29. 10. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Materský koncern Googlu, Alphabet predložil ponuku na kúpu výrobcu nositeľnej elektroniky Fitbit. Chce sa totiž dostať na trh 'fitnes' náramkov a inteligentných hodiniek, uviedli zdroje oboznámené so záležitosťou.
Google vyrába smartfóny podobne ako Apple a Samsung Electronics, ale neponúka žiadnu nositeľnú elektroniku. Podľa zdrojov nie je isté, či rokovania medzi Google a Fitbit povedú k nejakému kontraktu. Nie je známe, koľko Google ponúkol za Fitbit. Obe firmy sa k tomu odmietli vyjadriť.
Akcie Fitbit po zverejnení správy vyskočili o 27 %, akcie Alphabetu stúpli o 2 %.
Fitbit na trhu 'fitnes' náramkov čelí konkurencii lacnejších prístrojov od čínskych firiem, ako sú Huawei a Xiaomi.

Copyright © TASR 2019

Investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera odmietla, že by jej nákup spoločnosti CME vrátane televízie Nova smeroval k ovplyvňovaniu politiky. Nákup Central European Media Enterprises (CME) je dobrou príležitosťou pre investíciu, uviedla firma na twitteri. Reagovala tak na vyjadrenia niektorých mediálnych analytikov, že transakcia môže byť vedená snahou získať vplyv v mediálnom priestore. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt sa Kellner stane "televíznom kráľom východnej Európy".
"Tvrdenie, že nákup CME mieri na ovplyvňovanie politiky, je mylné. Pri nákupe (telekomunikačného operátora) O2 tiež niektorí písali nezmyselná obvinenia, že ju kupujeme pre niekoho ďalšieho, že prestaneme v O2 vyplácať dividendy, alebo že PPF nerozumie telco biznisu. Nič z toho nebola pravda, "uviedla PPF. O podpise zmluvy o prevzatí CME informovala PPF v nedeľu večer. Za firmu prevádzkujúcu televízne stanice v Česku, Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a v Slovinsku zaplatí 2,1 miliardy dolárov.
Obchod ešte podlieha schváleniu regulačných orgánov.
Prepájanie telekomunikácií a obsahu je svetovým trendom, uviedla tiež PPF. Poukázala na to, že americká telekomunikačná firma AT&T vlani prevzala mediálnu spoločnosť Time Warner. "Televízia je stále lukratívny biznis, ktorého spojenie s telekomunikáciami dáva veľký zmysel. Vidíme nákup CME ako dobrú príležitosť pre investíciu," napísala PPF. CME označila za jedného z najlepších výrobcov televízneho obsahu v strednej a východnej Európe.
Možnosť vnímať akvizícii CME skupinou PPF nielen ako klasický obchod, ale aj ako snahu získať dôležité vplyvové médium zmienil mediálny expert Jan Potůček. "Každá silná investičná skupina v Českej republike má vlastné médiá a rozhodne ich nemožno považovať za hlavný zdroj ziskov. U médií sa vlastnícky efekt nemeria len na peniaze, ale predovšetkým na vplyv," uviedol. Podobne sa vyjadril mediálny analytik Milan Šmíd. "Podľa môjho názoru tu istý politický dôvod môže byť, ale či sa táto špekulácie potvrdia, na to musíme vyčkať, či sa na Nove opäť ,objavia politická publicistika," napísal.
Akcie CME po nedeľňajšej správe o prevzatí podniku skupinou PPF uzavreli dnešné obchodovanie na americkej burze Nasdaq so stratou 5,16 percenta na cene 4,41 dolára za akciu. S akciami CME sa obchoduje aj na pražskej burze, tá dnes ale bola kvôli štátnemu sviatku uzavretá.
Nadačný fond nezávislej žurnalistiky varoval pred ďalším poklesom dôvery v nezávislosť médií. "Posledné roky ukázali, že situácia, keď najväčšie podnikatelia a ich skupiny skupujú najvplyvnejšie médiá v krajine, zásadným spôsobom podkopáva dôveru v ich nezávislosť a vytvára tlak aj na samotných novinárov. Posledná transakcia Petra Kellnera pokračuje v tejto ceste," uviedol riaditeľ fondu Josef Šlerka . Vyzval zároveň PPF na vyjadrenie, že pre ňu vysielanie Novy a televíznych staníc v ďalších krajinách nebude nástrojom presadzovanie obchodných, finančných a politických záujmov.
