v Pittsburghu v roku 2018. Útočník vtedy zabil jedenásť ľudí.
Investor Ross Gerber upozornil, že Muskove vyjadrenia môžu mať negatívny vplyv aj na Teslu. Gerber v rozhovore pre CNBC kritizoval Muska, že nekoná v záujme Tesly. "Ničí všetko, čo vybudoval" a poškodzuje povesť výrobcu automobilov. Gerber uviedol, že on sám na budúci rok nahradí svoju Teslu (Model Y) vozidlom od konkurenčnej spoločnosti Rivian - "a som si istý, že zvyšok Los Angeles urobí to isté".
Ruské ministerstvo spravodlivosti zaradilo online noviny The Moscow Times, ktoré prinášajú spravodajstvo v ruskom i anglickom jazyku, na zoznam zahraničných agentov. V piatok večer to oznámili samotné noviny, informuje TASR podľa sobotňajšej správy agentúry Reuters.
Rezort spravodlivosti uviedol vo vyhlásení, ktoré zverejnili ruské médiá, že noviny The Moscow Times šíria nepresné informácie o rozhodnutiach ruských úradov a formujú tak negatívny obraz o Rusku.
The Moscow Times na svojej webovej stránke reagovali, že zákon o zahraničných agentoch je v posledných rokoch "neprimerane využívaný" proti nezávislým novinárom, aktivistom a mimovládnym organizáciám.
"Zoznam zahraničných agentov ministerstva (spravodlivosti) radí anglické a ruskojazyčné vydania The Moscow Times ako aj ich stránky na sociálnych sieťach.... medzi subjekty podliehajúce obmedzeniam," uvádzajú The Moscow Times.
Webové stránky novín pritom v Rusku už zablokoval ruský úrad pre dohľad nad médiami Roskomnadzor.
Organizácie, médiá i osoby, ktoré Rusko zaradí medzi zahraničných agentov musia čeliť viacerým opatreniam vrátane zvýšeného dohľadu nad ich financiami.
Copyright © TASR 2023
Nemecké vydavateľstvo Hoffmann und Campe zastaví predaj kníh o ruskom prezidentovi Vladimirovi Putinovi od novinára Huberta Seipela po správach o tom , že údajne dostal najmenej 600-tisíc eur prostredníctvom offshore platieb z ruských zdrojov.
Podľa nemeckého časopisu Der Spiegel a verejnoprávnej televízie ZDF prijal Seipel peniaze zo zdrojov nepriamo spojených so sankcionovaným ruským oligarchom, aby vo vydaných knihách predstavoval Putina v priaznivom svetle. Tieto tvrdenia, ktoré zverejnili aj iné medzinárodné médiá vrátane denníka The Guardian, sú založené na informáciách z cyperských dôverných finančných záznamov, ktoré získalo Medzinárodné konzorcium investigatívnych novinárov.
Nemecká televízia NDR vo vyhlásení uviedla, že Seipel priznal, že „dostal peniaze od Alexeja Mordašova prostredníctvom dvoch ‘sponzorských zmlúv’ v rokoch 2013 a 2018 a vysvetlil, že boli na dva knižné projekty".
Mordašov, o ktorom sa predpokladá, že má úzke väzby na Putina, je jedným z mnohých ruských oligarchov, na ktorých v súvislosti s ruskou inváziou na Ukrajiny uvalili sankcie Spojené štáty, Veľká Británia a Európska únia.
