KONCESIA-Opaterný
Dnes Vám prinášame prvý diel seriálu "Môj Zákon o koncesionárskych poplatkoch "
Dnes z dielne režiséra Branislava Opaterného, tč. Slobodné fórum:
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCA NR SR BRANISLAVA OPATERNÉHO
Z á k o n
z ............... 2005,
ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej rady č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon Národnej rady Slovenskej rady č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa mení takto:
1. § 9 znie takto:
§ 9 Sankčné úroky
(1) Ak je platiteľ poplatku (§ 3) v omeškaní s platbou dlhšie ako dva mesiace a dodržal sa postup podľa § 8, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas požiada platiteľa o zaplatenie sankčného úroku z dlžnej sumy.
(2) Sankčný úrok z dlžnej sumy sa stanovuje vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska platnej v prvý deň vzniku omeškania s platbou. Sankčný úrok sa vyrubí za každý deň omeškania, začínajúc prvým dňom vzniku omeškania až do dňa platby vrátane. Sankčný úrok sa vyrubuje za každý prijímač, za ktorý je platiteľ v omeškaní s platbou.
(3) Ak platiteľ poplatku nezaplatí príslušný sankčný úrok ani do jedného mesiaca po doručení výzvy na jeho zaplatenie (odsek 2), Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas môže uplatniť svoj nárok na súde.
(4) Príjmy z poplatkov z omeškania sú príjmami Slovenského rozhlasu, ak ide o sankčné úroky za omeškanie s platbou za používanie rozhlasového prijímača, a Slovenskej televízie, ak ide o sankčné úroky za omeškanie s platbou za používanie televízneho prijímača.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2006.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Výška pokuty za nezaplatené koncesionárske poplatky je absolútne neprimeraná výške poplatkov (40Sk popr. 100 Sk oproti penále 5000 Sk pre fyzické a dokonca 15000 Sk pre právnické osoby za každý započatý mesiac a každý prijímač), čo je nielen v rozpore so základnou zásadou, že trest má byť primeraný previneniu, ale je v mnohých prípadoch (napríklad pre malých podnikateľov) doslova likvidačný. Preto sa navrhuje, aby výška pokuty za nezaplatené koncesionárske poplatky bola primeraná výške samotných poplatkov a aby sa stanovovala rovnakým systémom sankčných úrokov z nezaplatenej sumy ako v prípade nezaplatenia daní, teda vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska V oboch prípadoch sa totiž jedná o nezaplatený záväzok voči štátu alebo verejnoprávnej inštitúcii.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy neovplyvňuje štátny rozpočet ani verejné rozpočty, nemá vplyv na životné prostredie ani na zamestnanosť.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný - poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o koncesionárskych poplatkoch
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2005. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c) je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d) nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a
právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa, aby výška pokuty za nezaplatené koncesionárske poplatky bola primeraná výške samotných poplatkov a aby sa stanovovala rovnakým systémom sankčných úrokov z nezaplatenej sumy ako v prípade nezaplatenia daní, teda vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska V oboch prípadoch sa totiž jedná o nezaplatený záväzok voči štátu alebo verejnoprávnej inštitúcii.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. februára 2006.
Bratislava, 18. novembra 2005.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky