KONCESIA-Galbavý
Prinášame Vám druhý diel seriálu "Môj Zákon o koncesionárskych poplatkoch ".
Dnes z dielne režiséra Tomáša Galbavého.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
N á v r h
Zákon
z………………2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení zákona č. 225/1996 Z. z., zákona č. 320/1996 Z. z., zákona č. 188/1999 Z. z. a zákona č. 241/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto :
1. V § 9 sa slová „poplatok z omeškania“ nahrádzajú slovami „úrok z omeškania“.
2. V § 9 ods. 2 znie:
„(2) Výška úroku z omeškania podľa odseku 1 je za každý aj začatý mesiac omeškania a za každý prijímač, za ktorý je platiteľ (§ 3) v omeškaní s platbou, je ustanovená osobitným predpisom.2a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a) znie:
„2a) § 517 ods. 2 Občianskeho zákonníka.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 87/1995 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Občianskeho zákonníka.“.
3. V § 9 ods. 3 sa za slová „môže uplatniť“ vkladajú slová „do šiestich mesiacov po doručení výzvy (odsek 1)“.
4. Nadpis pod § 10a sa umiestňuje nad § 10a a za § 10a sa vkladá § 10b, ktorý znie:
„ § 10b
Na platiteľa poplatkov (§ 3), ktorý zaplatí najneskôr do 60 dní po nadobudnutí účinnosti tohto zákona všetky nedoplatky na poplatkoch, ktoré mu vznikli do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, ak ho na ich zaplatenie vyberateľ poplatku (§ 5) alebo príjemca poplatku (§ 4) vyzval podľa § 8 ods. 2, sa ustanovenie § 9 ods. 2 platné do nadobudnutia účinnosti tohto zákona neuplatní.“.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona na zmenu a doplnenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov je prijatie účinných legislatívno-právnych opatrení na eliminovanie tvrdosti dosahu niektorých ustanovení predmetného zákona tak na fyzické osoby, ako aj právnické osoby.
Tvrdosť zákona sa prejavuje najmä v tom, že výška poplatkov z omeškania ustanovená v § 9 ods. 2 je nastavená neprimerane vysoko vo vzťahu k sume poplatkov za používanie prijímačov. Tak napríklad poplatok z omeškania pre fyzickú osobu tvorí 125-násobok poplatku za používanie rozhlasového prijímača, pričom u právnických osôb je to ešte oveľa vyššie, keď za každý rozhlasový prijímač tvorí výšku poplatku z omeškania až 375-násobok poplatku za jeho používanie.
Dôsledky takto neprimerane nastavených poplatkov z omeškania pri ich sústrední ako dlhov za obdobie niekoľkých rokov by mohli byť nedozierne, keďže by mohli narásť na stovky tisíc až milióny korún. Dosah vymáhania takýchto dlhov by následne mohol priviesť fyzické osoby do neúnosnej sociálnej situácie.
Z uvedených dôvodov sa javí nutné urýchlene prijať potrebné legislatívno-právne kroky, aby takáto situácia nemohla nastať v blízkej budúcnosti, ale najmä na eliminovanie nepriaznivých dôsledkov platného právneho stavu za súčasnosť.
To si vyžaduje nielen upraviť, t. j. primerane znížiť na únosnú mieru výšku poplatkov z omeškania, aby bola primeraná vo vzťahu k poplatkom za používanie prijímačov, ale aj opatrenia, ktoré na jednej strane zabezpečia zaplatenie dlhov príjemcom poplatkov za používanie prijímačov, na strane druhej jednorazovo zabezpečia „odpustenie“ dlhov z poplatkov z omeškania, ktoré vznikli platiteľom podľa doterajších predpisov a narástli aj v dôsledku neprimerane vysoko nastavených poplatkov z omeškania do nezvládnuteľných rozmerov, a to často aj vďaka tomu, že prijímatelia poplatkov dôsledne nepostupovali pri vymáhaní poplatkov za používanie prijímačov podľa § 8 ods. 3 a následne aj pri uplatňovaní svojich nárokov podľa § 9 ods. 3, ak išlo o poplatky z omeškania.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, ani na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na organizačné zabezpečenie a pracovné sily. Naopak, možno predpokladať zvýšené príjmy STV a SRo z dôvodu toho, že platitelia poplatkov využijú možnosť dodatočne splniť si svoju povinnosť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K 1. bodu:
Pojem „poplatok z omeškania“ sa nahrádza pojmom „úrok z omeškania“, a to v súlade s príslušným ustanovením Občianskeho zákonníka.
K 2. bodu:
Navrhuje sa upraviť výška úroku z omeškania primerane v súlade s príslušným ustanovením Občianskeho zákonníka.
K 3. bodu:
Navrhuje sa ustanoviť povinnosť prijímateľovi poplatkov, aby v príslušnej lehote uplatnil svoj nárok.
K 4. bodu:
Umožňuje sa platiteľom poplatkov za používanie prijímačov splniť si svoju povinnosť v dodatočne ustanovenej primeranej lehote, a tak upustiť od sankcie v podobe poplatkov z omeškania podľa príslušného ustanovenia zákona platného do nadobudnutia účinnosti navrhovaného zákona.
K účinnosti
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, odôvodnená je naliehavosťou prijatia tohto zákona.
Doložka zlučiteľnosti k návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Galbavý.
2. Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov
3. V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti upravené
v článku 70 Európskej dohody o pridružení. Nepatrí ani medzi priority odporúčané
v Bielej knihe – Príprave krajín strednej a východnej Európy na integráciu do
vnútorného trhu únie.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona:
Nie je upravená.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou EÚ:
Kompatibilita návrhu zákona sa nestanovuje.