3. 12. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Tisíce protestujúcich sa v pondelok zhromaždili pred budovou maltského parlamentu a žiadali okamžité odstúpenie premiéra Josepha Muscata. Informovala o tom agentúra AP.
Približne 4000 demonštrantov blokovalo vstup do parlamentu v metropole Valletta a snažilo sa Muscatovi a poslancom jeho Strany práce (PL) znemožniť opustiť sídlo zákonodarného zboru. Blokádu sa pokúšali prelomiť príslušníci polície.
Muscat v nedeľu oznámil, že po 12. januári odstúpi zo svojej funkcie, a to pre narastajúcu kritiku, ktorej čelí v súvislosti s vyšetrovaním vraždy novinárky Daphne Caruanovej-Galiziovej.
Caruanová-Galiziová, ktorá bola investigatívnou novinárkou a ostrou kritičkou maltskej vlády a miestnych korupčných praktík, zabila v októbri 2017 bomba nastražená v aute.
Ako informovala agentúra DPA, rodina zavraždenej novinárky voči premiérovi Muscatovi podnikla právne kroky. Príbuzní Caruanovej-Galiziovej žiadajú vyšetrovanie samotného Muscata. "Jeho úloha pri vyšetrovaní vraždy našej ženy a matky je protizákonná," vyhlásili. Muscata obviňujú z toho, že dlhodobo kryl šéfa svojej kancelárie Keitha Schembriho a ďalšie vplyvné osoby spájané s korupciou.
Schembriho zatkli v súvislosti s vyšetrovaním vraždy 26. novembra a premiér ešte v ten deň oznámil jeho rezignáciu. Z funkcie zároveň odišli ďalší dvaja ministri maltskej vlády. Schembriho neskôr prepustili bez vznesenia obvinení.
Maltský prezident George Vella obyvateľov krajiny vyzval, aby zachovali pokoj a súčasnú situáciu označil za "nenormálnu".



Spojené štáty pohrozili v pondelok zavedením ciel až do výšky 100 percent na francúzsky tovar v hodnote 2,4 miliardy dolárov (2,1 mld. eur) odvetou za daň z digitálnych služieb, ktorú považujú za diskriminačnú. Informovala o tom agentúra AFP.
Francúzske víno a syry sú na zozname produktov, ktoré môžu byť už od polovice januára postihnuté týmito clami. Správa Úradu amerického obchodného splnomocnenca (USTR) zistila, že francúzska digitálna daň diskriminuje americké technologické firmy ako Google, Apple, Facebook a Amazon.
USTR tiež zvažuje, či začne vyšetrovania v súvislosti s podobnými daňami v Rakúsku, Taliansku a Turecku.





Copyright © TASR 2019

Asociácia komunikačných agentúr (AKA) v česku bude apelovať na zadávateľov reklamy, aby kvôli rizikám straty dobrého mena nepropagovali na dezinformačných weboch. Organizácia, ktorá združuje sedemdesiat reklamných a mediálnych agentúr, sa chce tiež zapojiť do systému, ktorý umožní odhaľovať dezinformačné platformy. Vyplýva to z vyhlásenia, ktoré predstavil riaditeľ asociácie Marek Hlavica v Senáte na záver konferencie proti dezinformáciám.
"AKA verí, že skrátenie príjmov z reklamy obmedzí činnosť dezinformátorov a prispeje tým k obmedzeniu a manipuláciou a vytváranie nenávistných nálad v spoločnosti," uvádza sa vo vyhlásení. K tejto deklarácii podľa Hlavicu vyjadrili ochotu sa pripojiť všetky zúčastnené strany. Členmi asociácie sú okrem iného spoločnosť KPMG, agentúry Medea, Ogilvy či Elite Solution.
Súčasné metódy plánovania reklamy na internete nedávajú klientom možnosť si automaticky vybrať, na akých weboch sa ich reklama zobrazí. Agentúry by preto mali apelovať na zadávateľa, aby chránili svoje značky pred znehodnotením ich reklamou na weboch, ktoré šíria nepravdivé informácie, uviedol Hlavica. Za inšpiratívne označil slovenský praxi, kde sa reklamné agentúry na základe dobrovoľnosti prihlasujú k aktivitám organizácie konspiratori.sk .
Obmedzenie príjmov z reklamy pokladá za najúčinnejší boj proti dezinformačným webom tiež predseda senátneho výboru pre vzdelávanie a ľudské práva Jiří Drahoš (za STAN). "U humusákov predávajúcich hrnca sa podarilo obmedziť ich vplyv. Teraz je potrebné zamerať sa na šmejdov, ktorí cielene rozosielajú dezinformácie," povedal Drahoš.
Analytik František Vrabel, ktorý je riaditeľom spoločnosti Semantic Visions, presadzoval reguláciu prevádzkovateľov webov a sociálnych sietí. Mali by mať podľa neho rovnakú zodpovednosť za obsah ako vydavatelia. "Urputne sa bránia tomu, aby na ne bolo nazerané ako na vydavateľskej domy. Museli by sa začať správať zodpovedne, ich príjmy by však dramaticky poklesli," dodal.
Analytička organizácie Spoločne pre Česko Adéla Klečková poukázala na to, že český právny poriadok vie postihovať šírenie nenávisti alebo poplašných správ. Problém je podľa nej v tom, že sa tento postih nedarí efektívne uplatňovať v internetovom prostredí. "Zákony platia offline, neplatí online," dodala Klečková, podľa ktorej sú vraj reálne dopady za vyhrážky na sociálnych sieťach nulové.

Copyright © ČTK 2019

Kampaň amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý sa bude uchádzať v budúcoročných prezidentských voľbách o znovuzvolenie, v pondelok informovala, že ruší akreditácie na všetky predvolebné mítingy a podujatia pre novinárov tlačovej agentúry Bloomberg News. Toto rozhodnutie prichádza len týždeň po tom, ako zakladateľ tejto agentúry Michael Bloomberg oznámil, že sa bude uchádzať o demokratickú nomináciu do prezidentského súboja s Trumpom.
Práve to je podľa mnohých komentátorov dôvod odobratia akreditácií zo strany Trumpovho tímu, hoci ten tvrdí niečo iné. Šéf Trumpovej kampane Brad Parscale toto rozhodnutie odôvodnil nedávnym stanoviskom agentúry Bloomberg News, ktorá sa rozhodla vopred otvorene informovať o tom, že počas predvolebnej kampane nebude útočiť na Bloomberga ani na jeho demokratických protikandidátov, na Trumpa však áno.
"My, členovia kampane prezidenta Trumpa, sme zvyknutí na neférové mediálne praktiky. Obvykle však médiá svoju zaujatosť takto verejne neohlasuje," vysvetlil rozhodnutie Trumpovho tímu Parscale.
Pravdou je, že oznámenie agentúry Bloomberg News kritizovali aj viacerí komentátori naklonení demokratom, podľa ktorých môže obmedziť slobodné informovanie o demokratických kandidátov.

©2019, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

YouTube zabránil prezidentovi Donaldovi Trumpovi, aby v tejto volebnej sezóne spustil na svojej platforme množstvo reklám, uviedol v nedeľu generálna riaditeľka YouTube Susan Wojcicki . Presné dôvody rozhodnutí sú však nejasné a opäť vyvolávajú otázky týkajúce sa pravidiel služby YouTube a jej materskej spoločnosti Google.
V nedeľnej správe spoločnosti CBS „60 minút“ sa uvádza, že v tomto roku bolo zo služieb YouTube a Google stiahnutých viac ako 300 reklám na kampaň Donalda Trumpa.

Zdroj: CNN