16. 2. 2018

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ruskí internetovi provideri zablokovali vo štvrtok prístup na stránku navalny.com, kde uverejňuje svoje blogy opozičný politik a protikorupčný aktivista Alexej Navaľnyj. Vyhoveli tak výzve štátneho regulačného úradu Roskomnadzor, informoval na svojej stránke nemecký týždenník Der Spiegel.
K Navaľného blogom sa tak nedostanú zákazníci telekomunikačných spoločností Megafon, Rostelecom, MTS, Tele2 a ďalších. 
"U niektorých poskytovateľov sa dá stránka stále otvoriť, ale to je dočasné," napísal Navaľnyj na Twitteri.
Roskomnadzor predtým vyzval Navaľného, aby odstránil svoj blog o tajnom stretnutí podpredsedu vlády Sergeja Prichoďka s oligarchom Olegom Deripaskom na jeho jachte pri pobreží Nórska. Opozičný politik mal taktiež odstrániť video na svojom kanáli na portáli YouTube, ktoré medzičasom videlo viac ako päť miliónov používateľov. 
Navaľnyj to odmietol urobiť a postup regulačného orgánu Roskomnadzor označil za "nezákonnú cenzúru". Jeho kanál na YouTube však zatiaľ zablokovaný nebol.
Navaľnyj sa chcel zúčastniť prezidentských volieb v Rusku, ktoré sa uskutočnia 18. marca. Ústredná volebná komisia ho však odmietla zaregistrovať vzhľadom na jeho platné usvedčenie z údajnej sprenevery v kauze Kirovles, ktoré mu najbližších desať rokov bráni uchádzať sa o prezidentský úrad. Okrem toho Navaľnyj dostal podmienečný trest aj v ďalšej kauze. 

Copyright © TASR 2018


Ľudia sú najviac presýtení reklamou v komerčných televíziách. Na TV Nova reklama vadí 79 percentám Čechov, v televízii Prima 71 percentám. Nasledujú reklama na internete a letáky v poštových schránkach, ktoré obťažujú zhruba tri pätiny ľudí. Naopak najprijateľnejšie sú pre ľudí prezentácie na mieste predaja, ktoré vadia 16 percentám respondentov. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Českej marketingovej spoločnosti (ČMS), ktoré zverejnila na tlačovej konferencii.
"Najviac sú ľudia presýtení reklamou v komerčných televíziách, kde vadí hlavne prerušovania relácií reklamnými blokmi, ktoré navyše často beží na viacerých staniciach súčasne. Strmo vzrastá presýtenosť reklamou na sociálnych sieťach. Najčastejšie sa v tomto smere vyjadrujú starší ľudia s nižšími príjmami," uviedla prezidentka ČMS Jitka Vysekalová.
Z regionálneho hľadiska sú podľa prieskumu vidieť rozdielne postoje obyvateľov Prahy, ktorým viac vadí reklama na internete, plagáty a billboardy a reklama umiestnená v historickom centre. "Naopak im, ešte menej ako ostatným, vadí všetky typy reklamy na mieste predaja," doplnila Vysekalová.
Reklama pri nákupnom rozhodovaní pomáha dvoma pätinám Čechov. Ich podiel je od roku 2015 približne rovnaký. Častejšie priznávajú pomoc reklamy ženy, mladá veková skupina a ľudia, ktorí trávia viac času na internete.
Podľa skorších prieskumov ľuďom najviac vadí reklama na cigarety, veľká väčšina z nich by ju zakázala. Medzi častejšie odmietané patrí tiež náboženské témy. "Pretože postoje ľudí k reklame na cigarety, alkohol, nezdravé potraviny a voľne predajné lieky sa v poslednom období výraznejšie nemenili, tento rok sme sa opýtali len na názory na využívanie erotických a sexuálnych motívov v reklame," uviedla Vysekalová. Tieto reklamy sa páči za všetkých okolností 12 percentám ľudí, 30 percent uviedlo, že iba ak sa hodí k ponúkanému výrobku. Najtolerantnejších sú muži, mladí ľudia a obyvatelia Prahy. Reklamy s erotickými motívmi by naopak zakázalo osem percent ľudí.
Veľmi negatívny postoj majú Česi k reklame v detských reláciách, kde by ju zakázalo 84 percent. Tri štvrtiny by zaviedli do škôl ako súčasť nejakého predmetu mediálna výchovu.
Podľa riaditeľa výskumu agentúry ppm factum Miroslava Fous sa česká verejnosť v názoroch na užitočnosť reklamy v poslednej dobe výrazne polarizuje. "Ubúda ľudí, ktorí reklamu nerieši, a v posledných piatich rokoch pribúdajú tí, ktorí sú presvedčení, že oni reklamu nepotrebujú, aj keď uznávajú jej význam pre ekonomiku," povedal.
Podiel Čechov, ktorí tento rok uviedli, že reklamu milujú, sa mierne zvýšil na 11 percent. Väčšinou sú to slobodné študujúci ženy do 29 rokov. Naopak tých, čo reklamu ako takú neznášajú, bolo tento rok podobne ako v predchádzajúcich rokoch 16 percent. Najčastejšie sú to ľudia nad 60 rokov s hrubým mesačným príjmom domácnosti do 20.000 korún, hlavne z Moravskosliezskeho kraja.
ČMS vykonáva výskum o postojoch Čechov k reklame od roku 1993. Tento rok sa uskutočnil na konci januára, kedy výskumná agentúra ppm factum research oslovila 1044 ľudí starších ako 15 rokov.

