Reakcia DPB,
a.s.
na vyjadrenia poslanca Hlinu
DPB, a. s. nadobudlo
podozrenie, že verejné výstupy a výroky pána poslanca Hlinu v uplynulom období,
môžu napĺňať znaky skutkových podstát viacerých trestných činov - trestného
činu šírenia poplašnej správy a zároveň jeho ataky voči vedeniu DPB, a. s. môžu
byť posudzované ako trestný čin ohovárania.
Dňa 30. augusta
2013 bol zverejnený na internete videozáznam poslanca Hlinu, ktorý v autobuse
bratislavskej MHD cestujúcej verejnosti adresoval nasledovné vyjadrenia:
„...veziete sa v autobuse SOR, ktorý vykazuje vážne konštrukčné chyby a vady,
napriek tomu sa bežne používa v cestnej premávke.... sú potenciálne schopné
ohroziť účastníkov...“
Okrem skutočnosti,
že poslanec Hlina porušil Prepravný poriadok, ktorý jasne v bode 8 hovorí:
„Cestujúci je povinný sa vo vozidle správať tak, aby svojím správaním
neohrozoval bezpečnú a plynulú prepravu ostatných cestujúcich... neobťažoval a
nespôsoboval škodu ostatným cestujúcim a oprávneným osobám dopravcu.
Cestujúcemu nie je dovolené najmä: a) pôsobiť rušivo na vodiča pri výkone jeho služby,
o) ... hlučne sa správať, hrať na hudobnom nástroji alebo verejne počúvať
reprodukovanú hudbu a reč a zakazuje v prostriedkoch MHD obťažovať cestujúcich
reprodukovanou hudbou alebo slovom. “ Zároveň menovaný poslanec NR SR nastúpil
do vozidla MHD bez vedomia dopravného dispečingu DPB, ktorý v zmysle interných
predpisov po dohode s vedením udelí povolenie na nakrúcanie vo vozidle MHD, ak
zváži, že tým nebude cestujúcu verejnosť a vodiča obťažovať.
Za najzávažnejšie a
vrcholne nezodpovedné konanie poslanca NR SR však DPB, a. s. považuje jeho
výroky o konštrukčnej chybe autobusov, ktoré môžu ohroziť cestujúcu verejnosť.
Tieto výroky sú absolútnym, preukázateľným klamstvom a môžu vážne znepokojiť
obyvateľstvo hlavného mesta SR.
Konanie poslanca
však týmto výstupom neskončilo a pokračoval s útokmi voči vedeniu Dopravného
podniku Bratislava v rozhovore publikovanom v týždenníku Plus 7 dní 37/2013;
11/09/2013; s. 28,29,30; autora Lukáša Milana s titulkom Provokatér, kde
poslanec NR SR Hlina uviedol nasledovné: „Bezprecedentne sa tu niektoré veci
porušujú...Ježišmária... tých príkladov, prečo by sa mali ľudia postaviť, je
veľa. Napríklad vedenie Dopravného podniku v Bratislave bez problémov nechalo
jazdiť nové autobusy s výrobnou chybou - praská nosná konštrukcia a chudáci
opravári ich po nociach zvárajú. Normálne v zahraničí by poslali pokazené
autobusy späť výrobcovi, nech to opraví, žiadali o náhradu škody a nedovolil by
si ich pustiť do prevádzky. Autobus predsa nie je bránka na maštali. Za
všeobecné ohrozenie a hazard s ľuďmi by mal ísť niekto do basy. A tu? Nič sa
nedeje, všetko je v poriadku...“
Dopravný podnik
Bratislava vyhlasuje, že všetky výroky poslanca Hlinu týkajúce sa konštrukcií
autobusov SOR sú nepravdivé s cieľom znepokojiť cestujúcu verejnosť. Zároveň
vyjadrujeme názor, že poslanec Hlina si takýmto konaním zabezpečuje účelovú
politickú kampaň na zviditeľnenie svojej osoby. Nestalo sa tak prvýkrát, čo sa
snažil diskreditovať vedenie DPB a takéto konanie z jeho strany považujeme za
nekorektné a obzvlášť nebezpečné.
Autobusy, ktorým
podľa jeho vyjadrení praská nosná konštrukcia sú bezpečné a v DPB sa nepotvrdil
ani jediný prípad prasknutej konštrukcie. Rovnako nepravdivé je jeho tvrdenie,
že by sa autobusy mali vrátiť späť výrobcovi, aby ich opravil na vlastné
náklady. Výrobca preventívne zabezpečil zvolávaciu akciu a na vlastné náklady
realizujú výstuž konštrukcie, ktoré však na Slovensku nevykazovala žiadne
chyby. Výrobca tak koná na základe skúseností v Prahe a DPB to považuje za znak
zodpovedného konania, aby sa podobným situáciám predišlo aj v iných mestách.
Zvolávacia akcia je štandardným procesom u ktoréhokoľvek výrobcu a je vizitkou
zodpovedného výrobcu.
Potvrdzuje to aj
vyjadrenie zástupcu výrobcu Ing. Jindřicha Chudého spoločnosti SOR Libchavy:
„Dopravní podnik Bratislava a.s. k dnešnímu dni provozuje celkem 100 autobusů
NB 18 a více jak 95 autobusů typu BN 10,5, BN 9,5, B 9,5 a C 10,5. První
dodávky autobusů se uskutečnily již v roce 2000 a za tuto dobu nebyly řešeny
žádné závažné reklamace. Provoz autobusů v podmínkách DP Bratislava a.s. patří
k nejnáročnějším a vyžaduje neustálou pozornost jak ze strany DPB, tak i ze
strany dodavatelů dopravní techniky.
SOR se vždy snaží
zkušenosti z provozu v takto těžkých podmínkách promítat nejen do konstrukce
nových vozů, ale také na vozy již v provozu s cílem bezproblémové a dlouhodobé
životnosti. Současně je třeba podotknout, že autobusy NB 18 dodané 5/2010 mají
každý najetý cca 200 tis. km, autobusy dodané 11/2010 cca 170 tis. km a autobusy
dodané 4/2012 mají najeto přes 80 tis. km. V městském provozu se jedná o
nadstandardní výkon, což nám potvrzuje správnost výše zmiňovaných přijatých
opatření.
Prováděné úpravy se
týkají především doplňováním výztuh v oblasti dveří a spojovacího kloubu, kde
by vlivem dlouhodobého těžkého provozu mohlo dojít k únavě materiálu některých
částí. V žádném případě nemůže dojít k ohrožení bezpečnosti provozu ani
cestujících. Technický stav autobusů SOR je trvale monitorován našim technikem,
který provádí pravidelné kontroly. V případě jakéhokoli zjištění je vše ihned
odstraňováno pracovníky společnosti SOR. Všechny náklady s tímto spojené jsou
hrazeny naší firmou a to i u vozů mimo záruku.“
DPB v súvislosti s
konaním poslanca NR SR Alojza Hlinu podniká právne kroky vo veci podania, či
nebol spáchaný trestný čin ohovárania a šírenia poplašnej správy. Zároveň
poslanca vyzýva, aby nespôsoboval paniku medzi obyvateľstvom hlavného mesta SR
a takýmto nedôstojným a zavádzajúcim spôsobom nezviditeľňoval svoju osobu.