MEDIA NEWS
Americká herecká asociácia (SAG) a Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP) sa stretnú na dvojdňovom rokovaní, ktoré začne 17. februára. Organizácie nezverejnili žiadne ďalšie detaily. Ako uviedli vo vyhláseniach, nebudú pred stretnutím nič komentovať.
SAG a AMPTP sa nevedia dohodnúť na znení novej kolektívnej zmluvy pre hercov a herečky, ktorej platnosť vypršala 30. júna 2008. Rokovania sú odvtedy na mŕtvom bode. Naposledy sa zástupcovia hercov, herečiek, producentov a producentiek stretli v novembri. O obnovení rokovaní sa začalo hovoriť po odstúpení Douga Allena z postu výkonného riaditeľa SAG. Jeho odchod prišiel uprostred vzbury umiernenej časti asociácie, ktorá bola proti vstupu hercov a herečiek do štrajku.
Seriál Klinika Grace (2005) údajne príde o dve hviezdy - Katherine Heigl a T.R. Knighta. Časopis US Weekly o tom informoval herec James Pickens Jr., ktorý v seriáli hrá Richarda Webbera. Potvrdil tak dlhotrvajúce fámy o ich pláne opustiť seriál. "Kamkoľvek Katherine ide, prajem jej len to najlepšie," vyjadril sa. Dodal, že Knight, predstaviteľ Georga O'Malleyho "odchádza tiež". Televízia ABC, ktorá vyrába seriál, správu nechcela komentovať.
Seriál má na konte niekoľko ocenení - Zlatý Glóbus za najlepší dramatický seriál (2007) a People's Choice Award v tej istej kategórii (2007). Jeho herecké obsadenie získalo cenu hereckej asociácie Screen Actors Guild - SAG (2007) a scenáristi si vyslúžili trofej asociácie scenáristov Writers Guild of America - WGA (2006). Katherine Heigl a T.R. Knight v ňom hrali od začiatku. Heigl za výkon v úlohe Isobel 'Izzie' Stevens dostala Emmy (2007) a People's Choice Award (2008).
Michelle Obama sa stane druhou manželkou amerického prezidenta, ktorá sa objaví na titulnej strane časopisu Vogue. Prvú dámu USA nafotografovala slávna Annie Leibovitz v hoteli Hay-Adams, kde Obamovci strávili noc pred inauguráciou. Ako informoval časopis People, titulnú stránku marcového čísla s fotografiou manželky Baracka Obamu zverejnia dnes. "Zmena bola jasnou myšlienkou predvolebnej kampane Baracka Obamu. Aj keď si myslím, že nikto z nás vo Vogue si najprv neuvedomil, že to bude obsahovať zmenu, ktorú spôsobí šatník prvej dámy Michelle Obama," uviedla vo vyhlásení šéfredaktorka módneho časopisu Anna Wintour.
Prvá manželka amerického prezidenta, ktorej fotografie sa objavili vo vnútri 'biblie módy', bola manželka Herberta Hoovera. Stalo sa tak v roku 1929. Prím doteraz hrala Hillary Clinton, ktorá bola ešte ako prvá dáma na titulnej stránke decembrového čísla v roku 1998.
Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) vyjadril v utorok znepokojenie nad rozsudkom v Českej republike zo 6. februára, na základe ktorého musí novinárka Sabina Slonková prokurátorovi poskytnúť mená svojich utajených zdrojov.
V opačnom prípade jej hrozí pokuta 20 tisíc českých korún. Súd vymeral novinárke pokutu len deň po tom, ako poslanci schválili prísnejšie postihy pre novinárov. Tí by mohli skončiť vo väzení, ak napríklad zverejnia dôkazy o prepojení politikov s mafiou.