Ohlásená zmena vlastníka spoločnosti Central European Media Enterprises (CME), ktorá prevádzkuje televízne stanice okrem iného v Česku a na Slovensku, nie je prekvapením. Napísal to dnes slovenský denník Sme v reakcii na oznámenie, že na prevzatie CME sa dohodla investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. Podľa denníka Denník N, ak by nový vlastník začal uplatňovať svoj vplyv na obsah vysielania slovenskej televízie Markíza zo skupiny CME, tak sa to neprejaví skoro, transakcia ešte nie je uzavretá.
"O tom, že sa Američania pokúšali v balíku zbaviť televíziou v Európe spadajúce pod CME, sa vedelo dávno. A rovnako nie je šokujúce informácie posledných dní, že si na Markízu, Novu a ďalšie brúsili zuby domáci hráči," uviedol denník Sme na svojom webe .
Denník si všíma Kellnerove vyhlásenie, že cieľom transakcie je využiť synergie medzi tvorbou mediálneho obsahu a jeho distribúciou. "Nezostáva než však veriť, že synergia medzi svojimi biznismi nebude hľadať aj pri tvorbe, prípadne netvorbe, obsahu," napísal denník.
"Kauza sa stáva kauzou, až keď sa objaví o siedmej večer vo večerných správach na Markíze. Túto vetu si ľudia zo zákulisia slovenského politiky hovoria roky. Ani série článkov na spravodajských weboch neohrozí kariéru politika tak, ako keď o jeho problémoch začne informovať najsledovanejšia televízia na Slovensku, "napísal denník denník N.
Denník citoval bývalého šéfa Markízy Václava Miku, ktorý si nemyslí, že by Kellner mal záujem zasahovať do spravodajstva tejto slovenskej televízie. "Aj CME menila vlastníkmi, aj za môjho pôsobenia v Markíze, a nestretol som sa s tým, že by niekto z akcionárov vstupoval do spravodajstva," povedal Mika.
Slovenské médiá pripomínajú, že o Markízu sa skôr zaujímala aj finančná skupina Penta. 
Najbohatší Čech Petr Kellner sa podľa nemeckého denníka Handelsblatt vďaka prevzatiu mediálnej spoločnosti Central European Media Enterprises (CME) stane "televíznym kráľom východnej Európy". Handelsblatt dnes tiež upozornil, že Kellner touto akvizíciou posilňuje svoj politický vplyv.
Kellnerova investičná skupina PPF ohlásila dohodu o prevzatí CME v nedeľu večer. CME vlastní v Českej republike televíziu Nova a ďalšie stanice, pôsobí aj v Bulharsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku.
"Petr Kellner je v cieli svojich televíznych snov," napísal dnes Handelsblatt. "Kúpou CME posilňuje svoj politický vplyv v strednej a východnej Európe," uviedol tiež.
Noviny poznamenávajú, že Kellner udržiava úzke kontakty s politickými špičkami v Českej republike aj v ďalších krajinách. Televízne programy spoločnosti CME sa podľa Handelsblattu síce sústredia na zábavu, hrajú však tiež dôležitú úlohu pri presadzovaní politických cieľov.
Súčasťou CME v Českej republike je spoločnosť CET 21, ktorá je držiteľom licencií na vysielanie televíznych staníc Nova, Nova Cinema, Nova Sport, Nova 2, Nova Action, Nova Gold a Nova International.
"Nákupom CME, respektíve jej mediálnych aktivít v piatich európskych krajinách, sledujeme predovšetkým cieľ doplniť náš telekomunikačný biznis v strednej a východnej Európe. Chceme využiť synergie medzi tvorbou mediálneho obsahu a jeho distribúciou. Motívom je teda predovšetkým rozvíjanie telekomunikačného a mediálneho biznisu. CME je dobre fungujúce spoločností a po jej prevzatí neplánujeme žiadne unáhlené zásahy do jej fungovania, "uviedol v nedeľu Kellner.
Kellnerova skupina PPF investuje do radu odvetví od finančných služieb cez telekomunikácie, biotechnológia, nehnuteľnosti až po strojárstvo a pôsobí v 23 krajinách v Európe, Ázii a Severnej Amerike.
PPF odmietla, že by chcela po nákupe Novy ovplyvňovať politiku

Copyright © ČTK 2019