19. 5. 2010

STV NEWS

STV NEWS

SDĽ adresovala sťažnosť na Radu STV, ktorá sa ňou bude dnes zaoberať na svojom stretnutí. V sťažnosti SDĽ upozornila na skutočnosť, že STV v rámci predvolebnej kampane posunula začiatok reklamných blokov o 4 dni neskôr až na 26. mája 2010, aj napriek tomu, že volebná kampaň sa začína už 22.5.2010. "STV úmyselne obmedzuje predvolebnú súťaž medzi politickými stranami, aj napriek tomu, že ju zaväzuje príslušná legislatíva," povedal Marek Blaha, predseda SDĽ. Takýmto rozhodnutím znevýhodnila najmä mimoparlamentné, a naopak, zvýhodnila parlamentné politické strany. "Poukazujeme na fakt, že jediná možnosť, ako môžu mimoparlamentné strany komunikovať v elektronických médiách v rámci volebnej kampane, sú reklamné politické spoty. Na rozdiel od parlamentných strán, ktoré dostávajú priestor aj v rámci spravodajstva STV. Žiadame preto, aby STV vytvorila reklamné politické bloky od prvého dňa kampane, t. j. od 22. mája 2010," dodal Blaha. V tej istej veci SDĽ dala podanie aj na Ústrednú volebnú komisiu, aby v zmysle § 24 Zákona č. 333/2004 Z.z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky zaviazala STV k vysielaniu volebných reklamných blokov od 1. dňa volebnej kampane. "V našom podaní zároveň žiadame, aby ÚVK zaviazala STV k novému vyžrebovaniu kompozície okrúhlych stolov, pretože STV svojvoľne narába so zaraďovaním politických strán do skupín. Parlamentné strany vyčlenila do jednej skupiny a mimoparlamentné do ďalších dvoch. Podľa nás tak STV konala svojvoľne a arbitrárne," povedal Marek Blaha. SDĽ v podaní tiež žiada ÚVK, aby zaviazala STV vysielať okrúhle diskusie v rámci volebnej kampane na televíznom okruhu STV 1 a nie na STV 2. "Ide o ďalší úmyselný krok znevýhodniť a obmedziť zviditeľnenie mimoparlamentných politických subjektov. Okruh STV 2 je výrazne menej sledovaný ako okruh STV 1," dodal M. Blaha. Marek Blaha predseda SDĽ
Slovenská televízia ostro odmieta obvinenia, obsiahnuté v tlačovej správe, ktorú predseda SDĽ adresoval médiám. Slovenská televízia sa pridržiava Zákona č. 333 z 13. mája 2004 o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý umožňuje STV vysielať v rámci volebnej kampane platenú politickú reklamu s tým, že môže vyhradiť najviac 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu politickú stranu alebo koalíciu. Neprikazuje však dni, v ktorých sa reklama má vysielať. Preto sťažnosti SDĽ na to, že vysielanie politickej reklamy je vo vysielaní STV nasadené až od 26. mája 2010, považuje Slovenská televízia za neopodstatnené a obvinenia z "úmyselného obmedzovania predvolebnej súťaže medzi politickými stranami" za absurdné. Vo voľbách do NR SR kandiduje v roku 2010 osemnásť politických strán a hnutí. Na to, aby bola naplnená litera zákona, najmä ustanovení o rovnosti šancí a nezvýhodňovaní žiadneho zo subjektov, vyčlenila STV na vysielanie politickej reklamy 18 po sebe nasledujúcich dní tak, aby boli čo najbližšie ku dňu volieb – teda od 26. mája do 12. júna 2010. Okrem platenej politickej reklamy Zákon určuje STV ako verejnoprávnemu vysielateľovi vyhradiť 10 hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Tento priestor sa STV rozhodla rozdeliť na 9 okrúhlych stolov a 18 zaregistrovaných politických strán rozdelila do troch skupín. Politické strany kandidujúce do parlamentu prijali model prerozdelenia konsenzom, t.j. dohodou. Teda obvinenia, že STV "svojvoľne narába so zaraďovaním politických strán do skupín", sú vedomou lžou.