Prípad pochádza z februára 2008, keď internetový portál aktuálně.cz zverejnil video natočené Slonkovou v pražskom hoteli Savoy. Na zázname sa objavuje šéf prezidentskej kancelárie Václava Klausa Jiří Weigl a Miroslav Šlouf, lobista údajne napojený na českú mafiu. "Táto pokuta je dôkazom o znepokojivom trende v Európe, ktorý smeruje k rozkladu novinárskych práv na ochranu vlastných zdrojov," uviedol šéf IPI David Dadge. "V prípade Sabiny Slonkovej a podobných rozhodnutí vo Francúzsku a Británii súdy potvrdili, že základné právo na ochranu utajených zdrojov neexistuje. Bez tohto práva však investigatívna žurnalistika - a právo verejnosti dozvedieť sa, čo robia ich volení predstavitelia - utrpí," dodal predstaviteľ IPI.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Keď let číslo 1549 minulý mesiac bezpečne pristál na rieke Hudson, urobil časopis Newsweek to, čo spravodajské organizácie robia už viac ako sto rokov – poslal na miesto reportérov a fotografov. Ich nemalé úsilie vynieslo umiernený článok na internetových stránkach Newsweek-u a v tlačenej verzii sa z neho neobjavilo nič, píše denník The New York Times.Pokiaľ by sa podobná vec odohrala od tohto momentu za šesť mesiacov, Newsweek by sa pravdepodobne ani neunúval, hovoria jeho redaktori.Newsweek sa totiž chystá na zásadnú premenu svojej podoby s novým dizajnom a menším – a ako verí – zámožnejším okruhom čitateľov. Ďalšou zmenou má byť posun v jeho obsahu. Starodávna úloha spravodajského týždenníku povinne informovať o terajších udalostiach uplynulého týždňa bude ukončená raz a navždy, hovoria manažéri. „Existujú frázy ako: ‚Musíme zaznamenať‘, ‚Musíme informovať‘,“ hovorí vedúci redaktor Newsweek-u Jon Meacham.„To zmizne. Pokiaľ nebudeme mať čo originálne povedať, tak to hovoriť nebudeme. Nacvičená honba za správami týždňa, aby sme k nim pridali pár ťažko vydobytých nových podrobností, nie je udržateľná.“Newsweek stráca peniaze, a ako jeho materská spoločnosť Washington Post Company, tak aj analytici sa zhodujú, že by sa mal pokúsiť o nejakú veľkú zmenu. Časopis vsádza na to, že odpoveď leží ako v zmene samotného periodika, tak aj v zmene čitateľskej obce, spolu so snahou prinútiť ju, aby platila viac. Hlboko zakorenenou súčasťou týždenníkovej kultúry bolo slúžiť masovému publiku, ale tento trh sa zmenšuje a noví predplatitelia sa získavajú len za vysokú cenu zaplatenú v call-centroch, reklame a hlboko stlačenej cene predplatného. „Masovosť je pre nás to čo nefunguje“, hovorí hlavný manažér Newsweek Tom Ascheim. „Priali by sme si, aby to tak nebolo, ale je. Robili sme to tak dlho a úspešne, ale ďalej to už nejde.“ Pred trinástimi mesiacmi Newsweek znížil svoju čitateľskú základňu, čiže počet predaných výtlačkov sľubovaných zadávateľom reklamy na 2,6 milióna z 3,1 milióna a Ascheim dodáva, že v júli bude pokles pokračovať na 1,9 milióna a na 1,5 milióna nasledujúci január. Časopis má podľa neho približne 1,2 miliónov predplatiteľov, ktorí patria medzi jeho najvzdelanejších a najvýznamnejších konzumentov správ a zároveň majú vyššie príjmy než priemerní čitatelia. „Radi by sme naše podnikanie vybudovali okolo týchto ľudí a pomaly túto skupinu zväčšovali,“ hovorí Ascheim. „Oni sú naši najlepší zákazníci. Oni sú najlepším zdrojom našej obnovy a taktiež najviac platia.“ V prvom polroku 2008 priemerný predplatiteľ Newsweek-u platil menej ako 25 dolárov ročne – 47 centov za každé číslo – čiže menej ako desatinu ceny 4,95 dolárov, za ktorú sa Newsweek predáva v novinových stánkoch. Časopis chce zvýšiť predplatné na priemerne 50 dolárov ročne, hovorí Ascheim a dodáva: „Pokiaľ nedokážeme ľudí prinútiť, aby platili za to, čo majú radi, tak sme kompletne odstavení.