Videoslužba YouTube bude žiadať od tvorcov obsahu, aby zverejnili, či použili generatívnu umelú inteligenciu (AI) na tvorbu realistických videí. Požiadavka patrí do súboru nových pravidiel pre AI, ktoré platforma oznámila v utorok. Tvorcovia, ktorí nezverejnia, či použili nástroje AI na vytvorenie „pozmenených alebo syntetických“ videí podľa YouTube, čelia sankciám vrátane odstránenia ich obsahu alebo pozastavenia programu zdieľania príjmov.Zmeny začnú platiť od budúceho roka. YouTuberi získajú nové možnosti, ako uviesť, či uverejňujú video vygenerované umelou inteligenciou, ktoré napríklad realisticky zobrazuje udalosť, ktorá sa nikdy nestala, alebo zobrazuje niekoho, kto hovorí alebo robí niečo, čo v skutočnosti neurobil. Služba divákov upozorní na pozmenené videá s menovkami vrátane tých, ktoré sú v prehrávači videí na YouTube pre citlivé témy výrazné.Platforma tiež nasadzuje AI na odstránenie obsahu, ktorý porušuje jej pravidlá. Táto technológia podľa nej pomáha rýchlejšie odhaliť „nové formy zneužívania“.Proces sťažností na ochranu osobných údajov služby YouTube bude aktualizovaný, aby umožňoval žiadosti o odstránenie videa vygenerovaného AI, ktoré simuluje identifikovateľnú osobu vrátane jej tváre alebo hlasu. Hudobní partneri YouTube, ako nahrávacie spoločnosti alebo distribútori, budú môcť požiadať o zastavenie šírenia hudobného obsahu generovaného umelou inteligenciou, „ktorý napodobňuje jedinečný spev alebo rapový hlas umelca“.
Obmedzenia rozširujú pravidlá, ktoré Google, materská spoločnosť YouTube, predstavil v septembri a vyžadujú, aby politické reklamy na YouTube a iných platformách Googlu využívajúcich umelú inteligenciu boli označené výrazným varovným štítkom.
Témy korupcie a právneho štátu sledujú v alternatívnych médiách predovšetkým voliči strán, ktoré v nich dostávajú nekritický priestor. V týchto médiách nachádzajú informácie v súvislosti s korupciou najmä voliči hnutia Republika (37 percent), Slovenskej národnej strany (SNS) (36 percent) a strany Smer - sociálna demokracia (21 percent). Informácie vychádzajú z najnovšej analýzy neziskovej organizácie Transparency International Slovensko (TIS), ktorá spomínané strany označuje ako tie, ktoré dostávajú nekritický priestor v alternatívnych médiách. Najmenej informácií z týchto médií čerpajú voliči strany Sloboda a Solidarita (4,7 percenta). „Čitatelia alternatívy sú najčastejšie euroskeptici, národniari a ľudia v produktívnom veku od 34 do 54 rokov," uviedla organizácia.
Voliči Republiky sú zároveň skupinou, ktorá najviac informácií súvisiacich s korupciou získava zo sociálnych sietí (62 percent). Patria tam však aj voliči Progresívneho Slovenska (51 percent) a SNS (45 percent). Najmenej takémuto zdroju informácií holdujú voliči Kresťanskodemokratického hnutia (27 percent). Podľa TIS ide najmä o mladých ľudí vo veku od 18 do 24 rokov, čo je viac ako 56 percent.
„Stabilných, naopak, zostáva 60 percent ľudí, ktorí sa aj pri témach korupcie a právneho štátu stále spoliehajú aj na tradičné spravodajské médiá, využívajúce štandardné novinárske metódy," informuje TIS. Takto sa vyjadrili najmä voliči hnutia Slovensko (predtým OĽaNO a priatelia) (81 percent), Progresívneho Slovenska (77 percent), Kresťanskodemokratického hnutia (76 percent) a strany Hlas - sociálna demokracia (74 percent). Najmenej informácií z nich čerpajú voliči Republiky, 42 percent, čo podľa organizácie nie je zanedbateľné číslo. „Mainstream k hlavným zdrojom informácií v témach korupcie a právneho štátu zaraďovali skôr eurooptimisti, v podobnom pomere liberáli a konzervatívci. Ich vekový priemer je vyšší, najmenej čitateľov je medzi mladými do 32 rokov (32 percent), pri 35-ročných a vyššie je to nad 60 percent," tvrdí TIS.
Prieskum agentúry Focus pre TIS z októbra tohto roku na vzorke 1 014 respondentov ukázal, že 14,5 percenta opýtaných zaradilo do trojice primárnych zdrojov informácií alternatívne médiá, 34 percent respondentov zaradilo medzi primárne zdroje sociálne siete a až 46 percent pri témach korupcie zaradilo do top trojky aj informácie, ktoré čerpali od rodiny, kolegov či známych. „Celkovo až 69 percent obyvateľov Slovenska tak medzi hlavnými zdrojmi informácií o týchto témach uvádza aspoň jeden zo spomínaných troch zdrojov, ktoré sú väčšmi náchylné aj na skreslenia či manipulácie," upozorňuje TIS.
SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.