19. 1. 2013

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK

MEDIA LAW NEWS




Možnosť vysielať reklamu na alkoholické nápoje sa má zúžiť. Kým v súčasnosti je zakázané reklamovať alkohol v televízii okrem piva a vína od 6. hodiny ráno do 22. hodiny, po novom sa má zákaz rozšíriť až do polnoci. Navrhuje to nezávislý poslanec NR SR Alojz Hlina. Zmenu chce dosiahnuť novelou zákona o vysielaní a retransmisii, ktorou sa bude parlament zaoberať na najbližšej schôdzi.
Hlina upozorňuje, že napriek plánom a programom, ktorých cieľom je znížiť spotrebu alkoholu, neustále klesá vek, kedy sa ľudia začínajú zoznamovať s pitím. "Podľa Správy pre Európsku komisiu Inštitútu pre štúdie alkoholu z roku 2006 skoro všetci 15- až 16-roční študenti už v živote pili alkohol, pričom priemerný vek začiatku pitia bol 12 rokov a prvýkrát sa opili ako 14-roční. Väčšina krajín vykazuje nárast v nadmernom pití u chlapcov a skoro všetky krajiny to vykazujú u dievčat," argumentuje Hlina.
Poslanec je presvedčený, že svoje závažné miesto tu zohráva práve reklama, ktorá má podľa viacerých prieskumov najväčší vplyv na deti a mladých ľudí. "Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú. Pre deti a mládež je pritom alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci organizmus," tvrdí Hlina v dôvodovej správe k novele zákona.
Opozičný poslanec tiež cituje švédsku socialistickú europoslankyňu Annu Hedhovú, podľa ktorej má marketing na mladých ľudí veľmi veľký vplyv, povzbudzuje ich v pití alkoholu a pokiaľ už pijú, tak ich povzbudzuje, aby pili ešte viac. "Je teda zrejmé, že reklamy majú veľký vplyv na podporu pozitívnejšieho postoja k pitiu u mladých ľudí. Obmedzenie rozsahu a obsahu komerčnej komunikácie o alkoholových produktoch môže znížiť škody napáchané alkoholom," myslí si Hlina. Poukazuje tiež na to, že keď WHO modelovala vplyv zákazu reklamy a aplikovala to na EÚ, zistilo sa, že možno predísť strate približne 202.000 rokov invalidity a predčasných úmrtí za odhadnutú cenu 95 miliónov eur ročne.

Ako príklad uvádza Hlina krajiny ako Francúzsko, Nórsko, Švédsko a Veľkú Britániu, kde je vo verejnoprávnych televíziách úplný zákaz reklamy na alkohol vrátane piva. "V Írsku, Lotyšsku, Poľsku, Slovinsku, Španielsku a Rakúsku platí úplný zákaz reklamy na liehoviny a v ďalších krajinách ako Bulharsko, Estónsko, Fínsko, Taliansko, Maďarsko, Litva, Malta, Holandsko, Portugalsko, Rumunsko a Belgicko zákaz reklamy na liehoviny v televízii v stanovenom čase, podobne ako na Slovensku. Vo zvyšných šiestich krajinách nie sú prijaté žiadne reštrikcie ohľadom reklamy alkoholických nápojov v televízii," vysvetľuje poslanec.

Z uvedeného podľa Hlinu vyplýva, že Slovensko napriek všeobecne známym problémom s vysokou spotrebou alkoholu patrí ku krajinám s miernejšou legislatívnou úpravou zákazu reklamy na alkohol v televízii, hoci na druhej strane, súčasný zákaz reklamy na liehoviny na Slovensku je zo spomenutých krajín jeden z najširších, čo sa týka časového obmedzenia reklamy.
Hlina pripúšťa, že odborná verejnosť žiada úplný zákaz reklamy v televíziách ako najvhodnejší prostriedok zníženia spotreby alkoholu v Európe, avšak cieľom jeho návrhu je ísť miernejšou cestou v snahe znížiť spotrebu alkoholu a v snahe chrániť pred alkoholom tých najzraniteľnejších, teda deti a mládež a úplne nezakazovať reklamu na alkohol.

Copyright © TASR 2012