2. 10. 2008

Faustian bargain TWO

Faustian bargain TWO
Návrh koncepcie zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania je nevyhnutné posudzovať v kontexte všetkých opatrení a návrhov, prostredníctvom ktorých sa ministerstvo kultúry snaží vytvoriť systémové predpoklady na zásadne zlepšenie postavenia a fungovania verejnoprávnych vysielateľov. V pomerne krátkom čase boli v NR SR schválené dva zákony a Vláda SR prerokovala viacero návrhov, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia existenciu a budúcnosť verejnoprávnych médií, a ktorých realizácia bude mať dopad na programovú službu verejnosti.

A) Schválené materiály: Zákon č. 220/2007 Z.z. o digitálnom vysielaní, máj 2007 ;Návrh optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie vysielania, máj 2007;Zámer systémového riešenia priestorového usporiadania Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, október 2007 ;Zákon č. 68/2007 Z.z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom, február 2008 B) Materiály v procese pripomienkovania, resp. schvaľovania: Návrh zákona o Audiovizuálnom fonde, júl 2008 ;Rámcová koncepcia spoločného mediálneho komplexu STV a SRo a návrh vecného a časového harmonogramu, október 2008 ; Návrh koncepcie zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania, termín na pripomienky 26. 9. 2008 Schválením zákon č. 220/2007 Z.z. o digitálnom vysielaní vznikla povinnosť STV poskytovať od roku 2012 minimálne 4 programové služby, na ktorú sa musí pripraviť, avšak v súčasnosti na to nemá reálne prostriedky a ani kapcity. Súčasne s prijatím zákona o digitálnom vysielaní bol novelizovaný zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii. Novela spresnila osobitnú povinnosť vysielania väčšinového podielu programov vo verejnom záujme pre každý programový okruh osobitne. STV dodnes nie je reálne schopná naplniť túto povinnosť na programovom okruhu Jednotka. Návrhom optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie vysielania komplexne analyzoval a pomenoval základné problémy a východiská pre ich riešenie: 1. Situácia a základná vízia rozvoja vysielateľov verejnej služby ;2. Filozofia, obsah a poslanie médií verejnej služby v podmienkach informačnej spoločnosti ;3. Kritériá verejnej vysielacej služby a ich vyhodnocovanie ;4. Financovanie vysielania verejnej služby (z pohľadu potrieb verejnej televízie) ;5. Zmluva o obsahoch, cieľoch a ich zabezpečení ; 6. Digitalizácia ;7. Regulačný rámec médií na Slovensku 8. Infraštruktúra a organizačné usporiadania STV a SRo V súvislosti s Návrhom optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie vysielania prijala vláda uznesenie č. 450/2007, z ktorého pre ministerstvo kultúry vyplynula úloha: Legislatívne a vecne pripraviť návrh zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti a predložiť ho na rokovanie vlády. Ministerstvo kultúry SR predložilo Návrh koncepcie zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania, v ktorom rámcovo rieši: 1. Všeobecnú charakteristiku zmlúv a odôvodnenie ich potreby ;2. Mechanizmus prípravy zmlúv a dodatkov na príslušný kalendárny rok ;3. Predmet zmlúv ;4. Podmienky poskytnutia a použitia finančných prostriedkov ;5. Kontrola plnenia zmlúv a sankcie pri porušení zmlúv ;6. Potreba novelizácie právnych predpisov ;7. Časový harmonogram procesu prípravy zmlúv Zásadná pripomienka vecného charakteru: V tejto súvislosti je nevyhnutné upozorniť, že predložený materiál nerieši základnú existenčnú otázku, ktorou je výška minimálneho finančného objemu disponibilných prostriedkov z hľadiska potrieb médií verejnej služby. V predchádzajúcom materiáli (Návrh optimalizácie...) sa uvádza, že televízia potrebuje stabilný príjem na úrovni minimálne 3,4 až 3,8 miliardy Sk. Ak má byť predložený návrh účinný a vytvoriť systém, ktorý zabezpečí stabilitu financovania verejnoprávnych vysielateľov, Rada STV považuje za nevyhnutné, aby Rámcová zmluva na obdobie 2010 až 2013 garantovala predpokladaný minimálny objem finančných prostriedkov a zohľadňovala budúci vyplyv a dopad z prijatia legislatívnych zmien (Návrh zákona o audiovizuálnom fonde). Odôvodnenie V materiáli Optimalizácia infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie sa jednoznačne konštatuje, že verejnoprávni vysielatelia nemajú prostriedky na plnenie poslania a hlavných úloh týchto inštitúcií. V súvislosti kvantifikáciou finančných potrieb STV sa v kapitole 4. na strane 10 uvádza, že televízia by ročne potrebovala mať stabilne zabezpečených minimálne 3,4 až 3,8 miliardy SKK. Prijatie zákona č. 68/2007 Z.z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom malo za cieľ najmä odstrániť problém neplatičov a zabezpečiť dostatočný objem disponibilných finančných prostriedkov na plnenie zákonom ustanovených úloh, technologické a rozvojové investície súvisiace s programovou službou. V súčasnosti je nevyhnutné vyhodnotiť efektivitu a účinnosť zákona z hľadiska aplikačnej praxe nakoľko výber úhrad nezodpovedá očakávaným predpokladom. Po realizácii aktivít, ktoré pripravila spoločnosť RTVS (časť do konca roka 2008 a časť v roku 2009) je predpoklad, že výber úhrady v roku 2009 dosiahne prognózovanú hodnotu medzi 2,40 až 2,55 miliardy Sk (pre STV 1,7 až 1,8 mld. Sk, čo predstavuje nárast cca o 200 až 300 mil. Sk v porovnaní s rokom 2007). V návrhu zákona o Audiovizuálnom fonde, ktorý sa v súčasnosti nachádza v druhom čítaní sa počíta s postupným znižovaním podielu reklamy vo vysielaní STV zo súčasných 3% na 1%, v dôsledku čoho televízia príde o takmer štvrtinu príjmov. Pri porovnaní skutočne disponibilných zdrojov STV vychádza deficit voči reálnym potrebám v objeme 1 až 1,6 miliardy SKK. Ďalšie pripomienky vecného charekteru: V procese prípravy a realizácie návrhu zmluvy (nie len jej dodatkov) je nevyhnutné zohľadniť skutočnosť, že vytvorenie strednodobej stratégie tvorby, výroby a vysielania programovej služby je primárne úlohou manažmentu inštitúcie a v zmysle zákona podlieha schváleniu v Rade STV, resp. Rozhlasovej rade. Harmonogram predkladania dodatkov k zmluve je nevyhnutné časovo zosúladiť s prípravou návrhu štátneho rozpočtu a súčasne s tým zachovať priestor pre diskusiu o programových prioritách. V súvislosti s termínom na predkladanie Výročnej správy do NR SR Rada STV upozornila, že je nevyhnutné prijať novelu zákona o STV, ktorou sa predĺži lehota z 30. 4. na 31. 7., nakoľko si to vyžaduje dostupnosť všetkých údajov a náročnosť procesu spracovania a schvaľovania príslušnými orgánmi a audítormi.