12. 8. 2020

HOAX: Boh smrti Anubis je v skutočnosti logo spoločnosti s africkým mravčiarom

HOAX: 





Boh smrti Anubis je v skutočnosti logo spoločnosti s africkým mravčiarom




Na Facebooku boli zdieľané fotografie mobilných testovacích zariadení s obrázkom, ktorý niektoré dezinformačné FB-stránky identifikovali ako podobizeň egyptského boha smrti Anubisa. V skutočnosti je v logu americkej spoločnosti vyvíjajúcej mobilné testovacie zariadenia hrabáč takaru (africký mravčiar, Orycteropus afer). TASR upozorňuje na dezinformácie v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.
Príspevok, ktorý publikovala 26. júla 2020 stránka QAnon Sk, Cz zdieľali na Facebooku aj dve stovky slovenských užívateľov.
Na obrázku vidieť propagačné materiály s logom a nad obrázkom je napísané: "Prečo má 'COVID-19 mobilné testovacie zariadenie' logo Anubisa - boha smrti?". V texte k obrázku sa píše: "Vyzerá to tak, že koronadebilizmus si vyžiadal použitie loga boha podsvetia a smrti Anubisa. Asi preto, že celá táto fraška je súčasťou "agendy smrti".
Jedna z fotografií zobrazuje podobizeň egyptského boha Anubisa s hlavou šakala, ktorý bol v starovekom Egypte "bohom pohrebísk a balzamovania a ochrancom pohrebísk".
Obdobné tvrdenia s rovnakými obrázkami uverejnili v slovenčine aj ďalšie FB-stránky, pripomína agentúra a dodáva, že táto dezinformácia bola zdieľaná aj v Nemecku, Spojenom kráľovstve, Taliansku, vo Francúzsku, v Srbsku, ale aj v Spojených štátoch, Kanade, Argentíne, Brazílii, Kolumbii a Juhoafrickej republike.
AFP zistila, že tento obrázok zverejnila na sociálnych sieťach spoločnosť Aardvark Mobile Tours. V tejto súvislosti agentúra poukázala na to, že veľký cicavec pôvodom z Afriky - hrabáč takaru - sa v angličtine nazýva aardvark.
Spoločnosť Aardvark, ktorej sídlo je v mestečku Conshohockene v Pensylvánii (USA), reagovala na pandémiu koronavírusu zmenou dizajnu dvoch nákladných áut, slúžiacich ako pojazdné testovacie centrá na COVID-19. Tieto vozidlá sa spomínali aj v článku denníka Miami Herald a 24. júla 2020 ich na Floride odfotil fotoreportér agentúry AFP Chandan Khanna.
"Testovacie vozidlá majú siluetu aardvarka (hrabáča), pretože za týmito nákladnými automobilmi je spoločnosť Aardvark Mobile Health, divízia Aardvark Mobile Tours," uviedla pre AFP hovorkyňa spoločnosti a dodala, že "logo pre Aardvark Mobile Tours bolo vytvorené v roku 2007 a je v ňom aj hlava hrabáča."
"Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Larry Borden si pôvodne vybral názov Aardvark kvôli dvojitému písmenu A. Chcel totiž, aby sa spoločnosť objavila na začiatku telefónneho zoznamu," spresnila hovorkyňa spoločnosti.
Agentúra AFP na záver pripomína, že doteraz odhalila vyše 570 prípadov nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií o novom koronavíruse COVID-19.



Zdroj: TASR