Americké internetové firmy Facebook a Twitter musia urýchliť snahu zladiť svoje užívateľské podmienky s európskou právnou úpravou o ochrane spotrebiteľov. Povedala to včera eurokomisárka pre spravodlivosť a spotrebiteľov Věra Jourová. Firmy podľa nej zareagovali iba čiastočne na výhrady EÚ o ich zodpovednosti za správu obsahu a o spôsobe, akým informujú užívateľov o mazaní obsahu či rušenie kontraktov.
Prevádzkovatelia služieb Facebook, Twitter a Google+ dnes predstavili zmeny svojich pravidiel, ktoré mali odpovedať na požiadavku Bruselu v nadväznosti na početné sťažnosti obetí podvodov na sociálnych sieťach. Podľa Európskej komisie (EK) však opatrenia Facebooku a Twitteri "rieši iba čiastočne dôležité otázky". Nedostatky vraj neodstránil najmä Twitter, naopak sociálna sieť Google+ navrhla zmeny, ktoré sa zdajú byť v súlade s únijnými požiadavkami.
"Predpisy EÚ pre ochranu spotrebiteľa by sa mali dodržiavať, a ak tak spoločnosti nerobí, mali by ich postihnúť sankcia," uviedla vo vyhlásení Jourová. "Niektoré spoločnosti teraz svoje platformy upravili tak, aby boli pre spotrebiteľov bezpečnejšie. Je však neprijateľné, že tento proces nie je ešte stále ukončený a že trvá tak dlho," dodala.
Používanie sociálnych médií pre reklamu a obchodné aktivity podľa Jourovej znamená, že sa musia podriadiť rovnakým pravidlám ako poskytovatelia služieb mimo internetovú sféru.
Európske inštitúcie podľa agentúry Reuters stupňujú tlak na internetovej podniky, napriek tomu dnes komisia tiež chválila. Konkrétne nové opatrenia, ktoré umožnia spotrebiteľom z krajín EÚ odstúpiť od obchodov uzavretých online či podávať sťažnosti v Európe a nie v Kalifornii, kde príslušné spoločnosti sídlia. Podniky podľa EK okrem iného súhlasili tiež so zmenou pasáže zmluvných podmienok, ktorá je zbavuje povinnosti identifikovať komerčné a platená oznámení.
V apríli má Európska komisia zverejniť plán modernizácie platnej právnej úpravy v oblasti ochrany spotrebiteľa a tiež spôsoby jej vymáhania. Už teraz majú orgány v krajinách EÚ možnosť spoločnosti pokutovať za porušenie európskeho práva.
Facebook dnes uviedol, že s EÚ spolupracoval na zmenách s cieľom zabezpečiť väčšiu transparentnosť. "Nástroje na informovanie ľudí o mazaní obsahu sme mali už dlho a tieto nástroje hodláme v ďalšom priebehu roka rozšíriť," povedala agentúre Reuters hovorkyňa spoločnosti.
Kvôli porušovaniu zákonov o ochrane spotrebiteľa tento týždeň Facebooku pohrozila pokutami nemecká justície. Tá v pondelok rozhodla, že podnik musí upraviť predvolené nastavenie o využívaní osobných údajov nemeckých užívateľov a tiež musí upraviť niekoľko bodov v užívateľských podmienkach, ktoré zaisťujú súhlas užívateľov so zdieľaním citlivých informácií.


Copyright © ČTK 2018