“Od svojho vzniku boli týždenníky pod neustálou paľbou rýchlejších informačných prostriedkov, čo ich prinútilo, aby presunuli pozornosť od „čo“ k „ako“ a „prečo“ a v poslednej dobe taktiež „čo s tým robiť“. Po celé desaťročia sa týždenníky vyvíjali dosť rýchlo na to, aby si udržali vysoké počty čitateľov a rozumné zisky. Avšak počas niekoľkých posledných rokov náklady aj reklama poklesli a týždenníky museli znížiť novinárske stavy. Časopis Time, prvý a najväčší americký spravodajský týždenník, zostáva ziskový, pretože jeho predaj taktiež poklesol, ale Newsweek zápasí a U.S. News & World Report sa zmenili na mesačník.Redakčné povedané, Newsweek plánuje posun smerom, ktorým už teraz mieri. Nielen k analýzam a komentárom, ale k pohľadu na udalosti so špecifickým názorom alebo z iného uhlu. Aktuálny titulný článok tvrdí, že americké zapojenie v Afganistane má paralelu s vietnamskou vojnou a sprevádzajúci materiál ponúka plán, ako situáciu v tejto krajine vyriešiť. V budúcnosti sa chce taktiež Newsweek viac opierať o zvučné mená, ako je Christopher Hitchens, Fareed Zakaria a George Will.Od mája budú články prerozdelené pod štyri nové, širšie poňaté sekcie: krátke správy, stĺpčeky a komentáre, dlhé reportážne materiály vrátane hlavného článku a kultúru.Časopis nahradí tenký papier ťažším, ktorý je príťažlivejší pre zadávateľov reklamy aj pre čitateľov a bude klásť väčší dôraz na fotografie. Pripravované číslo, ktoré Meacham vystavuje vo svojej kancelárii na Manhattane má čistejšie, menšie delenie, vyzerá priestrannejšie a má menej stránok.Manažéri Newsweek-u veria, že si zmenou vytvoria vlastný trh sami pre seba, ale to sa im podľa analytikov asi ťažko podarí. Terén, na ktorí vstupujú už v rôznej miere ovláda The Economist, The New Yorker, The Atlantic a ďalšie.
Copyright © ČTK 2009
Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány prostredníctvom svojho hovorcu v utorok zakázal štátnym inštitúciám, aby si predplácali opozícii blízky denník Magyar Hírlap a aby v ňom uverejňovali reklamy. Podľa dnes zverejnených informácií redakcia denníka zvolala na piatok 13. februára demonštráciu "za slobodu tlače a slobodu prejavu".
Dôvodom premiérovho rozhorčenia bol článok, ktorý napísal publicista Zsolt Bayer o veszprémskom tragickom útoku Rómov na hádzanárov, pri ktorom zomrel rumunský hráč Marian Cozma. Jeho srbský a chorvátsky spoluhráči miestneho majstrovského klubu boli ťažko zranení.
Bayer napísal, že páchatelia neboli maďarskými občanmi. "K tomu, aby niekto mohol byť maďarským alebo akýmkoľvek občanom, musí byť človekom. Páchatelia neboli ľudia, ale zvieratá, ktoré nás ohrozujú. Inak každý čestný Cigán žijúci spolu s nami, spolu s nami trpiaci alebo prosperujúci Cigán je občanom. Žiaľ, ale mnohí členovia cigánskeho etnika sa vzdávajú spolunažívania a človečenstva. To sú zvieratá, nebezpečné zvieratá...," konštatoval autor.
Podľa premiéra denník, ktorý je v rukách podnikateľa Gábora Szélesa, bývalého vlastníka podniku na výrobu autobusov Ikarus, definitívne prekročil hranice. Gyurcsány svojmu ministrovi spravodlivosti a vnútra Tiborovi Draskovicsovi nariadil, aby pripravil príslušné etické alebo právne kroky.
Mimoparlamentná strana Hnutie za lepšie Maďarsko – Jobbik, ktorá stojí za založením Maďarskej gardy, sa v utorok postavila na stranu denníka a svojich sympatizantov vyzvala, aby kupovali denník Magyar Hírlap.
Podomácky vyrobené bomby dnes simultánne vybuchli pred redakciami dvoch gréckych denníkov v meste Solún na severe krajiny, informovala miestna polícia. Neboli zaznamenané žiadne zranenia.
Výbušniny, zostrojené z malých benzínových kanistrov, ležali pred miestnou redakciou celonárodného denníka Ta Nea a vysokonákladového denníka Avriani, ktoré sa nachádzajú 200 metrov od seba.
Podobné bombové útoky sú v Grécku bežné a podľa polície sú za ne zodpovedné anarchistické alebo krajne ľavicové skupiny. Často pri nich dochádza k poškodeniu majetku, zatiaľ však neviedli k obetiam na životoch, uviedla agentúra AFP.
Copyright © TASR 2009